הרשמה

ביקורת: Assault on Dark Athena

ההרחבה של רידיק פחות טובה מהמקור- מזל שהיא מגיעה עם המקור...

מפתחת: Starbreeze, Tigon
מפיצה: Atari
תאריך יציאה:
7.4.2009 (ארה"ב)
24.4.2009 (אירופה)
פלטפורמות: PC, PS3, X360

וין דיזל חוזר לגלם את רידיק בגרסה שכוללת חידוש למשחק המקורי המשובח, חבילת הרחבה ומצב מרובה משתתפים לא רע בכלל

כולנו יודעים מה סופם של רוב משחקי הרימייק- משקולת נייר יקרה במיוחד, או מעצור יצירתי לדלת. אבל Dark Athena, הידוע גם בשמו המלא וההו-כל-כך-ארוך The Chronicles of Riddik: Assault on Dark Athena, הוא רימייק מורחב של אחד המשחקים הטובים ביותר של שנת 2004-  Escape from Butcher Bay (ציון: 90).

מלבד העובדה שכיכב בו וין דיזל, גיימר שרוף שהוא גם הבעלים של חברת Tigon מפתחת המשחק, Escape from Butcher Bay הצליח לשלב בצורה מקורית ומגניבה בין יריות מגוף ראשון והתגנבות, ועוד הוסיף קרבות אגרופים ואף מיני-מערכת של משחקי תפקידים.

החבילה החדשה היא יותר מרימייק רגיל. היא מכילה את המשחק המקורי, מרונדר מחדש ורץ על מנוע משודרג, חבילת הרחבה שנראית יותר טוב ואף כמה מצבי משחק מרובי משתתפים מקוריים ומעניינים. אבל האם זה מספיק? את האמת, הייתי מעדיף פשוט משחק המשך כמו שצריך, אבל "באין ציפור שיר, גם עורב" וגו'.

ניתן לקנות את Assault on Dark Athena להורדה ישירה מ- GamePlanet הבריטי ב- 30 פאונד (185 שקלים)

הטוב
  • המודלים של הדמויות נושקים למציאות
  • אפקטים מעולים של תאורה והצללה
  • מעביר אווירה מצמררת
  • המשחק המקורי והמשובח כלול בחבילה
הרע
  • הבינה המלאכותית עדיין גרועה
  • התוכן החדש פחות טוב מהישן
  • מתקלקל לקראת הסוף
והטסטוסטרון
  • כמעט נשפך מהאוזניים של וין דיזל מרוב שהוא גברי ומגניב

Prison Break- נשבר לי הכלא

אולי זה רק אני, אבל לי אישית החבילה החדשה הזכירה מאוד את סדרת הטלוויזיה הפופולארית "נמלטים". מעבר לאלמנט הבריחה מהכלא המשותף, הדמיון נובע מחוסר היכולת של המפתחים (והמפיקים) לדעת לפרוש בשיא.
משחק הרידיק המקורי היה מעולה. ההמשך שלו פחות, לצערי.

המשחק המקורי קיבל אצלנו בזמנו ציון 90 בגרסת המחשב, והגרסה המחודשת, עם הגרפיקה המשופרת, בוודאי היתה מקבלת אפילו יותר. לגבי חבילת ההרחבה לבדה- ובכן, זה כבר סיפור אחר.

חבילת ההרחבה ממשיכה לעקוב אחרי מסעותיו של רידיק לאחר הבריחה מהכלא, כשהוא מגיע לספינת חלל בשם "אתנה האפלה". בספינה תפגשו דמויות שונות ומשונות, תחקרו חללים אפלוליים וכמובן- תרצחו המון אנשים ואנשים-למחצה.

אם זה לא שבור, אל תגע בזה

המשחק המקורי שומר לכל אורכו על אלמנט ההתגנבות וראיית הלילה בעזרת העיניים הסקסיות של רידיק, שכידוע צבועות בכסף על מנת לאפשר לו לראות בחשכה. חבילת ההרחבה Dark Athena, לעומתו, נוטשת בערך במחצית הדרך את מה שהפך אותה לייחודית ויוצאת דופן, והופכת לעוד משחק יריות ממוצע, בלי שום ערך נוסף.

זה נראה כאילו הפעם הכותר מנסה לפנות לקהל רחב יותר, ובזה אני מתכוון שהמשחק הפך קל וטיפש במטרה להיות נגיש ללא-גיימרים. האלמנטים שהפכו את המשחק המקורי למיוחד, כגון ההתגנבויות האיטיות והמשימות הצדדיות, הופשטו ופינו את מקומן לאקשן מהיר. מצד שני, המשחק לא מסתדר עם האקשן כל כך, ונראה לעין כי זה לא סגנונו הטבעי.

למרות הנטיה לעבר האקשן, עדיין הרבה יותר בריא להצמד לפינות חשוכות מאשר לרוץ עם רובה סער ולירות בכל מה שמסתכל עליכם מוזר. רידיק (ומקבילו האמיתי – וין דיזל) אמנם שרירי עד לכדי גיחוך, אך בפעם האחרונה שבדקתי שום מסת שריר אינה משמשת כאפוד מגן.

אם כבר נגעת, לפחות אל תנסה לתקן

המפתחים של רידיק כנראה חשבו שהמשחק לא טוב מספיק כפי שהוא, וניסו לשדרג ולשנות את חבילת ההרחבה בכל מיני דרכים יצירתיות, מה שהוביל בסופו של דבר לחורבן של כותר מעולה.

את רוב המשחק תבלו בשוטטות מתמדת במסדרונות אפלים וקרבות עם סייבורגים מטומטמים, כל כך מטומטמים עד שסנופ-דוג יכול ללמד אותם דקדוק. פעמים רבות אף תצטרכו לחזור על עקבותיכם כדי ללחוץ על כפתור או לפתוח דלת ממקום אחר. אולי זו דרכם של המפתחים להאריך את שעות המשחק.

פעמים רבות תוכלו לבחור בין התגנבות לפעולה חזיתית, אך עד מהרבה הגעתי למסקנה כי קליעים הורגים הרבה יותר מהר ובצורה אפקטיבית יותר מזוג סכינים עקומות, ובחרתי באפשרות זו לאורך כל שאר המשחק. חבל מאוד, כי ההוצאות להורג המיוחדות עם הסכינים הרבה יותר מספקות מסתם ירי.

ואם כבר לתקן, אז לפחות את הגרפיקה

מנוע המשחק של רידיק, שנראה מעולה על ה- Xbox המקורי, עבר שדרוג וליטוש על מנת להתאים לימינו, ובקלות יכול להתחרות בכותרים הכי חדשים בשוק. המודלים של הדמויות נראים מעולה, אך הנפשתם לא מציאותית וקצת נוקשה. גם הטקסטורות לא חדות דיין. על כל אלה מפצה עבודת תאורה והצללה יוצאות מן הכלל. מעטים המשחקים שיכולים ליצור כזו אווירה בערת כמה אפקטים ויזואליים.

בחבילת ההרחבה, שנהנית כמובן מכל השדרוגים הגרפיים ואף מוסיפה כמה חדשים, הדמויות הולבשו בטקסטורות חדות יותר והפעם נראות פחות או יותר אנושיות. עבודת התאורה המדהימה נעלמה כמעט מכיוון שרוב המשחק מתרחש במסדרונות מטאליים אפלים בהם תשתמשו בראיית הלילה או במקומות מוארים להפליא בהם לא תחושו באותה אווירה נהדרת של הכותר הקודם והמסוגנן.

אפקט אחד שחשבתי שכדאי להזכיר במיוחד הוא הדם על הידיים של רידיק לאחר כל הוצאה להורג. למשל, אם תתגנבו מאחורי מישהו ותשספו את גרונו, נתזי דם יימרחו על הסכינים ועל ידיו של רידיק, טריק המדגיש את הברוטליות ומעלה את רמת האלימות צעד אחד קדימה.

לך קיבינימט! וסתום את הפה שלך בדרך לשם!

עבודת הסאונד של רידיק מעולה, קולות חיילים מרוחקים המהדהדים במסדרונות האפלים מוסיפים לאווירה ונקישות מתכתיות יקפיצו אתכם מהכיסא. גם הנשקים נשמעים מעולה.

לרוב עבודת הדיבוב אחראים שחקנים רציניים, כולל וין דיזל בכבודו ובעצמו. למרות זאת ולהפתעתי הרבה, הדיאלוגים במשחק ארוכים, משעממים לא נחוצים, לא אמינים ונמשכים לנצח. את רובם המכריע אפשר לסכם ב-"לך לשם, תהרוג אותו, תחזור אליי". במקום זה הדמויות מתחילות לספר למה הן רוצות במותו של אותו אדם אומלל, כאילו שרידיק באמת צריך תירוץ להרוג אנשים (והאמת, גם אני לא. נו כבר, איפה הסכין?).

אם תהיתם לגבי הכותרת של הפיסקה, היא מבטאת את כמות הקללות האסטרונומית שמופיעה במשחק. כל מילה שלישית היא בוטה בצורה כזו או אחרת, וקשורה לרצח, אלימות או סקס. מפתחים מחורבנים שכמותכם, לא יכולתם פאקינג למצוא דרך מאדר-פאקר נורמלית להעביר את הבלאדי עלילה בדרך אחרת, גוד-דאמיט פאקינג ביץ'?

רידיק אונליין

הפעם המפתחים נענו לקול תלונותיהם של גיימרים ברחבי העולם והכלילו מצב מרובה משתתפים, ופלא-ופלא, הוא אפילו משובח. יש לכם את כל מצבי המשחק שלמדתם לצפות להם מכל משחק יריות ממוצע, כגון מצב Deathematch  ו-Capture the Flag, אך מעבר לאלה ישנם שני מצבי משחק משעשעים ומקוריים.

במצב Pitch black תגלמו בחשכה מוחלטת חייל החמוש ברובה סער ופנס ותצודו את רידיק. מי שיהרוג אותו יזכה לשחק בתור רידיק בסיבוב הבא. כמובן שבתור רידיק... תצאו לציד חיילים משלכם, וההבדל הוא שרידיק יכול לראות בחשכה...

המצב השני הוא Butcher Bay Riot. מצב זה דומה מאוד ל-Team Deathmatch, אך יש בו 3 קבוצות. מעניין שלא הרבה משחקים חשבו להכליל יותר משתי קבוצות במצב זה. הרבה יותר מעניין לשחק עם תוספת של קבוצה. אפשר לחבור לקבוצה אחת כדי לחסל ביתר קלות את הקבוצה הנותרת, ואז לתקוע להם סכין בגב ולחסל גם אותם.

עם זאת, קשה למצוא שרתים ושחקנים בכללי, במיוחד בגרסאת המחשב. אולי ייקח קצת זמן לקהילה להתפתח, אך בינתיים תתכוננו לבלות דקות ארוכות עד שתוכלו לאסוף מספיק שחקנים כדי להתחיל משחק.

השורה התחתונה

אם שיחקתם כבר ברידיק, כנראה שעדיף לכם לחכות למשחק המשך של ממש ולא לקנות את Dark Athena. אם לא שיחקתם במשחק המקורי, קודם כל לכו תעמדו בפינה ותחשבו על מה שעשיתם, ואיך אתם מתכוונים לתקן את זה. לאחר מכן אתם מוזמנים ללכת ולקנות עותק של Dark Athena. למרות חסרונותיה, זוהי עיסקה מצויינת למי שלא הכיר את רידיק: כוללת גם את המשחק המקורי (והמשובח עד מאוד) עם שדרוג גראפי נחוץ, גם תוכן חדש ברמה סבירה וגם חווית אונליין לא רעה כלל, ברגע שיצטרפו אליה עוד כמה שחקנים.

ניתן לקנות את Assault on Dark Athena להורדה ישירה מ- GamePlanet הבריטי ב- 30 פאונד (185 שקלים)

הערה: הציונים הם לחבילת ההרחבה בלבד.
לציונים שקיבל בזמנו המשחק המקורי

משחקיות – מתקלקלת ככל שתתקדמו במשחק
גרפיקה –  השיפור במנוע הגרפי בהחלט נראה לעין
סאונד ופסקול – צלילים סביבתיים נהדרים, דיבוב זקוק לשיפור
טכני – חוץ מבעיות בבינה הלאכותית לא מצאתי על מה להתלונן
אורך חיים – המשחק המקורי+הרחבה+אונליין = עשרות שעות משחק!
מולטיפלייר – מצבי משחק מעניינים, אבל בלי שחקנים זה לא ילך

ציון סופי: 78

מה חושבים מבקרים אחרים?

Gamespot - ציון 7.0
IGN - ציון 7.4
PC Gamer - ציון 80
Eurogamer - ציון 7 מתוך 10
ביקורת בעברית (ללא ציון) בבלוג של אורן נתן

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:13 07.05.2009 | cOnTRA-sOUL cOnTRA-sOUL

    אחרי הביקורת הזאת אולי אני לא אקנה את המשחק

  2. 2

    15:17 07.05.2009 | wokinstorm wokinstorm

    אחלה ביקורת אני שיחקתי במשחק ולדעתי מגיע לו 85 אבל זאת רק דעתי.

  3. 3

    15:29 07.05.2009 | lirancjjr lirancjjr

    .. נראה משחק ממש טוב בהתחלה.. עכשיו זה נראה סתם חארטה

  4. 4

    15:54 07.05.2009 | BlackxFreeze BlackxFreeze

    פתאום אחרי שיצא הקראק למשחק הגיע הביקורת.
    מחשיד?

  5. 5

    15:56 07.05.2009 | יובל בירב יובל בירב

    ל- 4:
    מכיוון שהביקורת יושבת ומחכה אצלי לעריכה (אשמתי, לא מצאתי לזה זמן) כבר שבוע וחצי, אני הולך להמר שאתה טועה.

  6. 6

    16:04 07.05.2009 | BiA BiA

    קניתי את EFBB לפני המון זמן, אבל אני לא הולך לקנות את ההמשך בקרוב. חבל, ציפיתי ליותר.

  7. 7

    18:41 07.05.2009 | lgmtk lgmtk

    אני משחק בחידוש של הראשון כי לא שיחקתי במקורי וזה חזקקקקק ברביםםםם!

  8. 8

    19:12 07.05.2009 | asafs16 asafs16 (אורח)

    סיימתי כבר, משחק נחמד, הוא כולל גם עיבוד מחודש למשחק הקודם "BUTCHER BAY" אותו המשחק באיכות טובה יותר, העיבוד המחודש של BUTCHER BAY הרבה יותר טוב מ- DARK ATHENA

  9. 9

    23:21 07.05.2009 | אברהם אברהם (אורח)

    אני חושב שמגיע לו הרבה יותר...

  10. 10

    16:25 08.05.2009 | TBD TBD (אורח)

    85
    אחי יש לך עתיד בלהיות מבקר המדינה
    יש לך יותר מדי תלונות!!

  11. 11

    17:36 08.05.2009 | OZiris OZiris (אורח)

    Vgames, נהייתם גיימר?! תתנו להגדיל את התמונות!

    ובנוגע למשחק, את הראשון התחלתי לפני כחודשיים, והחלטתי להפסיק באמצע מפני שכרטיס המסך שלי לא כל כך אהב אותו, והיו נקודות קבועות מראש בהן הוא היה מאתחל את המחשב. לכן אני בטוח אקנה את המשחק הזה, ובטוח שאהנה מכל שניה, מפני שמהראשון נהנתי בטירוף!

  12. 12

    21:50 08.05.2009 | יובל בירב יובל בירב

    סליחה, זו היתה טעות שלי. עכשיו אפשר להגדיל את התמונות.

  13. 13

    20:34 12.05.2009 | wat wat (אורח)

    לפי מה שהבנתי מהסיקור Dark Athena זה רק שיפור מחודש של Escape From Butcher Bay , וזה לא נכון.
    המשחק עצמו (Assault on Dark Athena) הוא משחק המשך לEFBB הוא ממשיך מאותה נקודה איפו שהמשחק הקודם נגמר , ביחד עם AODA בא גם Remake של EFBB שמבוסס על המנוע היותר חדש של AODA ועם גרפיקה ומשחקיות יותר טובה.

  14. 14

    20:46 12.05.2009 | NightArck NightArck (אורח)

    רגע בכלל שיחקתם במשחק ?
    Dark Athena זה ההמשך לEscape From Butcher Bay , ושניהם בעצם באים על דיסק אחד כשני משחקים נפרדים רק שButcher Bay רימייק.
    אז בבקשה תבררו לפני שאתם כותבים משהו לגבי משחק , ואישית אני ממליץ קנייה שני משחקים טובים בחבילה אחת , ושווה את הכסף.

    בעיה שAtari החליטו לשים הגנה שאפשר להתקין את המשחק רק 3 פעמים (שני המשחקים מותקנים בו זמנית).
    למי שיש XBOX או PS3 , לא תצרכו לסבול את המגבלה.

  15. 15

    18:03 18.05.2009 | הראל הראל (אורח)

    זה משחק ממש סדיסטי איך שרידיק תופס את האויבים אבל ההתגנבות במשחק יותר מקצועי מההתגנבות של splinter cell

  16. 16

    21:34 28.05.2009 | Ghostik Ghostik

    משחק יפה שיחקתי בו אבל צריך לשפר בו יותר דברים

  17. 17

       | פורסם ע"י