הרשמה

ביקורת: חינוך מיני, עונה 4 - גמרנו.

העונה הרביעית של "חינוך מיני" חותמת את אחת הסדרות המיוחדות ביותר שעלו אי פעם על מסך הטלוויזיה בצורה שהיא, ובכן, מיוחדת במינה

תאריך השקה: 21/09/2023

סיבוב אחרון

גישה מוקדמת לסדרה ניתנה לנו ע"י נטפליקס ישראל, תודה רבה!

שירות הסטרימינג Netflix עומד בפני תקופה מוזרה מאוד. אחרי שנים בהם הוכיח את עצמו כמעצמה של בניית תוכן מקורי איכותי ומוצלח עם סדרות כמו Stranger Things שהפכו לדגל בו השירות מנופף כדי למשוך משתמשים חדשים, הוא יאלץ להפרד בצורה טבעית מכמה מהן ממש בקרוב. ניסיון העבר של נטפליקס בפרידה מסדרות דגל לא מוצלח בכלל, שכן היחידה שעומדת בסטנדרטים להחשב כאחת כזו היא הפרידה מ-"13 סיבות למה" שהתדרדרה עד לעונת סיום שהתקבלה הן מבחינת ביקורות והן מבחינת המעריצים לא בטוב. כעת, השירות רוצה לצאת לדרך החדשה בצורה בה הוא נפרד מהתותחים הכבדים שלו והראשונה להפרד היא לא אחרת מהספק קומדיה ספק דרמה של השירות - "חינוך מיני" (Sex Education).

הסדרה כבשה את ליבם של לא מעט מעריצים ולא פחות חשוב גם את הרשתות החברתיות בזכות ההומור השנון שלה, הדמויות האדירות והדרך הסופר ייחודית בה היא מתייחסת לבעיות בחיי המין הרלוונטיות לכולם בלי יוצא מן הכלל. כשהיא מגיעה לעונה אחרונה במצב בו הדמויות בהן התאהבנו מפוזרות בכמה מקומות ובכמה יבשות, היא מקבלת החלטה ומקצצת את ההתמקדות לדמויות המקוריות ואפילו לא מחזירה כמה מהן שהפכו כבר לרגילות בעונות האחרונות. זה נשמע קצת שנוי במחלוקת, ואין ספק שיש בה כמה בעיות, אבל תכף תגלו שאם זה הרף אותו נטפליקס ידרשו גם משאר הסדרות מהן ניפרד - אנחנו בדרך לתקופה מדהימה. הביקורת נטולת ספוילרים - קראו בחופשיות!

איך אפשר שלא להתאהב

טוב, קודם כל נבין איפה החיילים עומדים על לוח השח-מט. מייב ויילי, אותה משחקת אמה מקיי (Emma Mackey), טסה לארצות הברית לקורס ספרות יוקרתי אותו מלמד אחד הסופרים האהובים עליה - פרופסור מלוי. ג'יליאן אנדרסון (Gillian Anderson) מקבלת הזדמנות לזרוח ולוקחת אותה בשתי ידיים כג'ין מילבורן שמתחילה להתמודד בפעם הראשונה עם זקנה וחווה קשיים עם התינוקת החדשה ובחיים עצמם בעלילה שתכבוש הרבה לבבות. אדם גרוף, אותו משחק עם טיימינג קומי מדהים קונור סווינדלס (Connor Swindells), מחליט לפרוש מהלימודים ומתחיל לעבוד בחוות סוסים תוך כדי התמודדות עם הגירושין של הוריו. כל השאר עוברים מתיכון מורדייל שנסגר בעונה שעברה למכללה סופר פרוגרסיבית בשם "קוונדיש" בה הכל יותר זוהר לכולם מלבד אוטיס ורובי, אותה משחקת בעוד הופעה פנטסטית מימי קין (Mimi Keene).

רובי עוברת מבלי הפמליה הקבועה שלה, ונאלצת לבנות לעצמה מעמד חברתי מאפס בעלילה פוליטית מצחיקה במיוחד שנותנת לה זמן לפרוח כאחת הדמויות המרכזיות שהיא הייתה תמיד. אוטיס, אייסה "הילד בכותונת הפסים" באטרפילד (Asa Butterfield), מגלה שבמכללה כבר נמצאת תלמידה בשם "או" המנהלת קליניקה לייעוץ מיני הדומה האופן מחשיד לקליניקה שלו, ותוך כדי מתמודד בצורה לא מוצלחת עם המעבר של מייב. בניגוד אליהם דווקא אריק, אותו משחק שוטי גטווה (Ncuti Gatwa) בהופעה שהיא לא פחות מוואו, מתקבל בזרועות פתוחות על ידי חבורה קווירית השולטת במכללה בניגוד מוחלט לחוסר הפתיחות בה הוא מתקבל בכנסייה הקהילתית החשובה מאוד למשפחתו.

משם הדרמה נבנית באופן נהדר ובצורה שנונה שלא שוכחת להפתיע וכמובן להצחיק. הסדרה מנצלת את המעבר כדי לחתוך דמויות כמו אולה, לילי ויעקוב אך את המקום שלהם לא בהכרח תופסות הדמויות החדשות. מלבד או, שמקבלת מקום מרענן של נבלית בסדרה, הדמויות החדשות בעיקר נמצאות כדי לעזור לדמויות המקוריות להגיע לקטרזיס ראוי כמי שהובילו את הסדרה מהעונה הראשונה. זאת החלטה פשוט נהדרת, שמתגמלת אותנו כצופים שהתחברו לדמויות המפתח בחווית קווי עלילה כמעט מושלמים לחלק מהדמויות עם רגעי שיא שישאירו אתכם מוצפים ברגשות ואפילו יגרמו לכם לעצור לכמה דקות את הפרק. למרות שהייתי שמח לבחור פייבוריטים לעונה הנוכחית כמו שיכולתי בברור בעונות הקודמות, כאן קשה לי לציין קו עלילה או דמות שאהבתי בצורה מבוהקת יותר מאחרים. על זה אפשר וצריך להוריד את הכובע ליוצרים, שקיבלו את כל ההחלטות הנכונות לגבי סגירות המעגל של הדמויות המתחילות מפרק 6 המצויין ועד הסוף. צריך לציין שעד אז מארג הדמויות המפוזר גורם לקצב ההתקדמות של העלילה להיות מבולגן, וגם אם קל לעקוב אחרי כל העלילות בזכות הצמצום בדמויות עדיין מדובר בכמות קווי עלילה המתפתחים במקביל ולאו דווקא קשורים אחד בשני.

פרובוקטיבית, אגרסיבית ובעיקר פרוגרסיבית

באחת מהשיחות בין מייב למרצה שלה, היא טוענת שהיא אהבה ספר אחד שלו יותר מהשאר כי שם לא היה לו אכפת מלכתוב את המשפט המושלם, אלא להוציא את הכל מהלב ופשוט אמר את הדברים כמו שהם. זאת אימרה יפהפיה שלדעתי מתקשרת באופן ברור עם הסדרה עצמה, ובעיקר עם כמה קווי עלילה שנלקחו כאן. הכי בולט כאן הוא קו העלילה של אריק, שנוגע באופן כמעט מהפכני בתחושות שלו כגבר הומו בדת המגדירה את נטיותיו המיניות כחטא. מן הסתם שמדובר בקונפליקט מעניין, ורגעי השיא שלו בשילוב ההופעה של שוטי גרמו לי להתרגש בצורה חריגה לתוכן טלוויזיוני. גם אם פחות מהפכניות, העלילות של ג'קסון ו-ויויאן נוגעות בנושאים שלא מדברים עליהם הרבה ומספקות כמה רגעים חשובים. למרות שכולם מספקים רגעי הומור גדולים, כדי להקליל את האווירה הסדרה שולפת אס בשרוול בדמותה המדהימה של איימי אותה משחקת איימי לואו ווד (Aimee Lou Wood). איימי נשלחת למסע המצליח להעביר אותנו בין מנעד רגשות עצום, לספק לה קטרזיס בין הטובים שראיתי לדמות בסדרת טלוויזיה ואפילו תוך כדי להאיר באור חיובי דמות שעד העונה הזאת לא הצלחתי לסבול.

הכי מסקרן מבחינה עלילתית הן ההחלטות שקיבלו התסריטאים לגבי ג'ין ואדם גרוף, ששניהם מרגישים קצת מנותקים ברמות שונות משאר העלילה. ג'ין עוד איכשהו כן קשורה להתקדמות הכללית, גם אם היא מתרכזת הרבה בקשר שלה עם אחותה במעין עלילה פרטית משלהן. אצל אדם המצב קיצוני. זה מרגיש כאילו הוא קיבל סדרת ספין-אוף משלו, ואני אומר את זה במובן הכי חיובי שיכול להיות. העלילה של אדם מתרחשת במקביל לעלילה הכללית ולא משיקה אליה בכלל למעט פעמים אחדות. זה מדהים בעיניי שהסדרה החליטה לקחת את הסיכון היצרתי הזה בעונה האחרונה שלה ובכל זאת להצליח בביצוע באופן מצויין. אדם, גם בזכות הקשר שלו עם הוריו, מצליח לספק רגעי שיא מעולים גם בפן הרגשי וגם בפן הקומי במה שיחתום אותו כאחת הדמויות האהובות ביותר בסדרה ובאופן מוצדק. בסופו של דבר דווקא כשהסדרה נוגעת בנושאים קשים שסדרות או סרטים אחרים היו מפחדים בכלל להזכיר היא מצליחה לקלוע בול לכל הרגשות והמסרים שהיא רוצה להעביר בצורה שנונה, חכמה מאוד ומרגשת עד דמעות, אך כשהיא פונה להומור בנושאים כאלה היא מפספסת וגורמת לאי נוחות בכמה סצנות שפשוט לא יורדות חלק בגרון. מי שעוד לא יורד חלק הוא אוטיס, שמקבל כמה החלטות הזויות במהלך העונה שכדאי מאוד שתבדקו שאין מסביבכם נעל שבטעות תעיפו על מסך הטלוויזיה בניסיון לגרום לו לפעול בהגיון בסיסי.

השורה התחתונה

"חינוך מיני" אף פעם לא שאפה להיות סדרה מושלמת כמו שהיא שאפה להיות סדרה אמיתית, רלוונטית ובועטת. אמנם הקצב שלה מעט מבולגן וגם העונה הזאת לא חפה מסצנות מביכות מידי - אך תסריט מעולה בשילוב ביצוע מושלם של רגעי השיא גורמים לכל פרמטר לעבוד ולנו כצופים לבכות, לצחוק ובעיקר להתאהב פעם נוספת במה שתזכר כאחת מסדרות הקומדיה הגדולות ביותר בהסטוריה.

העונה הרביעית והאחרונה של "חינוך מיני" זמינה החל מהיום בשירות הסטרימינג של Netflix.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10

הטוב

  • מתמקדת בלתת סוף ראוי לדמויות המפתח, ומצליחה בענק
  • קווי עלילה מסקרנים המכילים בתוכם המון רגעי שיא מרגשים
  • קורעת מצחוק, ככל הנראה העונה המצחיקה ביותר של הסדרה
  • נוגעת בשנינות ממכרת בנושאים שמדיות אחרות מפחדות לגעת
  • צילום, עיצוב סט, בימוי וכמובן הופעות אדירות של הקאסט יוצרים חוויה ויזואלית מהפנטת

הרע

  • קצב מבולגן המורגש בעיקר בפרקים הראשונים ובסוף
  • כמה מהסצנות וההתנהגויות של הדמויות (בעיקר של אוטיס) מביכות מידי וגורעות מהעלילה

והממחטות:

  • תכינו אותן, ולא, לא בשביל מה שאתם חושבים עליו
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    12:38 30.10.2023 | קשקש קשקש (אורח)

    שתי עונות היו מספיקות משם ואילך זה מתקלקל

  2. 2

       | פורסם ע"י