הרשמה

מיומנו של המשדרג: מה זה קירור מים?

מה זה קירור מים, איך עושים את זה ומה ההשפעה על הביצועים?

המונח קירור-מים או קירור-נוזלי מוזכר פעמים רבות בעולם החומרה ורבים לא מבינים למה הכוונה, אז אם גם אתם עדיין לא סגורים על מה זה קירור מים, איך עושים את זה ומה ההשלכות על ביצועי המחשב - הנה המדריך שיעשה לכם סדר.

כל מעבד שתקנו כיום מגיע עם מערכת קירור בסיסי מהיצרן או מערכת קירור מחברה צד ג', כלומר חברה שלא מייצרת את המעבד, ולרוב מתמחית בגופי קירור. יש צורך לקרר את המעבד בגלל שבטמפרטורות גבוהות יכולות לפגוע במעבד ולהמיס חלקים בתוכו, במיוחד רגלי הזהב שמחברות בין המעבד ללוח האם. ברגע שטמפרטורת המעבד עוברת את סף ה-90 מעלות צלזיוס, אתם בסכנה ממשית לעשות נזק בלתי הפיך למעבד. רוב המחשבים יבצעו "כיבוי חירום" כאשר הטמפרטורה מגיעה לרמה מסוכנת, ומי שרוצה מעבד בריא לאורך זמן יצטרך לשמור על טמפרטורות נמוכות בכל זמן נתון.

כולנו מסכימים שקירור למעבד זה חשוב, אבל הבחירה מתחילה להסתבך כשאנחנו צריכים לבחור בין יחידות הקירור השונות. מצד אחד יש את קירור האוויר שפועל על ידי המאוורים שכולנו מכירים, ומצד שני יש את יחידות הקירור שפועלות באמצעות מים או נוזל ייעודי.

אז איך עובדת יחידת קירור נוזלי?

יחידות קירור-אוויר מקררות את המעבד בעזרת לוח מתכת מוליכת חום שמוליכה את החום הנפלט מהמעבד לכיוון המאורר והרחק מהחומרה הרגישה. יחידות קירור שעובדות על מים משתמשות במים להרחיק את החום מהמעבד, וצורת העבודה שלהן מורכבת בהרבה מאלה של קירור האוויר.

מרכיבי יחידת הקירור:

  • לוחות התקנה - לרוב שני לוחות שעליהם מתקינים את תושבת בלוק המעבד ללוח האם (משתנה בין יצרנים) ומונעת בועות אויר שמורידות את האפקטיביות של הקירור.
  • משחה תרמית -  משחה שיושבת בין המעבד לבלוק ומונעת בועות אויר שמורידות את האפקטיביות של הקירור.
  • בלוק המעבד - כמו ששמו מרמז, זהו בלוק ממתכת שיושב על המעבד ומרחיק את החום ממנו לנוזל.
  • צינורות - מובילים את הנוזל מהמעבד או מרכיבים אחרים במחשב למשאבה.
  • נוזל - לרוב נוזל מיוחד בעל יכולת העברת חום שנושא את החום בין חלקי המחשב ולמשאבה.
  • משאבה - מעבירה את הנוזל מהצינורות לרדיאטור.
  • רדיאטור - כמו ברכב, מעביר את הנוזל בין מתכות שמקררות את הנוזל.
  • מאוורר - מוציא את האוויר החם מהרדיאטור החוצה מהמארז (משתנה בין יצרנים חלקם נותנים מאוורר וחלקם לא).

ישנם כמה סוגים של קירור מים:

הכל באחד/All In One

יחידות קירור שמגיעות מוכנות מהיצרן והצרכן. כל מה שצריך לעשות זה לחבר את הבלוק למעבד, להרכיב את הרדיאטור למאוורר, לחבר את הכבלים וסיימתם. אין צורך במילוי הצינורות ואטימת המערכת. מערכת ''הכל באחד'' בדרך כלל יותר זולה והרבה יותר נוחה לשימוש במארז, אבל מגבילה את הקירור רק למעבד. היא גם פחות אסתטית ומאפשרת פחות חופש קירור לשאר הרכיבים במארז כמו כרטיס המסך, זכרון הראם וכו'.

בניה אישית/Custom Made

יחידת קירור מותאמת אישית ודורשת בניה מאפס - קצת כמו הרכבה של מחשב מכל חלקי החומרה מול רכישת מחשב מוכן עם כל החומרה בפנים. היא מאפשרת חופש קירור אינסופי בהחלטה איזה רכיבים יקוררו (מעבד/ראם/כרטיס מסך) וכן בבחירה של רכיבי המערכת עצמה (גודל החלקים, צבע וגודל צינורות ועוד אפשרויות רבות). יחידת קירור בבניה אישית דורשת גם חלק נוסף שלא נמצא במערכת ''הכל באחד'' - מיכל נוזל עם רזרבות של נוזל למערכת. בניה אישית מאפשרת הקמת מערכות קרות ויפות מאוד בו זמנית, אך צריך לקחת בחשבון שבניית מערכת כזו עולה הרבה ממערכת All In One ודורשת ידע נרחב בהרכבת המערכת על מנת למנוע דליפות ובעיות בעתיד.

למה קירור נוזלי?

כפי שציינתי למעלה, היום כל מעבד מגיע עם קירור בסיסי שכולל מאורר ומשחה תרמית שמספקים את העבודה. רבים משדרגים את הקירור הבסיס לקירור מתקדם יותר בשביל להשיג טמפרטורה נמוכה יותר תוך שמירה על שקט. אז למה בעצם לעבור מקירור אוויר זול יחסית לקירור מים שיקר יותר מקירור אוויר?

1. טמפרטורה נמוכה יותר - מערכות קירור נוזליות מאפשרות למעבד להגיע לטמפרטורות נמוכות יותר מקירור אויר. נוזל מעביר חום יותר טוב מאויר ומאפשר למעבד להתקרר בצורה טובה יותר.

2. שקט - בקירור מים יש רק מאוורר אחד שעובד (תלוי האם הרדיאטור תומך ביותר ממאורר אחד) ומוציא את האוויר החם מהמארז, ולרוב בקירור אויר פועלים יותר ממאוורר אחד כאשר אחד מרחיק את החום מהמעבד ואחד מוציא את האוויר החם מחוץ למארז. במארזים גדולים יותר אתם עשויים למצוא 3 מאווררים ומעלה, שיכולים לגרום להרבה רעש.

3. אסתטיקה - רבים וביניהם אני מעדיפים את המראה של המחשב עם הצינורות - מראה יותר נקי ויפה מבחינתי מאשר גוש ברזל גדול באמצע המחשב.

4. Overclocked - אם אתם מתכננים אובר-קלוק למעבד, דבר שיגרום לו להתחמם יותר מהרגיל, כנראה שקירור אויר לא יצליח לקרר את המעבד בצורה מספקת מבלי לפגוע בחלקי המעבד, בזמן שקירור מים יוכל לקרר את המעבד לטמפרטורה בטוחה.

מבחן הקירור

בדקתי את ההבדלים בטמפרטורת המעבד בין קירור אויר לקירור מים. בחנתי את טמפרטורת המעבד בזמן פעולה עם קירור אויר מסוג Arctic Freezer 13 מול קירור מים מסוג Antec Kuhler H2O 950 והתוצאות לפניכם:

שימוש קל: גלישה באינטרנט ללא צפייה בסרטונים או עבודה שוטפת במחשב כמו העתקת קבצים או צפייה בתמונות.

שימוש כבד: רינדור סרטונים ארוכים באיכות גבוהה או משחקים תובעניים שמכבידים על המעבד.

גזר הדין:

אפשר לראות בבירור שקירור המים משיג טמפרטורות יותר נמוכות מקירור האוויר תוך שמירה על שקט אך מגיע עם תג מחיר גבוה יותר מקירור האוויר. האם ההשקעה משתלמת? זה כבר תלוי בכם וברמת השימוש שלכם במחשב. אם אתם מתכננים אוברקלוקינג ורוצים להוציא מקסימום ביצועים מהמחשב, קירור מים הוא הכיוון בשבילכם. אם אתם מרוצים מביצועי קירור האוויר ולא אכפת לכם מזוטות כמו מראה אסטתי או רעשים מעצבנים של מאוורר, קירור נוזלי הוא כנראה לא בשבילכם.

מה הנסיון שלכם עם קירור מים? האם זה משהו שתהיו מוכנים לשקול לשדרוג הבא של המחשב? שתפו בתגובות!

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC ו-Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    06:15 19.04.2015 | Edge?! Edge?!

    קירור נוזלי זה מאד מעניין אבל הוא לא תמיד הפיטרון הכי שקט \ יפה \ אפקטיבי.
    רעש נמדד פה לפי מאווררים ולשני גופי הקירור יש את זה לקירור נוזלי יש משאבה (תלוי). עוד חלקים זזים = עוד רעש. מה שכן, במערכות כאלה זה בדרך כלל הכרטיס מסך שהכי מרעיש :)
    יש קירורים ממש מגעילים עם צינורות ארוכים. ויש גם משהו יפה בבלוק ענשים במרכז המחשב שמקרר אותו.
    מה שכן. צינורות קשים (כמו בתמונה שהראת) נראים ממש טוב (אבל מלא עבודה וכסף)
    אפקטיבי - קירור האוויר של נוקטואה הוכח כטוב יותר מהרבה מאד מערכות קירור נוזלי. -



    נ.ב: יש קירור חנקן. שזה לא לשימושי יומיומי :P
    OMG ITS SKUNKWORKS?

  2. 2

       | פורסם ע"י