הרשמה

ה-Anniversary Edition של Skyrim מראה כמה קהילת המודינג חשובה לגיימינג

שמואל בטור דעה/ביקורת על גרסת ה-Anniversary Edition של Skyrim שקיבל טוויסט מאוד לא צפוי

מה שהתחיל כמו ביקורת צינית על משחק בן 10, הפך למכתב תודה של שמואל ל-Bethesda אבל יותר מזה: לקהילת המודינג האדירה של המשחק הזה.

כשעדלי יונייטד הציעו לנו לסיקור את ה-Anniversary Edition של Skyrim שיצאה בשנה שעברה, התכוונתי לסקר את המשחק הזה כמו שאני מסקר כל משחק: לדבר על השיפורים והשינויים, להזכיר את התוספת של המודים, לדבר על כמה הם תורמים למשחק וכמה מצחיקים הם יכולים להיות, להזכיר כמה שבור המשחק, לתת ציון גבוה כי זה סקיירים וזה פשוט משחק טוב ולהמשיך בחיי. אבל לא לקח לי המון זמן להישאב אל תוך העולם של המשחק החמישי בסדרה של The Elder Scrolls. מצאתי את עצמי ממש נופל אל "מאורת הארנב", כשהתחלתי לפתח את הדמות שלי, ללכת על בילד של לוחם עם חרב גדולה (מה אני אעשה, אני סאקר של Berserk), להתחיל להסתובב בעולם של המשחק כלוחם נורדי ופשוט ליהנות.

כן כן, גם עשור אחרי היציאה של המשחק האפי הזה, וגם בפעם החמישית שאני מתחיל ומתקדם בו, Skyrim הוא פשוט כיף צרוף. אני נהנה להילחם באויבים השונים והמשונים בעולם, נהנה לחקור מבוכים, מקדשים עתיקים וטירות נטושות, לחזק את הדמות שלי ולראות איך היא מתפתחת לאט לאט וכן - גם לעשות משימות מטומטמות ומשעשעות כאחד. מה שכן, המשחקיות של Skyrim לא חפה מבעיות, כשהמשחק הזה הוא פשוט שבור בהגדרה: אנימציות שמתנהגות מוזר במקומות מסוימים, קרבות איטיים בלי הרבה פידבק טוב (זה כמעט ידוע שהמשחק הכי כיף כקוסם או קשת) ושלא נדבר על הבאגים המצחיקים והמתסכלים כאחד. אז איך משחק כל-כך שבור מצליח להחזיק מעמד כל-כך הרבה שנים? אני חושב שהתשובה לכך היא ברורה: מודים.

על המחשב האישי, Skyrim של 2022 הוא משחק שונה לחלוטין מ-Skyrim של 2011. נתחיל מהמובן מאליו: הגרפיקה של המשחק. מודים שאנשים פרטיים יצרו שיפרו המון אספקטים גרפיים במשחק, מאיך שהמים והצמחייה נראים ועד לפלטת צבעים רחבה ובוהקת יותר. פיסות שריון ונשקים שונים נראו טוב בהרבה, דמויות מרכזיות במשחק קיבלו מראה יותר טוב ואפקטים חדשים נוספו למשחק (כמו אחד המודים האהובים עליי שגורם לעולם של Skyrim להיראות אפור וסקנדינבי). אבל עם כל הכבוד למודים של הגרפיקה, שאיתם יצא לי להתעסק כבר, דווקא המודים של המשחקיות הם אלו שהפתיעו ממש. הדוגמא הכי טובה שאני יכול לחשוב עליה על ה-PS4 הן המודים "You Must Die 2" ו-"Valravn".

המודים הללו הופכים את המשחק לקשה יותר כשהראשון מעלה את האגרסיביות של האויבים במשחק, אבל הם גם משפרים את ה-Hitboxes של הנשקים והמגנים השונים: נשקים יכולים להיתקל אחד בשני בתדירות גבוהה יותר, פגיעה במגנים נותנת תחושת אימפקט טובה יותר, ובכך החלק החלש ביותר של המשחק - לחימה עם חרבות, מגנים ועוד - השתפר עד לרמה שאת הריצה הנוכחית שלי אני עושה עם חרב של שתי ידיים כשהריצות הקודמות שלי היו: קשת, קוסם, קוסם קשת. על ה-PC המודים של הלחימה אפילו יותר מפורטים, אבל אתם מבינים את הרעיון: מוד שמישהו בנה למשחק שיפר אותו לרמה שמצאתי את עצמי נהנה ממנו כאילו אני משחק בפעם הראשונה. עכשיו חלקכם בטח אומרים לעצמכם: "טוב, דה - אתה לא מחדש לנו שום דבר", ואתם צודקים, אבל מסתבר שזה דווקא לא הלך הרוח בתעשייה כיום.

יותר ויותר מפתחות מסירות אופציות או מקשות על יוצרים פרטיים כמו EnaiSiaion שיצר את מוד הלחימה של Valravn או Shurah שפיתח מוד שמשפר את ה-AI של ה-NPC במשחק וגורם להם להיראות פחות רובוטיים ונוקשים, לפתח מודים מיוחדים למשחקים שלהם. בין אם מדובר במשחקים חדשים כמו Back 4 Blood שהיוצרים שלו הודיעו בריש גלי שהמשחק לא יתמוך ביצירת מודים בהשקה או ברימייקים למשחקים כמו Warcraft 3 שהיוצרים ב-Blizzard הרגו את קהילת המודינג שלו במו ידיהם, אחרי שזו בעבר דאגה לאחד המודים הכי מצליחים בהיסטוריית הגיימינג: Defense of the Ancients, או בשמו היותר מוכר: DotA. זלזול במעריצים ובמפתחים אדירים שעושים עבודה מהממת מבלי לקבל שום תגמול על כך נהייה הנורמה ובאמת חבל.

בתקופה בגיימינג בה זה נראה שיש פחות ופחות תמיכה במודים לעומת פעם (או לפחות עידוד של קהילת השחקנים ליצור את המודים האלה), אלו דווקא משחקים כמו Skyrim, GTA V ו-Fallout 4 שמזכירים לי עד כמה מודים חשובים לתעשייה הזו ועד כמה הם מבדילים אותה מתעשיות אחרות. אתם לא יכולים פשוט ליצור עוד סצנות חדשות וסיפורים חדשים ולהכניס אותם לסרט פופולרי או סדרה אהובה, כשבספרים וקומיקסים אהדת המעריצים יכולה להסתכם ב-Fan Fiction או פיסות אמנות שמעריצים ציירו. גיימינג הוא המדיום היחיד בו למעריצים ולצרכנים יש יכולת השפעה שכזו על יצירה אהובה עליהם, לרמה שהם יכולים לשנות את איך שהמוצר נראה או מרגיש כדי שיהיה לטעמם.

אז נכון, Skyrim הוא משחק שבור לחלוטין, עם המון באגים מעצבנים ומשעשעים כאחד והוא יצא ב-2011 - אבל תסתכלו על התמונות שצילמתי מהמשחק, תסתכלו על איך המודים השונים גורמים לו להיראות. תראו את הצבעים, התאורה, הסביבות והדמויות בעולם - תראו את כל זה ותגידו לי שהמשחק לא מחזיק מעמד גם כיום. הנ"ל נכון כמעט לכל משחק שיש לו אפשרויות מודינג נוחות ובמשחקים כמו Skyrim ו-GTA V (משחקים בני 10 ו-8 בהתאמה), זה נכון שבעתיים. חבילות הרחבה יכולות לקחת את המשחק עד גבול מסוים - אלו המודים שמשאירים אותו חי לנצח.

כל זה מחזיר אותי לפסקה הראשונה שלי במאמר הזה. זאת בחיים לא הייתה יכולה להיות סתם ביקורת. העובדה שנשאבתי אל תוך משחק בן 10 מחדש היא תעודה של כבוד ל-Bethesda על כך שהיא השכילה לחבק את קהילת המודינג שלה ולתת לה את הכבוד הראוי לה בגרסה החדשה של Skyrim. ה-Trophies אולי מבוטלים כשאתם מפעילים את המודים, אבל מי צריך אותם כשהמשחק נראה נהדר, משחק נפלא ומצליח להמם אותי גם בפעם החמישית שאני משחק בו. אם יש לכם כבר את המשחק על ה-PC ועוד לא התעסקתם עם מודים, אני מפציר בכם לעשות זאת. אם לא היה לכם את המשחק מעולם, עכשיו יהיה זמן טוב לחזור למשחק הזה, על הקונסולות או על המחשב האישי.

Bethesda אולי עשו הרבה שטויות בשנים האחרונות (וכן, אני מסתכל ישר עלייך, Fallout 76), אבל ה-Anniversary Edition של Skyrim החזיר אותי לתקופה אחרת. תקופה בה כל פעם שהשם של החברה היה עולה לאוויר משהו בי היה רוטט. תקופה של בחור בן 20 שרואה את הטריילר המטורף של Elder Scrolls V שבוע אחרי היום הולדת שלו ומתרגש עד כמעט דמעות, ואז משחק משהו כמו 100-150 שעות ב-Skyrim בחדר שלו במעונות באוניברסיטה העברית. Bethesda הזכירה לי למה פתחנו את רשימת משחקי העשור שלנו עם המשחק הזה. תודה רבה להם על ה-Nostalgia Trip הזה ותודה גדולה יותר לקהילת המודינג הנפלאה שגורמת לו להרגיש חדש.

אני יודע שיש עדת מעריצים גדולה ועדת שונאים גדולה למשחק, אז אשמח לשמוע אתכם! מה אתם חושבים על Skyrim, קהילת המודינג וההשפעה שלה על הגיימינג בכללותו ועוד. מוזמנים לספר לי כאן למטה בתגובות (יש צורך בהרשמה לאתר), בערוץ שלנו בטלגרם או ברשתות החברתיות שלנו!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:40 27.01.2022 | hg545454 hg545454

    תודה על הכתבה המושקעת!

  2. 2

       | פורסם ע"י