הרשמה

ביקורת: God of War Ragnarok - אלוהים שישמור

סוף סוף היא כאן: הביקורת שלנו ל-God of War Ragnarok! בואו לקרוא מה חשבנו על אחד מהמשחקים הגדולים ביותר של 2022!

  • PlayStation 4
  • Playstation 5
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 09/11/2022

אני יודע שעדיין יהיו את אלה שיתגעגעו לקרייטוס הישן, אבל זה לא מונע ממני לומר שזה אחד המשחקים הגדולים ביותר של סוני אי פעם, וללא ספק בין הגדולים על ה-PS4 וה-PS5

עותק סיקור סופק לנו על ידי סוני אירופה וישפאר, תודה רבה!

אני מקווה שכולכם מוכנים: אחרי שבועיים של משחק שכללו בדיקה של רמות הקושי השונות, ביצוע של הרבה משימות צד והרבה מאוד רטינות של קרייטוס, הביקורת של Vgames ל-God of War Ragnarok סוף סוף כאן. אבל לפני שנתחיל, כמה מילים לגבי הביקורת הזו כדי שנהייה באותו הראש. זאת אינה ביקורת נטולת ספוילרים: אני לא הולך לספיילר כאן את הסיפור המלא ולדבר על הטוויסטים המרכזיים, אבל יש כאן כמה דברים ברמת המשחקיות שהם ללא ספק מפתיעים וספוילר של ממש לאלו שמנסים להימנע מזה לחלוטין. אתם מוזמנים לקפוץ לסקשן של השורה התחתונה על ידי לחיצה פה אם אתם רוצים לקרוא את הציון הסופי והשורה התחתונה שלי מהמשחק.

אני כמובן שומר על הביקורת בתחום האמברגו, אבל חשוב שתדעו שאני לא מתכוון לחסוך במילים לגבי הדברים שאני יכול לדבר עליהם מהמשחק - הן מהסיפור והן מהמשחקיות והעולם של Ragnarok. לאמיצים מביניכם אציין אילו ספוילרים לא תמצאו פה: אין כאן ספוילרים על בוסים, אין כאן ספוילרים על רגעי סיפור מרכזיים וטוויסטים וכמובן שאני לא מתקרב לסוף המשחק וסוף הסיפור. אבל זהו, נתתי לכם מספיק הקדמה, בואו נראה מה חשבתי על אחד מהמשחקים הגדולים של 2022!

!I AM... ODIN

הסיפור של God of War Ragnarok ממשיך באופן ישיר את הסיפור של God of War משנת 2018: באלדור, בנו של פרייה ואודין נהרג על ידי קרייטוס בקרב עקוב מדם וכפי שהנבואה חזתה, מותו הביא להגעתו של פימבלווינטר - החורף האדיר שבסיומו יגיע Ragnarok, מלחמת האלים שתוביל לסוף העולם, או לפחות עולם האלים הנודרי. אני מאוד אהבתי את איך שהמשחק פשוט זרק אותנו כמה שנים קדימה כשעכשיו קרייטוס הזקן עוד יותר ואטריאוס שעכשיו הוא כבר גבר צעיר נאלצים להתמודד עם הקור האדיר, המחסור התמידי באוכל והתקפות חוזרות ונשנות של פרייה שעדיין זועמת על מות בנה.

אני יודע שאמרתי שהביקורת עומדת להכיל ספוילרים, אבל לאלו מכם שקראו ועוד חוששים טיפה מספוילרים כבדים לא לדאוג, לא יהיו יותר מדי מהם. אני יכול לומר בנוגע לסיפור שבעוד שהדמויות המוכרות לנו חוזרות אלינו במלוא הדרן כשאנחנו מגלים עוד ועוד פרטים מעניינים אליהן, אלו דווקא הדמויות החדשות שתופסות את אור הזרקורים בעזרת כתיבה נהדרת, דיבוב נהדר ואנימציות מצוינות.

בין אם מדובר בת'ור שמתגלה כאל שיכל להשתלב בכיף באולימפוס מרוב הכוח והזחיחות שלו, אודין שככל שהמשחק התקדם התגלה כאחת הדמויות האהובות עליי בסדרת God of War (המשחק הצליח לתפוס את המהות והאופי של אודין בצורה נהדרת), טיר שמראה לנו איך קרייטוס היה נראה בתור אל מלחמה שבור וחסר כל כוח ומוטיבציה ועוד דמויות מהמיתולוגיה הנורדית שמופיעות במשחק - כולן פשוט נהדרות.

מדובר במשחק ארוך למדי, אז צפו להרבה דמויות שצפויות להופיע במשחק והרבה אזורים אותם נוכל לחקור במשחק (יותר מבמשחק הקודם). הסיפור לוקח אותנו להמון מקומות שונים מהמיתולוגיה הנורדית במטרה שלו לסגור את הסיפור תוך משחק אחד ולא להפוך אותו לטרילוגיה כמו Final Fantasy VII Remake נניח. אבל גם עם כל התוכן של הסיפור הראשי, המשחק מוצא דרכים לשלב בו משימות צדדיות והרבה מהן. רק שבניגוד להרבה משחקים אחרים שיצאו בשנים האחרונות, כאן המשימות הצדדיות מרגישות כמו הרחבה של הסיפור הראשי.

אני ממש אהבתי את איך שכשהגעתי ל-Svartalfheim יכלתי להמשיך את המשימה שלי למצוא את טיר, או לסגור את הכבשנים שמימיר גרם לגמדים להקים במרמה. שום דבר מזה לא מקדם את העלילה הראשית, אבל בעזרת המשימה הצדדית הזאת אנחנו יכולים ללמוד יותר על מימיר, הקשר שלו לאודין ולגמדים ולמה הוא שנוא בכל-כך הרבה מקומות בתשע הממלכות. זה נכון גם לגבי כל שאר המשימות הצדדיות שפשוט מזמינות את השחקן לעשות אותן ועשייה שלהן מרגישה כמו המשך ישיר של הסיפור והעלילה של המשחק ולא בזבוז זמן טוטאלי.

זה גם אומר שכל אזור במשחק הוא גדול יותר ופתוח יותר מפעם: יש המון אזורים שניתן לחקור על ידי שימוש בסירה או במזחלת כדי להגיע ממקום למקום בצורה מהירה, כשהאזורים השונים, בנוסף למשימות סיפור ומשימות צדדיות, גם יכילו בוסים ומיני בוסים שיהיו מפוזרים בעולם - כשגם אם אין להם משימה צדדית סיפורית גדולה, גם הם תורמים לבניית העולם והעלילה של האלים הנורדיים והדמויות השונות שמופיעות במשחק. מי מכם שמשחק במשחקי God of War כי הוא נהנה לשמוע על המיתולוגיה של האלים השונים והסיפורים שלהם יהנה מהמשחק הזה אפילו יותר מאשר במשחק הקודם - תסמכו עליי.

אפשר ללמד כלב זקן טריקים חדשים

גם מבחינת המשחקיות זה נראה ש-God of War Ragnarok הוא המשך ישיר של המקורי כמעט בכל מובן המילה. המשחקיות הכבדה והעצבנית של המשחק משנת 2018 עדיין כאן בלי המון שינויים: המשחק עדיין שם דגש על מכות חזקות וחלשות, שילוב בין קומבואים של קרייטוס לבין עזרה של אטריאוס בעזרת חיצים מיוחדים. המשחק עצמו מוסיף שלושה דברים מרכזיים: מתקפות חדשות, תוספת של חיצים חדשים ומיוחדים שעובדים יחד עם אלמנטי האש והקרח של קרייטוס ויכולות חדשות לקרייטוס, למי שעוזר לו באותו הזמן... ולאטריאוס.

נתחיל מהדבר האחרון כי הוא השינוי הגדול ביותר עם המשחק החדש: אטריאוס גדול עכשיו וזה גם אומר שהגיע הזמן שלו להיות דמות שאפשר לשחק איתה במשחק. בדומה לקרייטוס גם לבנו יש מתקפה חזקה וחלשה שניתן לשרשר לקומבואים עם מתקפות לטווח ארוך, אבל אצל אטריאוס יש דגש גדול יותר על מתקפות עם החיצים שלו. הקומבואים של אטריאוס והמשחקיות איתו באופן כללי, מזכירים לי באיזשהו מקום את איך שאנחנו משחקים עם אלוי ב-Horizon Forbidden West. נכון, אין לנו את אותו העומק של המשחקיות עם נשקים מסוגים שונים, אבל השינוי והרענון של המשחקיות עם אטריאוס מספיקה כדי לתת לשחקן חוויה חדשה ושונה.

חוץ מהרגעים הללו המשחקיות דיי דומה לזו של המשחקים הקודמים: המשחקיות עדיין מתבססת על שילוב בין אלמנטים של משחקי תפקידים עם אלה של משחק אקשן. במהלך המשחק תוכלו למצוא כל מיני פיסות שריון ושיפורים לגרזן ולחרבות של קרייטוס שיוסיפו מתקפות מיוחדות ויחזקו את הנשקים של אל המלחמה. בניגוד למשחק הקודם, כאן המשחק ויתר קצת על הצימוד המציק שהיה לו בין אלמנט הרמות של האויבים לבין כמה קשה יהיה לכם להרוג אותם, ועכשיו המשחק מרגיש הרבה יותר קרוב למשחק אקשן אמיתי - שזה בעיניי כיוון חיובי בהרבה.

שלא תבינו לא נכון, המשחק עדיין שם דגש מסוים על כל מיני סטאטים וחיזוקים של דברים כמו Vitality להגנה או Runic לחיזוק מתקפות מיוחדות וכן, זה עדיין מציק ומרגיש מיותר לחלוטין, אבל בניגוד למשחק הקודם בו היו לי קשיים ברמות הגבוהות (וגם ברמה הרגילה אפילו), אם לא הייתי מחזק את השריון הנכון או נכנס למשחק עם השדרוגים המתאימים, כאן הדגש הראשון והמרכזי כמעט בכל קרב שהשתתפתי בו (ובעיקר בבוסים ובמיני בוסים) הוא במשחקיות האקשן והיכולת של השחקן ללמוד את הסוגים השונים של המתקפות, השילובים בין העזרה של הדמות שמלווה אתכם למתקפות שלכם ועוד.

הנ"ל מורגש גם במתקפות החדשות שהמשחק הוסיף: בין אם מדובר במתקפת המגן החדשה שניתן לבצע כדי לחסום מתקפות מסוג מסוים, או הקומבואים החדשים והיכולות החדשות כמו הוספת הקרח לגרזן כדי לבצע מתקפות חדשות וקומבואים חדשים. אפילו סקילים יחסית "פושטים" כמו ריצה ולחיצה על R2 בשביל מכה חזקה מקבלים מקום של כבוד בעזרת היכולת לחזק את היכולות הללו על ידי שימוש בהן בזמן הקרב. לדוגמא, אחרי שימוש במתקפה מסוימת מספר פעמים, אנחנו נוכל להוסיף לה אלמנט שיגרום לה לעשות עוד נזק, להגביר את האפקט של האלמנט שלה או לגרום לה לעשות Stun מוגבר.

אני ממש מרגיש איך המשחק עושה שימוש ביכולות הללו בכל מיני קרבות מיוחדים ועל הדרך זה גם הופך את הקרבות הרגילים במשחק לכיפיים יותר וקצביים יותר מבמשחק הקודם. אנשים שהרגישו שהקרבות במשחק הקודם הם הרבה יותר סטטיים (כלומר מפה גדולה ושטוחה עם כמה אויבים בנקודות גבוהות שצריך לזרוק עליהם גרזן), ישמחו לדעת שהקצב של הקרבות עלה משמעותית כשקרייטוס יכול להשתמש ביכולות התזוזה החדשות שלו כדי לרוץ במפה במהירות גדולה יותר, לזרוק חפצים מסוימים על אויבים ולהתקרב אליהם מאוד מהר.

חוץ מהקרבות, הפאזלים חוזרים לחיינו כשבמהלך המשימות המרכזיות והמשימות הצדדיות אנחנו ניתקל בפאזלים וחידות שנצטרך לפתור כדי להתקדם במשחק וכאן גם יש שיפור. לא מהיסוד, אבל הפאזלים במשחק החדש מרגישים יותר חכמים ויותר מחושבים מאשר במשחק הקודם שכללו הרבה ואריאציות של לתקוע את הגרזן איפשהו. ב-Ragnarok יש שימוש נהדר ביכולות החדשות של החיצים שמאפשרות לנו לחזק את האלמנטים של כלי הנשק של קרייטוס, במה שמוביל להרבה חידות משעשעות כיפיות ומעניינות יותר מאשר במשחק מ-2018. למרות כל הדברים החיוביים: זהו עדיין עקב האכילס (אה? הבנתם?) של המשחק והסדרה והייתי שמח אם הפאזלים היו טיפה מלוטשים יותר בחלק גדול מהמקרים.

איזה עולם איזה עולם

טוב, דיי סיימנו עם ממלכת הספוילרים הכבדים יותר, למי שתהה, כי עכשיו אנחנו עומדים לדבר על הגרפיקה והסאונד של המשחק וכאן מדובר בלא פחות מ-10 מושלם. לומר ש-God of War Ragnarok נראה מדהים יהיה להמעיט בערכו. זהו ללא ספק אחד המשחקים היפים ביותר כיום על הקונסולות השונות ובטח ובטח כשמדובר על ה-PS4 וה-PS5. האזורים השונים במשחק נראים נהדר: בין אם מדובר ב-Alfheim שנראה עכשיו אפלולי וקסום, Vanaheim שלוקח אותנו לג'ונגלים מרהיבים ומקסימים כאחד אוֲ Svartalfheim שהרגיש לי כאילו חזרנו רגע ליוון של קרייטוס.

בנוסף, גם המודלים השונים של הדמויות והאנימציות שלהן הן מהמעלה הראשונה: כל שיחה בין קרייטוס למימיר או אטריאוס נראית פשוט פנומנלי, כשאני חייב לתת קרדיט לשחקנית של פרייה על משחק פשוט מדהים: הבעות הפנים שלה הן מהטובות שראיתי במשחק מחשב. כשדיברתי על הכוח של הבעות פנים בהעברת סיפור ברמה גבוהה בהקשר של The Last of Us Part I, לזה בדיוק התכוונתי.

זה נהדר לראות משחק שיוצא ל-PS4 וה-PS5 ונראה כאילו כולו משחק ל-PS5. אני מניח שעל ה-PS4 המשחק רץ ב-30 פריימים לשנייה, אבל שחקני ה-PS5 קיבלו פינוק מיוחד: למשחק יש כמה מצבי ביצועים, ביניהם גם מצב 120 הרץ עם VRR. מבחינתי זה ה-מוד לשחק עליו אם יש לכם טלוויזיה מותאמת: המשחק נראה נהדר, עובד מעולה ומרגיש נפלא בידיים שלי. גם בשאר מצבי המשחק לא חוויתי בעיות ביצועים מיוחדות, כך שמי מכם שירצה לשחק במוד רזולוציה ואיכות כדי ליהנות מהגרפיקה הנהדרת שציינתי קודם יוכל לעשות זאת בלב שלם (מוד הרזולוציה תומך ב-VRR גם כן, כך שתוכלו לשחק על 40 פריימים לשנייה למשל).

בגזרת הסאונד המשחק שוב מצטיין: כבר ציינתי את הדיבוב הנהדר של כל הדמויות בחלק של הסיפור, אבל גם הפסקול והאפקטים הקוליים נשמעים נהדר ובהחלט מגיע כל הכבוד לכל העוסקים במלאכה. חייב לציין לטובה את השימוש ב-3D Audio במשחק הזה - למי שיש אוזניות שתומכות בפיצ'ר הזה (כמו למשל ה-Arctis Nova 7 שסיקרתי כאן), אני יותר מממליץ להפעיל את הפיצ'ר ולשחק איתו. הוא משלים את החוויה בצורה נהדרת.

השורה התחתונה

אז כן, גם אחרי הביקורת המאוד ארוכה ומאוד חיובית על המשחק הזה, אני יודע שעדיין יהיו את אלה שיתגעגעו לקרייטוס הישן, זה שבראש ובמוח שלו היו רק זעם, עצבים ושחיטה של אלים. יהיו את אלה שיתגעגעו למשחקיות הישנה והטובה. אני מבין אתכם - אבל זה לא מונע ממני לומר שזה אחד המשחקים הגדולים ביותר של סוני אי פעם, וללא ספק בין הגדולים על ה-PS4 וה-PS5. הסיפור של קרייטוס ואטריאוס נמשך בצורה נהדרת עם המשחק החדש, הדמויות החדשות שנכנסו לחיינו מצחיקות, משעשעות ומעניינות, עיצוב השלבים הוא טוב ומשימות הצד עשויות בצורה שמשלבת אותם בעולם של המשחק בצורה מעולה.

כן, גם אני מתגעגע ל-God of War הישן, אבל בדיוק כמו קרייטוס, הגיע הזמן לשים את הזעם בצד כדי לספר סיפור אחר. סיפור של אל שנלחם ביצר הטבעי שלו להרוס את כל מה שסביבו ומחליף אותו בסופו של דבר בדאגה לקרובים לו - דאגה שלא נתנה לו מנוח לאחר שהוא איכזב את אחיו, את אשתו ואת בתו הקטנה. אם קפצתם עד לכאן כדי להימנע מספוילרים אני שוב מתנצל (למרות שאין כאן ספוילרים אדירים, כן?), אבל מה שאתם צריכים לדעת הוא מאוד פשוט: God of War Ragnarok הוא מסוג המשחקים הללו שיעלו בכל פעם שמישהו ישאל "מה כדאי לי לשחק על הסוני?". לפחות עד שהוא יגיע למחשב.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10
נבדק על:
Playstation 5

הטוב

  • סיפור נהדר הסוגר את המיתולוגיה הנורדית בצורה נהדרת
  • עיצוב דמויות, כתיבה נהדרת ודיבוב מהמעלה הראשונה
  • המשחקיות מהירה יותר ואגרסיבית יותר - שיפור מ-2018
  • עולם פתוח נהדר עם משימות צד המעודדות חקירה שלו
  • גרפיקה מהיפות על ה-PS5 וכנראה שגם בגיימינג בכללי
  • ביצועים טובים מאוד על ה-PS5

הרע

  • המשחקיות עדיין צריכה עוד טיפה עומק וליטוש לטעמי

וההייפ

  • הוא אמיתי, קיים - ועכשיו גם מוצדק.
שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:29 04.11.2022 | מנחם מנחם (אורח)

    נראה שנהנית מאוד מהמשחק.
    מצפה גם לשחק בו בקרוב.
    תודה על הביקורת

  2. 2

    21:36 05.11.2022 | elad9219 elad9219

    נקווה שיגיע מתישהו ל-PC, כמו שקורה עם מלא משחקים עכשיו אקסלוסיביים לסוני.

  3. 3

    15:22 06.11.2022 | רומן רומן (אורח)

    היי שמואל, תשים לב שיש טעות כתיב בתאריך הוצאת המשחק.
    תודה על הביקורת!

  4. 4

    17:56 07.11.2022 | אמיר אמיר (אורח)

    כשאני משווה את התמונות של Atreus (הילד) במשחק הקודם לעומת החדש, אני קולט כמה הפרצוף שלו אז היה מכוער

  5. 5

       | פורסם ע"י