הרשמה

דבר מן העבר: תנצב"ה

הספד ליוצרי העבר ב-Microprose, Origin וסיירה.


כמו בכל תעשיה צומחת ובעיקר רווחית, גם תעשיית הגיימינג הקריבה לא מעט קורבנות מדממים לטובת דוחות כספיים, מחלקות שיווק וסתם שיגיונות של כל מיני אנשים חשובים בהחלט. במהלך הפיכתם של עסקי המשחקים מתעשיית תחביב צנועה לתעשיית בידור גלובלית אימתנית, בעיקר מאמצע שנות התשעים ואילך, נרכשו עשרות חברות קטנות או בינוניות על ידי ענקים כגון EA, ואז נטמעו ללא הכר בתאגיד, ועשרות אחרות - ביניהן מפתחות ותיקות ומוכשרות - פשטו את הרגל ונסגרו.

בין החברות שאבדו ניתן למנות לא מעט שנחשבו לעמודי תווך של התחום בזמנן. כדי לתרום את התרומה הצנועה שלנו לזכרון ההיסטורי של הגיימינג, להלן סבב ראשון של חברות זצ"ל בסדרה שתתעד את הבולטות שבמפתחות שנפלו בדרך.

Sierra Entertainment

למרות שרבים מכם בוודאי יקשרו את שמה של סיירה עם משחקי הרפתקאות קלאסיים כגון אלה של סדרות King's Quest או Space Quest, הרי שהחברה הייתה ידועה - בין השאר תודות לאולפני בת כמו Dynamix ו-Impressions - גם בזכות לא מעט סימולטורים, משחקי אסטרטגיה ותפקידים, ואפילו אחד ממשחקי התפקידים ההמוניים הגרפיים המוקדמים ביותר (Shadow of Yserbius, שהושק ב-92').

מלבד התרומה התקדימית של החברה לז'אנר ההרפתקה הגרפית, מי יכול לשכוח סימולטורים כמו Red Baron, משחקי חשיבה מקוריים כמו The Incredible Machine, משחקי אסטרטגיה כמו Caesar, ומשחקי תפקידים כמו זליארד ו-Betrayal at Krondor? ובואו לא נשכח ש-Dynamix היא גם החברה שיצרה את Tribes, אולי משחק הפעולה-מולטיפלייר מבוסס הצוותים הראשון, ובוודאי אחת מאבני הפינה החשובות לכל עולם המולטיפלייר גיימינג של ימינו.

ב-1996 נרכשה סיירה על ידי תאגיד CUC. עקב הסתבכות משפטית של התאגיד, שמנהליו מעלו בתפקידם וזייפו דו"חות כספיים במשך שנים, היא נמכרה בהמשך לחברה צרפתית בשם Havas S.A. ויותר מאוחר (סוף 2000) הפכה למותג אחד מיני רבים בתוך חברת מים שצמחה משנות השמונים ואילך לאחת מחברות הבידור הגדולות בעולם, Vivendi Universal.

במהלך השנים הללו, של אובדן זהותה המקורית של סיירה, עזב אותה מספר רב של אנשי מפתח, ביניהם קן וויליאמס (שיחד עם אשתו רוברטה וויליאמס הקים את החברה ב-79'). סיירה הלכה והפכה במהירות מכוח יצירתי למעטפת ריקה, שם שהודבק על משחקים של אחרים (כמו Homeworld של Relic ו-SWAT 4 של Irrational) כדי לקדם מכירות.

Vivendi גילתה שאין לה מושג איך לעשות כסף ממשחקים, ונפטרה מחטיבת המשחקים שלה כשמכרה את הנכס האחרון בה, בליזארד, לאקטיביז'ן, בקיץ 2008, ביוצרה את המפלצת Activision-Blizzard. 

בזאת ננעץ המסמר האחרון בארון הקבורה של סיירה וכל מותגיה עברו למעשה לידיה של Activision. אין צורך לציין שלא מדובר בחדשות טובות במיוחד. בין היתר, Activision כמעט ביטלה את משחק המעריצים המושקע ביותר של King Quest אי פעם, ונתנה ל-Team 17 לפתח את אחד מהמשחקים הגרועים ביותר בדור הנוכחי בהתבסס על מותג לארי  – Leisure Suit Larry: Box Office Bust. גבריאל נייט 4? זה כנראה לא משחק שיגיע מידי החבר'ה של קוטיק.

Origin Systems

Origin Systems, אשר נוסדה על ידי ריצ'ארד גאריוט ואחיו רוברט במוסך בית הוריהם, הביאה לעולם שתיים מסדרות המשחקים הנחשבות והמוערכות בהיסטוריה : Ultima ו-Wing Commander - אבל הזוג הזה מהווה רק חלק קטן מתרומתה של החברה לאמנות המשחקים במהלך שנות השמונים והתשעים.

Ultima I היה המשחק הראשון ששילב גם תנועה על מפה ממבט עילי וגם מבוכים מגוף ראשון, בגרפיקה פרימטיבית להפליא, כמובן; Ultima IV היה אחד המשחקים הראשונים עם מערכת דיאלוג מורכבת ובחירות מוסריות; Ultima Underworld היה משחק התפקידים-פעולה מגוף ראשון המקורי - ונבנה על מנוע תלת-ממדי הרבה יותר משוכלל מזה של Doom, למרות שהוא הקדים אותו לשוק בשנה; ו-Ultima Online היה מחלוצי ז'אנר ה-MMORPG.

סדרת Wing Commander, מצד שני, הייתה ההצלחה הראשונה ביצירת חוויית "מלחמת הכוכבים" קולנועית בסימולטור קרבות חלל, והקדימה את רוב השוק בשילוב של דיבוב איכותי, חבילות משימות עלילתיות שמבשרות את ה-DLC של ימינו, ותקציבי הפקה מטורפים לזמנם של עשרה מיליון דולר. סדרת האחות, Privateer, היא האבא המודרני של סימולטורי חלל-פתוח, שהאב הקדום שלה הוא Elite.

Origin הייתה גם המקום בו נולדה למעשה סדרת Deus Ex - וורן ספקטור עבד שם בשנים שעיצבו אותו כיוצר משחקים, בין השאר על משחק קטן בשם Cybermage שכבר הכיל הרבה מהרעיונות שהגיעו אחר כך למשחק הפעולה-תפקידים האגדי. סדרות Thief ו-System Shock, ובהשלכה גם Bioshock, התחילו גם הן כאן, בגרעין שנקרא צוות Blue Sky Productions והפך מאוחר יותר לאולפן החשוב Looking Glass Technologies.

Origin נרכשה על ידי EA כבר ב-92', אך הסדקים הראשונים החלו לפרוץ רק מספר שנים מאוחר יותר. בעקבות כשלונות מסחריים כמו Wing Commander 5 ו-Ultima 9, רצו ב-EA ש-Origin תתמקד ב-Ultima Online מבוסס המנויים בלבד. ריצ'ארד גאריוט עזב את החברה ב-1999, וזו המשיכה לגסוס לאיטה עד 2004, אז נסגרה סופית.

Microprose

Microprose היא סיפור מעניין במיוחד. החברה נוסדה במקור על ידי סיד מאייר, מתכנת, וביל סטילי, טייס ואיש עסקים, כאשר השניים ראו בקניון מכונת משחקים שהריצה סימולטור טיסה פרימיטיבי. "אני יכול לתכנת סימולציה טובה יותר בשבועיים", אמר מאייר, או משהו בסגנון, והשאר הוא היסטוריה. ואכן, Microprose התמקדה בעיקר בסימולטורים בשנותיה הראשונות, עוד לפני שמאייר הראה מה הוא מסוגל לעשות בז'אנר האסטרטגיה עם משחקים כמו Railroad Tycoon ו-Civilization.

רבים לא יודעים שלחברה היו שני מותגים נוספים בשם Microstyle ו – Microplay. מותגים אלו היו למעשה גופי שיווק בלבד אשר הפיצו משחקים של חברות אחרות. המשחקים נטו יותר לכיוון הפעולה והמרוצים על מנת שלא לפגוע בתדמית של חברת האם. אחד מהמשחקים המפורסמים ביותר אשר שווק על ידי Microplay היה Rick Dangerous, משחק פלטפורמה ששאב השראה כבדה מסדרת סרטי אינדיאנה ג'ונס. Rick Dangerous פותח על ידי אולפן בריטי קטן בשם Core Design, שמאוחר יותר לקח את ריק, עשה לו ניתוח לשינוי מין, העביר אותו לתלת-מימד ושינה את שמו ללארה קרופט אחת...

Microprose אולי נחשבה לחברה קרובה למושלמת בכל הקשור לפיתוח משחקי סימולציה ואסטרטגיה, אבל היא הפסידה כסף במשך שנים. זה הוביל לרכישתה על ידי Spectrum Holobyte, וזו החליטה ב-1996 על צמצומים נרחבים בכוח האדם תוך כדי שהיא מנכסת בעיקר את שם החברה על מנת לקדם את מוצריה שלה. בשלב זה גם מאייר וגם סטילי - ומפתחים בולטים נוספים - עזבו את החברה. מאייר ייסד חברה חדשה בשם Firaxis ובה הוא ממשיך לפתח עד היום משחקים תחת מותג Civilization ואחרים מעברו.

לצד משחקים כמו Falcon ו-Master of Orion, סדרת משחקי האסטרטגיה X-Com היא מותג חשוב נוסף שהופץ על ידי Microprose למרות שלא פותח מקורית על ידה (אלא ב-Mythos Games הבריטית). מפתחי X-Com מעולם לא רצו ליצור את ההמשך, X-Com: Terror from the Deep; זה נולד רק כתוצאה מהתעקשותה של ההנהלה ב-Spectrum Holobyte להוציא במהירות מקסימלית המשך שירכב על ההצלחה המפתיעה של המשחק המקורי. התוצאה הייתה משחק המשך שלמעשה לא היה הרבה יותר מ"סקין" תת-מימי ל-X-Com הראשון.

משלב זה ואילך לא נותר מהחברה שיצרה סדרות כמו F-15 Strike Eage ו-Civilization/Coloniztion הרבה יותר מהשם. ב-2001 נמכרו שארית נכסיה לאינפוגרם (כיום אטארי), וזו סגרה את אולפן הפיתוח האחרון שהיה מקושר ל-Microprose ב-2003.

אם חשבתם שכאן מגיע סוף הסיפור, הרי שמצפה לכם הפתעה קטנה אחת נוספת. ב-2008 נעשה ניסיון להשתמש בשמה של Microprose עבור מותג של חברת האלקטרוניקה Legacy Engineering. המותג החדש היה אמור להיקרא Microprose Systems ולהציע מבחר של שלטים וכבלים עבור קונסולות. התגובה של הקהל לא הייתה אוהדת במיוחד ו-Legacy Engineering החליטה לבטל את המהלך ובמקום זאת להציע את קו המוצרים החדש תחת שמה שלה.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    12:51 07.09.2010 | אייי אייי (אורח)

    הנוסטלגיהההההההההההה

  2. 2

    12:51 07.09.2010 | DrizziTx DrizziTx

    אחחח microprose איזו חברה מדהימה ...מה אגיד, היו ימים :)

  3. 3

    13:35 07.09.2010 | אמיר אמיר (אורח)

    למה לרשום שטויות ודברים לא נכונים,
    Vivendi לא מכרה את חתיבת המשחקים, היא התאחדה עם Activision
    לחברה קוראים Activision-Blizzard ול Vivendi יש רוב בבעלי המניות בחברה.

  4. 4

    13:37 07.09.2010 | עומר עומר (אורח)

    microprose הייתה חברה מדהימה!

  5. 5

    13:43 07.09.2010 | blisf blisf

    אם אני לא טועה, ראיתי את הלוגו של סיירה על half-life 1. מישהו יכול להסביר את זה.

    נ.ב: כתבה מצוינת בעליל.

  6. 6

    14:18 07.09.2010 | DAsK- DAsK-

    EMPIRE ERTH לנצח!!!

  7. 7

    14:46 07.09.2010 | kuta kuta

    3, זה לא ממש מעניין אותנו איזה שם מחזיק בכמה מהמניות. מה שחשוב זה מי עושה היום את ההחלטות לגבי הפקת משחקים כאלה ואי הפקת אחרים, ואת זה עושה הנהלת אקטיביז'ן. תתרכז בעיקר, זה לא כלכליסט פה.

  8. 8

    16:56 07.09.2010 | zxc zxc (אורח)

    באתי לרשום על הטעות הנוראית אבל 3 הקדים אותי.
    7, זה לא קשור עד כמה זה מעניין, המשפט שכתוב פשוט לא נכון והוא מטעה את הקוראים. ולמה אתה סבור שהנהלת אקטיביז'ן מחליטה את ההחלטות? אמנם המנכ"ל של אקטיביזן נהיה המנכ"ל של החברה החדשה אבל סביר להניח שחברי הדירקטוריון גם של ACTIVISION וגם של VIVENDI השתלבו בACTI-BLIZARD.
    חוץ מזה כתבה מעניינת.

  9. 9

    17:13 07.09.2010 | YVW YVW

    זליארד זה של sierra??? טוב לדעת...

  10. 10

    18:39 07.09.2010 | חבקוק חבקוק (אורח)

    פעם,כשמי שקבע מה יהיה במשחק היו אנשים שאהבו משחקי מחשב-היו משחקים הרבה יותר עלילתיים וטובים,כיום,כשמחלקת השיווק נותנת את הטון-רוב המשחקים נראים כמו שכפול אחד של השני והמשחקיות שלהם (לרוב) שווה ל%$#%$#%$#%,העלילה שווה ל%$%$%$%$%$ והכל בשביל להרוויח עוד כמה $$$$$$$$$$$$$$$$4

  11. 11

    20:00 07.09.2010 | ET2k ET2k

    5 - סיירה שימשה גם כמפיצה של Valve בשלב מסוים,כשעוד היה מדובר בחברה קטנה שאף אחד לא שמע עליה :-).

  12. 12

    09:36 08.09.2010 | צודק צודק (אורח)

    הכל טוב ויפה וכמו שזקנים אוהבים לומר "פעם היה טוב יותר" אבל אל לנו לשכוח כי כסף קונה הכל. מפתחי ובעלי החברות הללו ראו את סימני הדולר ואני לא מאשים אותם, כולם רוצים להתעשר ומי שבדרך כלל קונה חברה קטנה היא חברה גדולה (אלו הם חוקי הטבע) וברגע שמבצעת ה"בליעה" החשיבות והיחודיות של החברה הקטנה יורדת. ושיש בעיות כלכליות מחפשים לצמצם את היחידות שמפסידות או מכניסות מעט לתאגיד. שאותו לא מעניין ה"נוסטלגיה" אותו מעניין רווח...

  13. 13

    21:01 09.09.2010 | omeran omeran (אורח)

    Zeliard פותח ע"י חברה יפנית בשם Game Arts ששיווקה אותו ביפן בלבד. סיירה הוציאה אותו לאור מחדש בשאר העולם.
    המבוך האחרון שם ייזכר אצלי כקטע עם הטריקים הכי גאוניים/נבזיים במשחקי מחשב אי פעם.

  14. 14

    15:52 16.09.2010 | meg meg (אורח)

    ומה לגבי סדרת M

  15. 15

       | פורסם ע"י