הרשמה

ביקורת - Mortal Kombat X

הדור הבא של מורטל קומבט

[עדכון 21.4]: הכותרות תוקנו, התווספו עוד פרטים על מערכת הקרב והקומבואים

זהו הסיבוב האחרון בקרב ארוך מדי. שני הלוחמים כבר עייפים ופצועים, כתמי דם ניגרים מפניהם. לרגע הם פשוט עומדים שם, מסתכלים אחד לשני בעיניים. מי יעשה את המהלך הראשון? מי יצליח להגיב מספיק מהר ולהכניס את המכה האחרונה? היריב שלו ניסה מהלך אחרון של יאוש, והסתער עם חרבות שלופות. לצערו, זה כבר היה מאוחר מדי. בהרף עין הוא הופיע מאחורי היריב, ומאותו רגע זה כבר היה מאוחר מדי. הקרב הוכרע, היריב שלו הובס, אבל זה לא מספיק. על מה שהוא עשה... מגיע לו יותר מתבוסה. מגיע לו מוות, וכמה שיותר אלים ומדמם – ככה יותר טוב. כשהוא סיים איתו, כל מה שנשאר זה כמה גושים אדומים ובוהקים על האדמה הקרה, מגרים את חוש הריח של אוכלי הפגרים עם הברוטאליות שהתרחשה כאן. זה אולי קרב בין בני תמותה, אבל הם נידונו להילחם, למות, לחזור לחיים וחוזר חלילה לנצח נצחים. למי יש מוח מספיק חולני בשביל ליהנות מדבר כזה? אם אתם שואלים את זה, סימן שעוד לא ניסיתם בעצמכם.

חבר ותיק ואלים

Mortal Kombat X הוא משחק המכות העשירי בסדרה המצליחה והידועה לשמצה באלימות המוגזמת שלה. אבל לפני שניכנס למשחק עצמו, הנה קצת היסטוריה (מי שרוצה לדלג יכול לקפוץ לפסקה הבאה). מערכת היחסים שלי עם סדרת משחקי המכות מורטל קומבט התחילה עם המשחק הראשון, אי שם בתחילת שנות ה-90 על המגה-דרייב המיתולוגי. המשחק הראשון היה מהפכני בגלל שהוא הרשה לעצמו להיות הרבה יותר אלים ממשחקים אחרים בשוק, והכיר את מערכת ה-Fatality המאפשרת למנצח לחסל את היריב שלו בדרך אלימה וראוותנית. המשחק השני הגיע במהרה, והשלישי כבר הצליח להביא את הסדרה לשיא של פופולריות ונשאר תחרותי ופעיל גם היום (בגרסת Ultimate Mortal Kombat 3). משם, העניינים התחילו להסתבך עם ההשקה של Mortal Kombat 4 והמעבר לתלת-מימד. הסדרה עברה הרבה ניסויים ושינויים עד הקש ששבר את גב הגמל – MK Vs. DC. המשחק הנוראי שניסה לשלב את יקום Mortal Kombat עם יקום DC Comics לא ממש הצליח אצל המבקרים, אבל כן הצליח לגרום למעריצים בכל העולם להתלהם על המשחק הראשון בסדרה בלי דם! משם, NetherRealm לקחה את עצמה בידיים והביאה שני משחקים מוצלחים: Injustice שנתן את כל הבמה לדמויות של DC Comics, ו-Mortal Kombat (התשיעי במספר) שלקח את הסדרה בחזרה למקורות והסתמך על המשחקים המקוריים בתור נקודת יחוס. MK היה הצלחה מסחררת, אבל בנקודה הזאת המפתחים שוב הגיעו לנקודה שבה הם צריכים להמשיך הלאה ולקחת את הסדרה לכיוון חדש. וזה מביא אותנו ל-Mortal Kombat X – משחק שנגד כל הסיכויים הצליח לחדש ולהישאר נאמן לעצמו בו זמנית.

הדבר הראשון שתידרשו לעשות ב-Mortal Kombat X הוא לבחור "סיעה" (Faction). ישנן 5 סיעות המקושרות לעלילה כמו שבט ה-Lin Kuei המונהג על ידי Sub Zeo, קבוצת "הכוחות המיוחדים" (Special Forces) ותאגיד הפשע Red Dragon. ברגע שתבחרו סיעה תוכלו לשנות לסיעה אחרת אך במחיר הכבד של איבוד כל ההתקדמות מהסיעה הקודמת. כאן נמצא אחד החידושים הגדולים ביותר של המשחק, והרקע לכל הפעולות שתבצאו במשחק. מרגע הבחירה, כל קרב שתעשו (אפילו אם זה בעלילה או במשחק נגד המחשב) יוסיף נקודות לאותה סיעה. הסיעה שלכם לא משנה את הדמויות במשחק בשום צורה ותוכלו לשחק ולהוסיף נקודות עם כל אחת מהדמויות, אך היא כן תדרוש מכם לבצע משימות לגבי דמויות רלוונטיות. למשל, עם ה-Lin Kuei קיבלתי כמה פעמים משימות שביקשו לנצח עם Sub Zero ו-Scorpion. המשימות הללו יתנו לכם ולסיעה שלכם עוד נקודות, ויוסיפו לדירוג העולמי שלה. הסיעות הופכות כל הישג שלכם להישג קבוצתי מעבר להישג האישי – וזה משהו שנדיר מאוד לראות במשחקי מכות.

מורטל קומבט - הדור הבא

לאחר בחירת הסיעה, המקום הכי טוב שלכם להתחיל (חוץ מה-Tutorial) הוא המצב העלילתי – Story Mode. שם תוכלו לחוות את הסיפור של Mortal Kombat X מכמה זוויות שונות, כל פעם עם דמות אחרת. ב-Story Mode אין פרק לכל אחת מהדמויות במשחק, אבל זאת הזדמנות מצוינת להכיר כמה מהדמויות החדשות וללמוד קצת על הרקע שלהן. אחרי אירועי המשחק הקודם - שהגיעו לשיא עם המוות של Shao Khan ו-Shang Tsung, רק נבל אחד הצליח להימלט – המכשף Quan Chi. המדליון העוצמתי שהצלחנו להציל במשחק הקודם עבר פתאום לידי האויב, ובידיים הלא נכונות הוא יכול להביא לשובו של Shinnok – אל-עליון לשעבר שעבר לצד האפל. כל זה קורה 25 שנה אחרי המשחק הקודם, מה שפותח את הדלת להופעה של דמויות חדשות וביניהן דמויות "הדור הבא" – ילדיהם של דמויות קלאסיות בסדרה. אחד החידושים למצב העלילתי על פני המשחק הקודם הוא מקטעי ה-Quick Time בהם עליכם ללחוץ על כפתורים בתזמון נכון בחלק מסצינות המעבר של הסיפור. למרות שאני בד"כ נגד Quick Action, כאן זה מבוצע טוב ומגיע בדיוק בכמות הנכונה. הסיפור כולל כשעתיים של קטעים סינמטיים ומתחיל חזק, אבל מרגיש נמהר מאוד לקראת הסוף – כאילו תכננו להוסיף עוד פרקים ולא היה מספיק זמן. הסוף של המצב העלילתי לא היה מספק במיוחד וממש לא הצליח להשתוות לזה של המשחק הקודם, אבל היי! עכשיו סיימתם עם ההכנה ואפשר להתחיל להתמקצע!

ב-Mortal Kombat X יש 25 לוחמים (לא כולל 4 את 4 דמויות ה-DLC שצפויות להשתחרר בהמשך השנה) המתחלקים בין הדמויות הקלאסיות של הסדרה (כמוSub Zero, Scorpion, Raiden, Jax, Sonya, Kano וכו') ודמויות חדשות לגמרי (כמו Takeda, Jaqui, Kung Jin, Ferre/Tor, D'Vorah וכו'). בסך הכל, התנועה במשחק מרגישה הרבה יותר טוב מבמשחקים קודמים והאנימציות נראות יותר טבעיות. למשחק יש מערכת קומבואים מיוחדת שלוקח זמן ללמוד, אך מצד שני היא גם מאוד ידידותית למי שמשחק על השלט הרגיל של ה-Xbox One או ה-PS4 (מאשר על השלט הרשמי של המשחק או ארקייד סטיק) עם תנועות קלות לביצוע. התווספו אופציות לעיצוב הכפתורים אך אני ממליץ לכבות בהקדם המיידי את שלושת האופציות: Alternate Controls, Release Check ו-Input Shortcuts. שתיים מהן יהיו מסומנות כברירת מחדל אז כדאי לבצע את זה כאחת הפעולות הראשונות שלכם בתוך המשחק. ה"בשר" של מערכת הקרב נמצא במערכת הקומבואים, המאפשרת לשחקן לחבר מכות או קומבואים לתרגילים מיוחדים. שלבו את זה עם תרגילים "מחוזקים" שדורשים ניצול של קו אנרגיה אחד (מתוך שלושה) ותוכלו לבצע רצפים שיקחו כ-40% חיים מהיריב שלכם. תוכלו גם לנצל את שלושת הקווים בבת אחת ולבצע מתקפת X-Ray אלימה ועוצמתית. יש גם טוויסט חדש לגמרי לסדרה: לכל דמות יש 3 וריאציות שונות שניתן לבחור, וכל וריאציה מוסיפה תרגילים, קומבואים וכלים משלה. למשל, את סאב זירו הקלאסי אפשר לבחור בתור Cryomancer, מה שנותן לו קומבואים חדשים עם כלי נשק מקרח, תרגיל חדש עם פטיש מקרח ומכות מחוזקות; או בתור Unbreakable, מה שנותן לו את האפשרות לשריין את גופו עם קרח ובכך לחטוף פחות נזק, ותרגיל חדש בו הוא יוצר מגן מקרח שמקפיא את מי שנוגע בו; ואם שני אלה לא עבדו בשבילכם, אולי תאהבו את וריאציית ה-Grandmaster שנותנת לו ליצור "כפיל" מקרח שמקפיא את היריב במגע. אפשר גם לזרוק את הכפיל על היריב או להשתמש בו בתור מגן מהתקפות מטווח רחוק.

למרות שלפעמים זה נראה כאילו הוריאציות לא משנות המון, בידיים הנכונות הן יוצרות סגנון משחק שונה לגמרי עבור אותה דמות. למשל עם Grandmaster של סאב זירו ההבדל הוא בסך הכל שני תרגילים שלא קיימים בשאר הוריאציות (יצירת כפיל וזריקת כפיל), אבל המשמעות היא שהיריב חייב להיות הרבה יותר מחושב עם התנועות שלו ולא להסתער קדימה. מצד שני, עם Cryomancer כל המטרה היא לעבור למצב התקפי ולגבור על היריב עם מתקפות ארוכות-טווח וקומבואים עוצמתיים. זה פשוט תענוג לנסות את הוריאציות השונות, וחבל מאוד שלא רואים יותר שינויים בוריאציות במהלך ה-Story Mode כי עם חלק מהדמויות זה הרגיש כאילו אני פשוט לא משחק עם הוריאציה הנכונה בשבילי. למשחק יש מצב אימונים (Practice Mode) מצוין עם המון אופציות כולל מידע על כל תרגיל ומכה ברמת הפריימים (מידע קריטי לשחקנים מתקדמים), ורק שם גיליתי איך אפשר להשתמש כמו שצריך בחפצים האינטראקטיביים הפזורים בשלבים כמו ענף שאפשר להכניס בראש של היריב, או קורה שאפשר לקפוץ ממנה לצד השני של המסך. ואם כבר אנחנו בנושא, לפעמים זה נראה כאילו הם שם בשביל היופי. יכול להיות שהם מיותרים או שהשחקנים פשוט לא למדו עדיין איך לנצל אותם כהלכה? לפחות לפי טורניר ה-Fatal 8 שנערך רגע לפני השקת המשחק, נראה שהיה אפשר לוותר עליהם לחלוטין.

הקרב הבא כבר מעבר לפינה

אחרי שלמדתם לשחק והתמקצעתם עם דמות או שתיים, תגלו פתאום שיש המון דברים לעשות מעבר ל-Story Mode. תוכלו לנסות את אחד מה"מגדלים המסורתיים" שהם בעצם מצב ארקייד (10 קרבות נגד המחשב ובוס בסוף), מצב הישרדות (אינסוף קרבות עם חידוש מינימלי של חיים), מצב אינסופי (מה שזה נשמע) ועוד. תוכלו גם לנסות את ה-Challenge Towers, עם מאות אתגרים על פני דמויות שונות. אם אתם משחקים נגד חבר, תוכלו לשחק אחד נגד השני עם חוקי "Test Your Luck" המוסיפים אלמנטים שונים לקרב בצורה אקראית, או עם מערכת מותאמת של חוקים לכל שחקן. למשל, תוכלו ליצור קרב שבו כל קפיצה מביאה את הדמות שלכם לשמיים, מהשמיים יורדים טילים, בינתיים יש רעידות אדמה וכל מכה מהיריב הורגת באופן מיידי. אתם תהיו מופתעים כמה שעות אפשר לשרוף רק על יצירת חוקים מטורללים במיוחד, והצחוקים לאורך כל הדרך מובטחים. לאורך כל הדרך תקבלו מטבעות איתן תוכלו לפתוח תכנים ב-Krypt. זוהי בעצם מפה ענקית ואינטראקטיבית עם כמות עצומה של תיבות (המיוצגות על ידי קברים) במחירים שונים. כל קבר פותח משהו חדש לפרופיל שלכם אם זה Brutality, תמונות קונספט, תלבושת חדשה וכו'. עם מספיק תושיה תוכלו לאתר חפצים שיפתחו לכם את הדרך לאיזורים סגורים ב-Krypt שם תוכלו למצוא קברים יקרים ונדירים. כל זה ועוד לא התחלנו לדבר על מצבי האונליין!

Mortal Kombat X מצא פתרון גאוני לבעיה מוכרת: הרבה שחקנים לא רוצים לשחק נגד שחקנים אחרים, אבל הם כן רוצים להתחרות בדרכים אחרות. בדיוק בשביל זה נוצרו ה-Living Towers, מגדלים חיים המתחלפים באופן תקופתי (כל שעה\ כל יום\ כל כמה ימים). לכל מגדל יש ניקוד ואתגרים משלו עליהם תוכלו להתחרות מול שחקנים מכל העולם, וכמובן שכל נצחון יביא כבוד ונקודות לסיעה שלכם. אפשר גם להירשם עם עוד שחקנים למגדל רנדומלי ולהתחרות בפורמט מצומצם יותר. ומה עם קרב בין שחקנים? האפשרות כמובן קיימת, אך אחרי כל השנים – NetherRealm עדיין לא עלתה על הנוסחה לקרבות חלקים ונטולי-לאגים ברשת. הקרבות שעשיתי נגד שחקנים אחרים ברשת אמנם לא התנתקו אך סבלו מלאג רציני גם מול יריבים עם חיבור אופטימלי. עדיין מדובר בימים הראשונים של המשחק, אז אפשר לקוות לשיפור בעתיד. בסך הכל, Mortal Kombat X מציע המון המון מה לעשות עבור כל סוגי השחקנים – אולי יותר מכל משחק מכות אחר שאי פעם ראיתי.

משחק המכות הכי אלים ומפורט אי פעם?

מהחומרים שראיתי ברשת אני חייב להגיד שקצת התאכזבתי מהגרפיקה של Mortal Kombat X – אבל אז גיליתי שהטריילרים פשוט לא עשו איתו חסד. על ה-Xbox One שלי שמחובר לטלויזית LED גדולה המשחק נראה נהדר ורץ חלק לגמרי. הטקסטורות יפהפיות, האקפטים מרשימים והרקעים מפורטים וחיים. עוד דבר שהפתיע אותי היה זמני הטעינה הקצרים בין הקרבות – שיפור משמעותי מהמשחק הקודם. במצב העלילתי, המעבר בין סצינת מעבר לקרב עצמו הוא חלק, מיידי ונראה מצוין. מי שמשחק על ה-PC או ה-PS4 אולי קיבל חוויה קצת פחות נעימה, אחרי שהמשחק חווה לא מעט בעיות השקה על שתי הפלטפורמות. בסופו של דבר אפשר להבין את הבעיות: רואים שהמשחק הגיע אחרי ספרינט עצבני של המפתחים, ורוב הסיכויים שהבחירה שלהם היתה לדחות את השקת המשחק או להתמודד עם הבעיות אם וכאשר יגיעו. המשחק הגיע בזמן, והבעיות לא איחרו להצטרף. אפשר להתווכח על הבחירה של NetherRealms, אבל רוב הסיכויים שתוך חודש כל התקלות יהיו חלק מהשקה מפוקפקת ותו לא, בדיוק כמו עם Diablo 3 ורבים אחרים. המסר, כמו עם יותר מדי משחקים השנה, הוא "כדאי לקנות, אבל לא עכשיו" – בייחוד אם אתם בונים על קרבות ברשת.

ב-Mortal Kombat X, כמו בכל משחק בסדרה, אנו יכולים לחסל עם היריב במגוון דרכים אלימות ובראשן ה-Fatality. קודם כל כדאי לציין שכמה מהן הצליחו להגעיל אפילו אותי, אבל מה שעשוי להגעיל אתכם עוד יותר זה העובדה שאפשר לקנות אסימוני "Easy Fatality". אלה מאפשרים לבצע את מהלך ה-Fatality עם כפתור אחד פשוט במקום לעשות את המהלך המלא (שעשוי להיות קשה לביצוע עבור חלק מהשחקנים), ו-30 כאלה (ששווים 30 מהלכים מקוצרים) יעלו לכם כ-5$. הרבה שחקנים התעצבנו על העניין אבל לא אני – אחרי הכל זה לא מהמקרים שבהם כסף קונה כוח, ומי שמעוניין לשלם בשביל לבצע Fatalities יותר בקלות - שיהיה לו בכיף. חוץ משני מהלכי Fatality שיש לכל דמות, תוכלו לבצע מהלכים נוספים כמו Brutality – מעין "הרחבה" של תרגילים מסוימים לכל אחת מהדמויות שגורמת למוות אלים. למשל, Scorpion יכול להטיל את החנית שלו וכאשר היא פוגעת, להעלות אותה באש ולשרוף את היריב עד אפר. המהלכים האלה יכולים לקרות רק אם מילאתם תנאים מסוימים ויש מעל 100 כאלה בכל המשחק. עוד אופציה שיש לכם היא Faction Kill – זימון של דמות מהסיעה הנבחרת לחיסול היריב. למשל, עם ה-Lin Kuei אפשר לזמן את Smoke והוא מוריד ליריב את הראש (מילולית). לבסוף, יש עוד סוג של מוות שיכול להתרחש רק בקרב אונליין – אם האויב מתעצבן ויוצא באמצע הקרב, הראש של הדמות שלו מתפוצץ והדמות המנצחת מלגלגת עליו. כן, יש דבר כזה Quitality. כרגע לא ידוע אם במשחק קיימות עוד דרכים לחסל את האויב, כשהדבר שהכי בולט בחסרונו בינתיים הוא ה-Stage Fatalities שהופיעו ברוב המשחקים עד כה.

השורה התחתונה

Mortal Kombat X הוא משחק המכות הראשון בסדרה שעושה מאמץ עילאי להכניס קצת "דם חדש" למאגר המעריצים שלו, והוא בהחלט ראוי לתואר "הדור הבא של מורטל קומבט" מכל הבחינות. יש לו כמות מרשימה של דמויות ותיקות וחדשות, ולכל אחת 3 וריאציות שמשנות באופן קיצוני את סגנון המשחק של הדמות. המשחק כולל מצב עלילתי נרחב אך מפוספס ומגיע עם כמויות אדירות של תוכן ופעילויות לכל סוגי השחקנים, כשהדובדבן על הקצפת הם פעילויות הסיעה והמגדלים החיים. גם בתור שחקן יחיד ובלי שום כוונה לשחק נגד שחקנים אחרים ברשת, יש ל-Mortal Kombat X הרבה מה להציע. למרבה הצער, מי שכן אוהב לשחק נגד יריבים ברשת יגלה שהמשחק סובל מלאגים ובעיות חיבור שעדיין לא תוקנו בעת כתיבת הביקורת. המשחק גם סובל עדיין מבעיות השקה על ה-PS4 ועל ה-PC, עם בעיות חדשות שצצו על ה-PS4 רק ביממה האחרונה עקב טלאי חדש שהחמיר את המצב. אם אתם מחפשים משחק מכות אלים ומספק לפלטפורמת הדור הנוכחי הכולל הרבה תוכן ומתאים בעיקר לשחקן יחיד או לכמה חברים על ספה, Mortal Kombat X יתן לכם חוויה מהנה וימשיך להישאר רלוונטי לאורך זמן. אם אתם מחפשים קרבות חלקים לגמרי נגד יריבים אחרים ברשת, הסיכוי הכי טוב שלכם הוא לחכות לשיפור במצב או פשוט לעבור למשחק המתחרה Killer Instinct.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    08:08 30.07.2017 | רפאל רפאל (אורח)

    מיסחג אחי קול

  2. 2

       | פורסם ע"י