הרשמה

ביקורת: The Sandman - חול חול ויש הרבה מה לאכול

סדרת הקומיקסים "סנדמן" סוף סוף מצאה את דרכה אל עבר עיבוד הלייב אקשן המיוחל, אך האם היא שווה את זה?

תאריך השקה: 05/08/2022

העונה הראשונה של "סנדמן" עומדת לאבד הרבה קהל בגלל הקצב האיטי שלה ששולט בהתחלה, אבל מי שישאר להמשך יראה את אחת הסדרות היותר ייחודיות שיצאו השנה

גישה מוקדמת לסדרה ניתנה לנו ע"י נטפליקס ישראל, תודה רבה!

סדרת הקומיקסים The Sandman כבר שנים מחפשת את עצמה בעיבודי לייב-אקשן. הפרויקט שהתחיל בכלל כסרט בידיים של ג'וזף גורדון-לויט (Joseph Gordon-Levitt) והתגלגל מאז בין אלף ואחת שמות מצא את עצמו בסופו של דבר כסדרת טלוויזיה בשירות הסטרימינג של Netflix, בו הוא מופק בשיתוף בין שירות הסטרימינג לאולפני Warner Bros. נטפליקס, שבפעם הראשונה זה שנים בתחום נמצאים במצב של תחרות רצינית מול שירותי סטרימינג אחרים, מחפשים את סדרת הדגל הבאה שלהם. בין השמות גדולים שעובדים על כתיבת הסדרה ניתן למצוא את דייוויד ס. גוייר (David S. Goyer, שכתב את טרילוגיית האביר האפל) וניל גיימן (Neil Gaiman) שכתב את הקומיקסים המקוריים, אבל האם כל זה מצדיק את הקיום של הסדרה ומצליח לספק אדפטציה נאמנה שמעריצים יעריכו? יצאנו לברר.

חלומות גדולים

הסדרה נפתחת בסיור עתור אפקטים בממלכת החלומות, אשר לא מותיר לקהל מקום לספק - אין פה שום כוונה לעיבוד זול ועצלני של המקור. הסדרה עומדת במעין הבטחה הזאת כשהיא משדרת לנו מהדקות הראשונות לאורך כל העונה צילום מעולה, עיצוב עולם נהדר וייחודי ורמת הפקה גבוהה, אך מפני שהיא בנויה בצורה קצת מפוזרת, הרמה של הכלל לא שווה בכל הפרקים. טום סטארידג' (Tom Sturridge) בתפקיד אל החלומות מורפיוס (Morpheus), נקלע בפרק הראשון לכישוף לא מוצלח לזימון השטן במרתף באנגליה, שם אנחנו נבלה איתו במשך כל 105 השנים שהיה כלוא בהם. כאשר הוא יוצא בחזרה אל עולם החלומות, הוא מגלה שהעולם קרס וכדי להחזיר אותו לגדולתו יצטרך להחזיר שלושה חפצים יקרי ערך שהחזרתם מקנה לו את כוחו המיוחד. מורפיוס זוכה להרבה שמות כמו "חלום" או "האיש החול", וכמספר השמות כך גם מספר הסיפורים הקצרים בהם הוא עובר לאורך העלילה.

גיימן בעצמו אמר שהסדרה אמורה לעבד באופן כמעט מדויק את "Preludes & Nocturnes" ו-"The Doll's House", שני האוגדנים הראשונים של סדרת הקומיקס, והעובדה שמדובר בשני סיפורים מרכזיים אך שונים מורגשת. הסיפור נפתח בשני פרקי התחלה שהקצב האיטי שלהם, בשילוב העובדה שחוץ מאובדן והופעה מצוינת של סטארידג' עושים ממש מעט כדי לגרום לנו להתחבר, או בבסיס אפילו להתעניין באל החלומות, יגרמו להרבה אנשים לא להמשיך לשאר הסדרה. מי שכן יישאר, לא יוכל להפסיק אחרי פרק שלישי מצוין, שממשיך לעבור בין סיפורים קצרים שאמנם מתחברים לעלילה אחת גדולה אך עדיין נפרדים מספיק כדי שחלקם יהיה טוב וחלקם פחות עד שהסדרה מתמקדת בעלילה אחת מצוינת שממשיכה עד הסיום. ההבדל העצום בין הפרק הראשון לשאר הפרקים בסדרה מודגש לרמת טריילר קצר לשאר העונה שמופיעה בסוף הפרק, מה שגורם לי לחשוב שלא רק אני שמתי לב להבדל ברמה. אמנם הקצב האיטי נשאר, וגם בפרקים הטובים של הסדרה ישנם סצנות שנמרחות בלי יותר מידי הסבר, אך הדמויות והעלילה שם בנויות בצורה פנטסטית שישאירו את כל מי שיגיע עד לסוף העונה עם טעם לא טוב, אלא מעולה בפה.

המון חברים

הדרך שבה העונה בנויה מפגישה אותנו עם לא מעט דמויות, וזה מרשים להגיד שאחרי כל העונה אני זוכר גם כאלה שקיבלו זמן מסך קצר יחסית. אמנם קצב התקדמות העלילה איטי מדי לטעמי, אך בחלק של כתיבת הדמויות אין מקום לתלונות. כולן בנויות בצוריה ייחודית ומשוחקות נהדר כך שכל זמן מסך שלנו איתם מרגיש שונה, מה שאמנם מרענן אך לא מציל לגמרי את הסדרה בחלקים החלשים שלה, אבל כן מעלה אותה לרמות גבוהות בחלקים החזקים והופך את החצי השני של העונה לחוויית צפייה פשוט מעולה. בראש ההופעות שחייבים לדבר עליהן נמצא בויד הולברוק (Boyd Holbrook) בתור סיוט בשם Corinthian שנוצר ע"י מורפיוס וניצל את היעדרותו כדי להסתובב חופשי בעולם ולרצוח אנשים. הולברוק נותן הופעה כל כך כריזמתית שמתוחזקת עם כתיבה טובה וקוו עלילה מהטובים שיש בעונה הזאת, מה שיגרום לכם אפילו לקוות שיצליח במשימתו לפעמים.

באופן מצחיק, ההיילייט של העונה לדעתי הן שתי דמויות עם הקווי עלילה הכי פחות קשורים להתקדמות של הסיפור המרכזי, אך הנוכחות שלהם בעלילה משפיעה על הדמות של מורפיוס עצמה. הראשונה היא ג'נה קולמן (Jenna Coleman) בתור ג'ואנה קונסטנטין (Johanna Constantine) שנותנת הופעה אדירה ומלאת Easter eggs לגרסאה הגברית והמוכרת יותר שלה, והשני הוא פרדיננד קינגסלי (Ferdinand Kingsley) בתור בן אנוש שקיבל חיי נצח בהתערבות שנכלל בה מורפיוס, וכחלק ממנה הם נפגשים אחת למאה שנים. העלילה עם קינגסלי בקלות יכלה להסתכם כ-filler, אך היא קריטית לבניית הדמות של מורפיוס וההופעה המצויינת שלו הופכת את קו העלילה הזה לפשוט נהדר, ואת הפרק איתו לאחד המיוחדים, המעניינים ואפילו הכיפיים שיצא לי לראות בסדרה כלשהי השנה.

עוד שם שקריטי לציין הוא דייוויד ת'יוליס (David Thewlis) בתור ג'ון די (John Dee), שלא רק מצליח להתנער פה מהופעתו כפרופסור לופין בסרטי הארי פוטר אלא גם מצליח להנגיש כמה בחירות ייחודיות לקווי עלילה שנלקחו כאן, והופך אפילו נסיעה ברכב או ארוחה בדיינר למעניינת. כדאי לציין פה שנלקח הימור רציני בבחירת הדמות של רוז ווקר (Rose Walker), דמות מרכזית בעלילה, שנבחרה לתפקידה השחקנית וונסו סמנויאי (Vanesu Samunyai). אמנם מדובר בתפקיד הבכורה של השחקנית, אך היא נותנת פה הופעה טובה שמחזיקה גם בסצנות השיא של החצי השני של העונה. אחתום את הפסקה הזו עם מילה טובה כאמור לכל הבמאים שעבדו על הפרויקט, ניכר שכל דבר בסדרה נעשה עם מחשבה מאחוריו והרבה אהבה לחומר המקור.

השורה התחתונה

יש סיכוי לא רע שאחרי הפרק הראשון לא תרצו להמשיך את הסדרה, ובאמת שלא יהיה אפשר להאשים אתכם. מדובר בהתחלה באמת לא טובה, אך עם כמה שהיא לא טובה היא גם ממש לא מייצגת את שאר הסדרה. עלילה ייחודית, עיצוב עולם מהמם, דמויות מצוינות והופעות לא פחות ממדהימות מונעות מהקצב האיטי והנמרח של הסדרה לבלוט בהמשך, ומספקות כמה פרקים מעולים ורצף פרקים ששומרים על קו עלילה אחד נהדר ומעניין לקראת סוף העונה. רוצים עונה שנייה!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

כל 10 הפרקים של The Sandman זמינים לצפייה בשירות Netflix החל מהיום.

7.5
מתוך 10

הטוב

  • עולם מסקרן
  • קווי עלילה ייחודיים ומעניינים
  • דמויות מעניינות אפילו יותר
  • רצף פרקים אחרונים מעולים שכמעט משכיחים ש..

הרע

  • ההתחלה מאוד משעממת
  • לוקח זמן להתעניין בדמותו של מורפיוס
  • קצב איטי ונמרח לעיתים קרובות מידי

וקונסטנטין

  • ג'ון לבדו, ספין אוף לג'ואנה, שמישהו כבר ירים סדרת Hellblazer כמו שצריך בבקשה!
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:51 05.08.2022 | hg545454 hg545454

    הקומיקס ממש טוב לדעתי אז אני בטוח אצפה

  2. 2

    10:36 11.08.2022 | mikib mikib

    מי שקרא את הקומיקס רואה את הסדרה כמה שהיא, נסיון נוסף לסחוט כסף. חיכיתי לעיבוד שלה שנים, וזה מה שהם מביאים לנו? הפוליטיקלי קורקט אומר שחייבים לשנות את הדמויות גם, אז פתאום במקום לוסיאן ג'ינג'י משעשע מביאים לי את האפרו אמריקאית המשמימה הזו???
    מה עשו למוות, מה עשו לקונסטנטין, מה לעזאזל עשו לאלה המשולשת??? איך אחת מהן שחורה והשתיים האחרות לבנות???? איך?????
    בקיצור, אולי מי שלא קרא את הקומיקסים יוכל להעריך. מי שכן קרה כבר בקרב נגד לוציפר ויתר. אחד הקרבות הכי מיוחדים וטובים בעולם הקומיקס וזה מה שעשו ממנו .

  3. 3

       | פורסם ע"י