הרשמה

ביקורת: Gigabyte M32U

אחרי שביקרנו את אחיו הקטנים, הגיע הזמן לבדוק את ה-M32U של גיגהבייט

רועי יצא לגלות האם זה המסך התקציבי המושלם?

המסך סופק לנו לסיקור על ידי Aorus ישראל, תודה רבה!

בתקופה האחרונה עברו אצלי לא מעט מסכים מכמה חברות שונות. אך לא משנה כמה המסך מתקדם עם פיצ'רים חדשים ומיוחדים אני תמיד מוצא את עצמי בסופו של דבר מחכה שהביקורת תגמר והמסך יוחזר כדי שאוכל לחזור אל מסך ה-4K הותיק שלי שאני משתמש בו כבר כמה שנים. הסיבה לכך נעוצה ברזולוציית ה-4K שלו כשכל המסכים שניסיתי עד כה הם לא מסכי 4K ואחרי שנים של שימוש כבר התרגלתי לרזולוציה הזאת וקשה לי לרדת ממנה אל 1440p או FHD. אך כשגיגהבייט הציעו לי להחליף את המסך שלי במסך 4K שלהם שמציג קצב ריענון גבוה יותר ושומר על פיצ'רי גיימינג שחשובים לי לא יכולתי לסרב וכך הגיע אליי ה-M32U.

צעדים ראשונים

לחברת גיגהבייט יש שתי סדרות של מסכי גיימינג, האחת מתהדרת במותג הגיימינג של החברה Aorus עם כל הפיצ'רים המוכרים כמו תאורת RGB והשניה היא סדרת מסכים יותר תקציבית עם מעט פשרות ודגש גדול על Value for Money, ה-M32U שקיבלתי משתייך לסדרה השניה. בשנה האחרונה ביקרנו כבר מספר מסכים מהסדרה התקציבית של גיגהבייט וחווית האנבבוקסינג בכולם היא זהה. כל המסכים בסדרה מגיעים בקופסאת קרטון חומה בלי יותר מידי עליה. בתוך הקופסא נמצא את המסך, את הרגל שלו והבסיס כשהם מפורקים אחד מהשני, תהליך ההרכבה הוא פשוט מאוד ולוקח כמה דקות בודדת. גם איכות הבניה של המסך מוכרת לנו והיא סך הכל טובה מאוד במיוחד בהתחשב במחיר. לצד המסך והמעמד שלנו ניראה גם את כבל החשמל, כבל DisplayPort 1.4, כבל HDMI 2.1 וכבל USB עבור העברת מידע למסך ולחיבורי ה-USB שלו. 

אם כבר דיברתי על חיבורי ה-USB של המסך אגע בכל החיבורים קצת יותר לעומק. בצידו האחורי של ה-M32U נמצא את שני חיבורי ה-HDMI 2.1, חיבור ה-DisplayPort 1.4, חיבור USB-C, חיבור ה-USB 3.0 עבור המפצל שנמצא במסך עם שלושת היציאות שלו בנוסף למתג הפעלה והחיבור לשקע החשמל שלא מצריך שימוש בספק כח חיצוני כמו בהרבה מסכים אחרים. על פניו מערך החיבורים של המסך היה ניראה לי נהדר עם שני חיבורי HDMI 2.1 אך הקאץ' היחיד שגליתי כאן הוא שהמסך יכול להעביר רק 18W דרך חיבור ה-USB-C. העברת מתח כזאת אינה מספיקה כדי להטעין לפטופ תוך כדי שימוש בו דבר שמאלץ לחבר ללפטופ מטען או להשתמש בסוללה שלו שתרד בזמן השימוש עם המסך.

משחקי צבע

על אף העובדה שהמסך הוא לא מסדרת הגיימינג של גיגהבייט הוא עדיין ללא ספק מסך גיימינג. את העדות לכך אפשר לראות בנתונים הטכניים שלו, כמו שאפשר להבין מהשם שלו מדובר על מסך בגודל 32 אינץ' עם שוליים דקים, ברזולוציית 4K עם קצב ריענון של 144Hz וזמן תגובה של 1ms. כבר מעל שנה שאני רוצה להיפטר מהמסך 4K האיטי שלי ולהתקדם למסך 4K עם קצב ריענון גבוה יותר ולכן חיכיתי מאוד לנסות את ה-M32U. מבחינת גיימינג החוויה שלי עם המסך הייתה טובה, הוא מציג את הטוב מכל העולמות שזאת רזולוציה גבוה, זמן תגובה מהיר וקצב ריענון גבוה כך שלא צריך להתלבט בין מסך ברזולוציה גבוה שמציגה יותר פרטים בתמונה לבין כזה עם קצב ריענון מהיר מספיק לגיימינג. זה נכון שה-M32U בכלל לא לקרוב להיות המסך המהיר ביותר כשיש היום גם מסכי 360Hz כמו ה-PG259QNR שביקרתי לפני כמה חודשים אך צריך לזכור שקצבים כאלה קיימים כיום רק ברזולוצות נמוכות ובמסכים קטנים יחסית. עבורי 144Hz הם די והותר עבור גיימינג גם אם הוא מהיר וכאוטי כמו Battlefield 2042, מה שיותר קריטי לי הוא זמן תגובה מהיר וכפי שציינתי ה-M32U מציג זמן תגובה של 1ms MPRT שזה פחות או יותר הכי מהר הפיק של עולם הטכנולוגיה נכון לעכשיו. לצד כל אלה המסך תומך גם בטכנולוגיית FreeSync Premium Pro למניעת קרעים בתמונה. בזכות אלה ה-M32U סיפק לי את כל מה שרציתי ממנו וחווית הגיימינג שלי ממנו הייתה לא פחות מנהדרת.

אך החוויה הזאת לא בהכרח ממשיכה לשימושים אחרים. מבחינת צבעים ה-M32U תומך בדיוק של 90% DCI-P3 או 123% sRGB. על פניו אלו מספרים טובים והצבעים של המסך אכן ניראים טוב כשהבהירות שלו שעומדת על 350nits עוזרת גם כן לכך. צבעי הבסיס במיוחד אלו בפרופיל FPS ניראים חיים מאוד, האדום ניראה בצורה טובה וחדה אך כמו כל מסך LCD השחור לא שחור באמת אם כי הרמה שאליה גיגהבייט הצליחה להגיע עם המסך הזאת אכן מכובדת במיוחד כשמתחשבים במחירו. עבור גיימינג וצפייה בתוכן המסך הזה מספק את הסחורה ואפילו מעבר אך אם אתם מחפשים את המסך עבור שימושי יצירת תוכן עם צורך בצבעים מדוייקים זה ממש לא האחד עבורכם. ה-M32U תומך גם ב-VESA HDR400 שזה הסטנדרט ב-2021 אבל ה-HDR רחוק מאוד מלהיות טוב והייתי מגדיר אותו כסביר. בצפיה בסירטון HDR הצבעים ניראים טוב יותר עם טווח דינמי רחב יותר מללא HDR אך יש כאן המון מקום לשיפור, במיוחד בכל הקשור להפרדה ובידול בין הצבעים. 

צריך לציין שעל אף העובדה שהמסך תומך בתקן HDR400 הוא לא תומך בצבעי 10bit באופן מלא ואמיתי ואני אסביר למה אני מתכוון. ה-M32U מציג 10bit כ-8bit+FRC, מה זה אומר? FRC הן ראשי תיבות ל-Frame Rate Control ובפשוט זה אומר שאם המסך רוצה להציג צבע מסוים והוא לא יכול להציג אותו מסיבות כאלה ואחרות (כאן לדוגמא זה בגלל ה-8bit) הוא יציג במקומו הבזק של שני צבעים על מנת לעבוד על המוח שלנו שהוא רואה את הצבע הרצוי. בזכות העובדה שלמסך יש קצב ריענון גבוה קשה עד בלתי אפשרי לשים לב להבזקי הצבעים אך התוצאה שלהם באה לידי ביטוי במקומות מסוימיים שבהם אפשר לראות את ההבדל בין מסכי 10bit אמיתיים ובין מסכי 10bit שמתבססים על 8bit+FRC. גם כאשר מסתכלים על שימושים פרודקטיביים עם המסך יש כמה בעיות. למשל כאשר כתבתי את הביקורת על ה-12900K שמתי לב שאם אני גולל מהר על הגרפים הצבעים שלהם נראים לא טוב ונמרחים, בהתחלה חשבתי שזאת בעיה עם ה-HDR אז ביטלתי אותו ואז חשבתי שזה קשור לקצב הריענון אז גם אותו שיניתי ועדיין לא פתרתי את הבעיה הקטנה. אגיד שזה משהו מאוד מינורי אבל זאת אולי עוד הוכחה טובה וברורה לכך שהמסך אינו מיועד ליצירת תוכן בשל חוסר הדיוק בצבעים שלו.

מרבה נכסים - מרבה דאגות

ציינתי בהתחלה את העובדה שלמסך יש מפצל USB מובנה וחיבור USB-C, חיבורים אלה נועדו בעיקר עבור ה-KVM שמוטמע במסך הזה כמו בהרבה מסכים אחרים של גיגהבייט. אני אהיה כנה ואגיד שהיו לי הרבה ציפיות עבורו, קיוויתי שהוא יוכל להחליף את המפצל USB-C שהצמדתי לשולחן העבודה שלי אבל הוא די מאכזב. אתחיל ואציין שוב שהחיבור USB-C מעביר מעט מידי מתח כדי להטעין את הלפטופ שלי דבר שלא מאפשר פרודקטיביות לאורך זמן, שנית לוקח למסך הרבה מאוד זמן לעבור בין החיבורים השונים. אם אני כרגע עובד על המחשב הנייח שלי שמחובר עם HDMI ואני רוצה לעבור ללפטופ שמחובר ב-USB-C יש בניהם 2-3 שניות טובות של המתנה, זה לא המון בכלל אבל חלק גדול משימוש ב-KVM עבורי זה המעבר המהיר והחלק בין המחשבים. 

עוד דבר לא טוב שיש לי להגיד על ה-KVM הוא בכל הקשור לרמקולים. אני חושב שהרמקולים של המסך הם דיי טובים למען האמת, הם יכולים להגיע לווליום דיי טוב עם איכות סאונד טובה אך הבעיה שלי איתם בכל הקשור ל-KVM זה שמידי פעם הסאונד לא עובר בין המחשבים. לפעמים הוא עובר כאשר אני מחליף בין האינפוטים השונים אך לפעמים הוא לא עובר וגם לא מזוהה במחשב השני והפיתרון היחיד לזה הוא כיבוי והדלקה של המחשב, גם אם לפני 5 דקות ושתי החלפות היה לו סאונד. כל השליטה על ה-KVM והגדרות המסך נעשית על ידי ג'ויסטיק קטן בגב המסך שהמיקום שלו היה לי מעט לא נוח וכמו תמיד אני אגיד שהייתי מעדיף כמה כפתורים ייעודים להגדרות שונות לצד הג'ויסטיק או לפחות להעביר אותו לתחתית המסך. 

השורה התחתונה

כתבתי כאן הרבה דברים לא טובים על ה-M32U אבל אני לא רוצה שזה יהיה המסר מהביקורת הזאת. ה-M32U של ג'יגהבייט הוא בסך הכל מסך טוב, יש לנו נתונים טכניים טובים, מגוון רחב של חיבורים ועם תג מחיר שנע סביב 3,500 שקל אני חושב שהוא גם מציג תמורה טובה לכסף. נכון ש-3,500 שקלים הם לא מעט כסף אך כשמסתכלים על התמונה הכוללת שמציגה מסך 4K בקצב 144Hz עם זמן תגובה מינימאלי בתקופות המחסור העצומות של 2021 אני חושב שהיא שווה את זה במיוחד כאשר מסתכלים על שאר האופציות בשוק. אזכיר ואומר, המסך הזה לא יועד עבור עבודת צבעים מקצועית ומדויקת אך אני מתכנן להשתמש במסך באופן יום יומי מעכשיו בעיקר עבור וכתיבת תוכן והרבה גיימינג ועבור אלו אני יותר ממרוצה ממנו.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7.5
מתוך 10

הטוב

  • איכות בניה טובה
  • מסך 4K עם קצב ריענון גבוה
  • זמן תגובה מינימאלי
  • מערך חיבורים עשיר וטוב..

הרע

  • ..אם כי הוא טעון שיפור
  • HDR וצבעי 10bit לא אמיתיים
  • חוסר דיוק בצבעים ומריחות
  • ל-KVM דרוש עוד מעט עבודה

והדור הבא:

  • מסכי 8K בקצב 280Hz?
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י