הרשמה

ביקורת: אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל - לא מה שציפיתם

אינדיאנה ג'ונס חוזר, אבל הפעם לא שוכח את הכובע מאחוריו - אלא את כל האישיות והקסם

Not quite my Indy

תודה רבה לפורום פילם על ההזמנה להקרנת הטרום בכורה!

אני לא חושב שתהיה ביקורת ל"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" שתתחיל בלי שהמבקר או המבקרת יגידו כמה הם חיכו לסרט הזה. השילוב בין האריסון פורד (Harrison Ford) שהוכיח שיכול לשחזר את הקסם בתפקידים שלו, לבין ג'יימס מנגולד (James Mangold) שהוכיח את עצמו בתפקיד הבמאי ב"לוגן" וכמובן הסאונדטראק של ג'ון ויליאמס (John Williams) יוצר על הנייר סרט אינדיאנה ג'ונס לא רע בכלל. הבעיה היא שבמציאות הנייר לא משנה, והתוצאה היא סרט הרפתקאות שגם אם טוב לעיתים, במהלך ה-154 הדקות שלו הוא בעיקר נמרח, ומנותק לחלוטין מהאופי של הסדרה. הביקורת נטולת ספוילרים - קראו בחופשיות!

מי הזיז את הכובע שלי?

הסרט נפתח בעבר, עם קטע פתיחה בו השתמשו בנפלאות הטכנולוגיה כדי לשחזר את פרצופו של פורד מהתקופה בה היה צעיר. צריך להגיד כבר עכשיו - הטכנולוגיה מעולה, ותשמש כאחלה תמריץ נוסטלגי לצפייה בסרט ביחד כמובן עם המוזיקה האייקונית של ויליאמס. מלבד כמה מכות לנאצים והפתעה חמודה במעברים, כאן הסרט מסיים להסתמך על נוסטלגיה ובמקומה נכנסת עלילה שמערבבת את ג'ונס המבוגר במירוץ להשלמת חוגת הגורל של ארכימדס, שבמלוא כוחה יכולה להשפיע על העולם בצורה על-טבעית כמו שרוב האובייקטים בסרטי אינדיאנה ג'ונס יכלו.

במירוץ משתתפים גם פיבי וולר-ברידג' (Phoebe Waller-Bridge) בתור הלנה שו, שלמרות שמציגה את עצמה בתור בת סנדקאות של ג'ונס, כל קשר בינה לבין האריכואולוג מקרי בהחלט, ויורגן פולר, מדען נאצי לשעבר אותו משחק מאדס מיקלסן (Mads Mikkelsen) בצורה שמוכיחה פעם נוספת שהוא לא מסוגל לשחק באופן פחות ממצויין. לכל אחת משלושת הדמויות המרכזיות מופיעות גם דמויות צד שאמורות לפתח אותן לרמה בה יהיה לנו כצופים אכפת מהן - כי כאמור הקסם שהיה לאינדי או לדמויות הצד שלו פשוט לא קיים כאן. למרות שהדמויות עצמן לא רעות בכלל ובמקרה של ג'ונס והנבל אפילו טובות - המוטיבים שלהם כל כך חלשים מה שמוביל לדיאלוגים משעממים, סצנות רבות שאין בהן שום עניין ולהרפתקה שנדמה כי אפילו לדמויות הראשיות פרט לנבל לא ממש אכפת ממנה. עד כמה זה ניכר? כשיצאנו מהסרט מישהו טען שהנבלים לא הרגישו לו כנבלים והוא אפילו ייחל שיצליחו, כי הם באמת היחידים שמנועים ממטרה ברורה בעוד שהגיבורים שלנו שם מסיבות באנליות לחלוטין. כזכור, מדובר בנאצים.

איטי ועצבני

מעבר לכשלון העלילתי, הבעיה שהכי תציק לאנשים תהיה הבימוי - ולא רק חוסר בניואנסים של הטריולוגיה המקורית. מנגולד ניגש לסרט בגישה מודרנית מדי, ושכח את כל המאפיינים שייחדו וגרמו לסצנות האקשן של הסדרה להיות אל-זמניות. כבר מההתחלה הדמויות שורדות ללא פגע נפילה של פצצה, מכה משלט על גג של רכבת מהירה ואפילו יריות במקומות קריטים. ההחלטה הזאת מנתקת את הריגוש מהסצנות, ומתוחזקת עוד יותר על ידי סצנות מרדף הרבה יותר מדי ביזאריות לסדרה. עד כאן לא הייתה לי יותר מדי בעיה, הבחירה לעשות סרט הרפקתאות מודרני יכלה להשתלם עם קהל חדש - הבעיה היא שגם האקשן החדש יותר נעשה בצורה לא טובה.

רוב סצינות המרדף מזכירות את סרט "מהיר ועצבני" האחרון, עם הרבה שוטים מבולגנים שמוציאים את הקהל מהסצינות ישר בהתחלה. זה ניכר בעיקר בסצינה בטנג'יר, בה מתווספת עוד דמות למרדף עם מוטיב הזוי שהופכת חלק ממנו לקומי, חלק ממנו לרציני והכל עם שוטים מאוד לא ברורים ופעלולים של הדמויות שכאמור הרבה יותר מזכירים את מהיר ועצבני מאשר את אינדיאנה ג'ונס. במערכה השלישית הסרט קצת מתקן את הטעויות האלה ומכיל בתוכו מרדף מצויין, ברור ואפילו מותח - אך זאת בעיה רצינית שהנקודה אולי היחידה המעניינת בסרט מגיעה 130 דקות לתוכו. המרדף הזה ממשיך עם טוויסטים מסקרנים שזזים בקצב מעולה, אך רוב הקהל אם יישאר באולם יגיע אליו עם דעה שלילית מדי וככל הנראה לא יעכל עד כמה שהדקות האחרונות של הסרט טובות.

השורה התחתונה

להגיד שציפיתי ל"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" יהיה ברור מאליו - כמו להגיד שהתאכזבתי ממנו. הבעיה היא שלפעמים ובעיקר בחצי שעה האחרונה, גם אם רחוק שנות אור מהאופי של הטריולוגיה המקורית, הסרט כן מצליח להיות סרט הרפתקאות מהנה עם דמויות לא רעות - אך תמיד חוזר לבימוי, העלילה והדיאלוגים המשעממים שלו.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

 

- הטכנולוגיה עובדת נהדר, חבל שעלילה והדיאלוגים לא מצליחים לשחזר אפילו קצת את האופי של הסרטים הראשונים

5.5
מתוך 10

הטוב

  • הפסקול של ג'ון ויליאמס
  • האריסון פורד כאינדיאנה ג'ונס
  • שאר הדמויות לא רעות בכלל ומתוחזקות על ידי הופעות טובות של הקאסט

הרע

  • בימוי משעמם ברוב המוחלט של הסצנות, כולל האקשן ובמיוחד המרדפים
  • המוטיבים של הדמויות חלשים מאוד, מה שמוביל לדיאלוגים באנלים ועלילה שלא תופסת את הקהל אף פעם
  • קצב התקדמות בעייתי בשתי המערכות הראשונות

והאריסון פורד הצעיר:

  • הטכנולוגיה עובדת נהדר, חבל שעלילה והדיאלוגים לא מצליחים לשחזר אפילו קצת את האופי של הסרטים הראשונים
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י