הרשמה

עלייתו ונפילתו של Cyberpunk 2077

שנייה לפני פרסום הביקורת המלאה שלנו על המשחק, רועי יצא לבדוק איך הפך אחד המשחקים המצופים של השנה לאחד המשחקים השבורים ביותר?

מעל 8 שנים ארוכות של פיתוח שהסתכמו בהשקה נוראית. מה השתבש שם בסוף?

היה היה פעם, לפני שנים רבות בארץ רחוקה, רעיון חדש ומעניין לפיתוח משחק RPG בעולם עתידני. כך אפשר לתאר פחות או יותר את התחלת הסיפור של Cyberpunk 2077, אחד המשחקים עם הסיפורים המורכבים ביותר בגיימינג עד היום. כמו המון אנשים גם אנחנו התרגשנו מאוד לקראת הגעתו של Cyberpunk 2077, כתבנו כתבות עליו, צפינו באדיקות בשידורי ה-Night City Wire, קפצנו מהתרגשות מכל פרט וטריילר חדש שיצאו ובכינו לכרית עם כל דחיה נוספת שהגיעה. אבל אחרי רכבת הייפ ארוכה מאוד שיצאה מהתחנה שלה כבר לפני 8 שנים, זה לא סוד שההשקה של Cyberpunk 2077 לא הלכה בכלל כמו שאנחנו ציפינו או כמו שצוות הפיתוח של CD Projekt Red חשב ורצה שיקרה. אבל מה בעצם קרה שם ואיך הגענו לנקודה שבה אנחנו נמצאים היום? האם הכל היה זה עניין של תיאום ציפיות? ומה צופן העתיד לחברה שעומדת מאחורי אחד המשחקים הגדולים של השנים האחרונות?

ברוכים הבאים לעתיד

זה אולי ישמע לכם מוזר, אבל אני מבטיח לכם שזאת המציאות. בשנת 2012 חברת CD Projekt Red שהייתה אז סטודיו פולני קטן עם מעט משחקים מוכרים התחילה לעבוד על משחק חדש ועתידני. המשחק המדובר נחשף באוקטובר של 2012 בשם Cyberpunk 2077 בסירטון באורך של 18 שניות בלבד, ובינואר 2013 קיבלו טיזר טריילר/הכרזה רשמית באורך שתי דקות שהראה לנו קצת יותר ממנו. הטיזר הגיע כחצי שנה לפני שהסטודיו חשף בתערוכת E3 עוד משחק חדש שלו בשם The Witcher 3, אותו משחק המשך שעזר מאוד לסטודיו הקטן להפוך לחברת פיתוח ולהגיע למצב שהיא נמצאת בו היום עם המון כסף, משאבים וניסיון רב שנצבר. אבל כאמור, הסיפור של Cyberpunk 2077 מתחיל עוד קצת לפני אותו הטריילר הראשון, שעד אותו הרגע היה ידוע רק כ"פרויקט הסייברפאנק של CPR" וזהו. בנוסף, טריילר ההכרזה שהוצג לנו היה יותר חיבור של מספר תמונות "קונספט ארט" מאשר טריילר אמיתי. אבל למרות זאת המשחק קיבל סוף סוף שם קבוע, הוא התחיל לתפוס צורה וזאת הייתה היציאה מהתחנה של רכבת ההייפ לנסיעה ארוכה מאוד.

אני לא אכתוב ואפרט על מסע הפרסום והשיווק הארוך של סייברפאנק כי הוא באמת היה ארוך מאוד והוא נע מתקופות ממושכות של שקט מוחלט עם המון שאלות "מה קרה ל-Cyberpunk& 2077?" או "האם המשחק בוטל?" לבין תקופות שבהן קיבלנו כמעט על בסיס יומי חדשות ופרטים חדשים על המשחק. אני כן אזכיר כמה אירועים מכוננים שהיו למשחק במהלך השנים: הפעם הבאה שבה ראינו את Cyberpunk אחרי טריילר ההכרזה הייתה בתערוכת E3 של שנת 2018 שבה קיבלנו טריילר ראשון עם מבט משמעותי על המשחק כשחודשיים אחר כך קיבלנו עוד סרטון של כ-48 דקות של גיימפליי. אחרי אלו הסטודיו שוב חזר לדממת האלחוט שלו עד E3 של 2019 שבה קיבלנו טריילר סינמטי עם הופתעו הראשונה של קיאנו ריבס (Keanu Reeves) ועלייתו לבמה כדי לספר עוד על המשחק וכמובן שאי אפשר שלא להזכיר את You are breathtaking. אפשר להגיד ש-E3 של 2019 הייתה הנקודה של פריצת הסכרים כי מאז שמענו על המשחק כבר באופן הרבה יותר קבוע כאשר גם בהמשך התחילו שידורי ה-Night City Wire שהביאו לנו מידע חדש באופן עיקבי כל כמה שבועות.

Coming: When It's Ready

הכל היה טוב ויפה, אבל אז הגיעו הדחיות. במהלך אותה מסיבת עיתונאים ב-E3 2019 עם קיאנו ריבס קיבלנו גם בפעם הראשונה את תאריך ההשקה של Cyberpunk 2077 שנקבע אז ל-16 באפריל 2020. חצי שנה אחר כך, בינואר 2020 קיבלנו את הדחיה הראשונה שדחפה את ההשקה כ-5 חודשים קדימה אל עבר ה-17 בספטמבר. לצד ההודעה על הדחיה הצוות הוציא הודעה שאמרה: "אנחנו כרגע במצב בו המשחק גמור ושחיק, אבל עדיין יש עוד מה לעשות. Night City היא עצומה ומלאה בתוכן ואנו צריכים עוד זמן כדי לבדוק ולתקן את הכל". הדחיה יצאה לדרך ואפשר להגיד שהיא אפילו הרימה בקצת את ההייפ שכן שחקנים רבים הרגישו שמאחורי המשחק עומדת חברה אחראית שרוצה להוציא משחק מוכן ונקי (כמה שאפשר) מבאגים גם אם זה בא בעלות של דחיה.

החודשים עברו וה-17 בספטמבר התחיל להתקרב ובזמן חודשי הקיץ CPR הוציאה הודעה על דחיית סייברפאנק בפעם השניה כשהפעם זאת דחיה של חודשיים אל עבר ה-19 בנובמבר. גם הפעם קיבלנו הודעה לצד הדחיה שדיברה על כמה המשחק גדול ושאפתני ושהצוות צריך עוד מעט זמן כדי לעשות לו פינישים אחרונה לפני ההשקה. כמה שבועות לאחר מכן, CD Projekt Red אף יצאו בהודעת הרגעה עבור השחקנים שטוענת ש-"Cyberpunk 2077 לא יידחה שוב". בתחילת אוקטובר זה היה נראה כאילו ההבטחה של הסטודיו עומדת על תילה כשקיבלנו את ההכרזה המרגשת שהמשחק סוף סוף הזדהב ומפה הדרך להשקה נראתה סלולה. אבל לא, ההבטחה של הסטודיו הופרה כשיש עוד דחיה אחרונה שנמצאת מעבר לפינה. כשלושה שבועות לפני ההשקה המתוכננת בנובמבר קיבלנו את הדחיה השלישית והאחרונה באורך של 21 יום ל-10 בדצמבר היום שבו המשחק הושק סוף סוף. אף על פי שזה נאמר שחור גל גבי צהוב, הדחיה האחרונה הגיעה על מנת לסיים את גירסאת המשחק לדור הנוכחי שכן גירסאות הדור הבא עדיין נמצאות בפיתוח והן יגיעו מתישהו במהלך 2021.

ציפיות לחוד, מציאות לחוד

בטיזר טרייל שקיבלנו לסייברפאנק ב-2013 נכתב בסוף "Coming: When It's Ready" ואחרי 3 דחיות שהגיעו על מנת לסיים לעשות בדיקות ופינישים למשחק, הגיע רגע ההשקה והמשחק במצב נוראי, וזה בלשון המעטה. גם הפעם אני לא אפרט את כל הבעיות הטכניות שהיו למשחק כי אני לא אסיים את הרשימה בזמן הקרוב אך אני אציין למי שאינו מודע, שגירסאת הדור הנוכחי הייתה במצב קשה מאוד ושחקנים אשר שיחקו על ה-PS4 וה-Xbox One הרגילים (אני לא מדבר על גירסאות ה-PS4 Pro או Xbox One X) בקושי הצליחו לשחק כשהיו המון קריסות ובין קריסה לקריסה המשחק היה מלא בבאגים טכניים שאילצו לשחקנים לטעון שמירות, גליצ'ים גרפיים מוזרים וביזארים שלפעמים הרסו את חווית המשחק של השחקנים ועוד ועוד. אמנם המצב אצל שחקני הדור הבא ובמחשב היה מעט יותר טוב אבל גם אצלי על המחשב המשחק היה רחוק מלהיות מושלם עם באגים וגליצ'ים חוזרים, שמירות שהורסות את עצמן וביצועים ירודים מאוד גם עם חומרה חזקה מאוד כמו ה-RTX 3090.

אז מה בעצם קרה פה? Cyberpunk 2077 הוא ללא ספק אחד המשחקים הגדולים והשאפתניים של השנים האחורונות כשהוא עומד בשורה אחת עם משחקים כמו Star Citizen, הוא יחיד ומיוחד בנוף עולם הגיימינג. להוכחה, ההשקה שלו במחשב הייתה ההשקה הגדולה ביותר אי פעם. Night City היא אחת הערים הכי מלאות בפרטים וחיות ביותר בעולם הגיימינג עד שהיא פשוט מפסיקה לחיות. במשחק כזה גדול אין ספק שיהיו באגים ואין דבר כזה משחק מושלם מבחינה טכנית. אבל כאן המצב קשה מאוד ברמה שכמעט ולא ניראתה בעבר, עד כמה קשה? סוני הסירה לגמרי את המשחק מחנות ה-PSN ומתחייבת לספק החזר כספי לרוכשים. מיקרוסופט אמנם (עדיין) לא הורידה את המשחק מהחנות שלה אך היא מציעה החזרים כספיים לרוכשים בנוסף להצגת התראה שמעדכנת על המצב הטכני הבעייתי של המשחק בחנות האינטרנטית שלה.

צוות הפיתוח של המשחק כבר הוציא הודעה על מצב המשחק ואף אמר "שהוא יעשה כל דבר שידרש על מנת לתקן את המשחק כאשר עלויות התיקון אינן רלוונטיות והן לא שיקול. הבטחנו את זה לגיימרים ואנחנו נעמוד בזה." נראה שהפעם הצוות אכן מתכוון לעמוד הבטחה שלו (זוכרים את הבטחת "Cyberpunk 2077 לא יידחה שוב"?) כשכבר בימים האחרונים יצא עידכוני 1.05 ו-1.06 שפתרו חלק קטן מהבעיות אבל המוניטין של הצוות כבר נפגע והאמון בהם ירד. עוד מכה קשה לאמון בצוות הגיעה מהעובדה שמבקרים ששיחקו במשחק לפני יציאתו יכלו לשחק רק בגירסאת המחשב של המשחק, כשגירסאת הדור הנוכחי השבורה הוסתרה מהם על מנת לא לפגוע בציוני הביקורות של המשחק לפני ההשקה. יש רבים שיגידו שמה ש-CPR עשו זה עם הביקורות המקדימות זה על גבול ההונאה ויש משהו בדבריהם אך ככל שחופרים עמוק יותר בפצע הזה שניקרא "Cyberpunk 2077" ומחפשים אשמים ככה זה רק ניהיה יותר קשה ומורכב.

אם שואלים את צוות הפיתוח, כל הבעיות הגיעו בגלל לחץ "ודדליינים לא מציאותיים" מההנהלה. על פי דיווח באתר Bloomberg, אחד המפתחים שאל "מדוע נאמר שסייברפאנק מוכן כבר בינואר?" על פי אותו עובד זה ממש לא היה המצב. מפתח אחר אמר שההנהלה ככל הנראה תכננה לפתח את המשחק על בסיס שעות עבודה נוספות שהיו חובה. מפתחים נוספים אף אמרו כי מועדי הפיתוח שהם התבקשו אליהם היו לא מציאותיים לכל אורך הפרויקט. אם נעלה מדרגה אחת בהיררכיה של החברה אז כמה חברים מצוות ההנהלה (שבחרו שלא להזדהות) טוענים שהלחץ שעל צוות הפיתוח הגיע בכלל מהדריקטוריון של החברה ומבעלי השליטה בה. בכנות, זאת מעט זריקה אחריות מצד צוות ההנהלה אך זאת לא הפעם הראשונה שאנו רואים את בעלי השליטה בחברות לוקחים את ההחלטות לידיים גם כאשר ההחלטות האלה הן שגויות עבור המשחק. סביר להניח שהלחץ מצד בעלי הכח לשחרר את המשחק עכשיו ולא לדחות אותו פעם נוספת הגיע מחוות דעת שונות של אנליסטים שטענו שהשחקנים לא יוכלו לסבול עוד דחיה וצריך לשחרר כבר את המשחק.

דין וחשבון

יום לפני ההשקה של המשחק התחילו כבר להגיע דיווחים על גירסאת הדור הנוכחי של Cyberpunk 2077 והמניה של CPR התחילה לצנוח מסכום של 395.8PLN עד לכדי 255.3PLN, ירידה של כ-35.5% בשווי החברה בפחות משבועיים. הציפיות של כולם מ-CPR ומ-Cyberpunk 2077 היו עצומות והן התפוצצו לנו בפנים בצורה הכי כואבת שיש עם משחק שבור. אבל אפשר להגיד שהחברה הביאה את זה על עצמה, במיוחד כשהיא בחרה לשקר כמה פעמים לקהל שלה ולהצהיר בכל דחיה שהמשחק מוכן והוא רק בשלבי תיקון אחרונים, דבר שברור לכולם שלא היה נכון והיה גם הוא שקר מוחלט. על פי כתבה ב-New York Times "עורכי דין ומשקיעים שונים בוורשה חוקרים את הנושא ושוקלים להגיש תביעה ייצוגית כנגד CD Projekt Red". אם וכאשר התביעה תצא לדרך זה יהיה כנגד הצגת מצג שווא על מנת להשיג הטבות כספיות. האם Cyberpunk 2077 יתוקן? כנראה שכן, האם הוא יהפוך למשחק אהוב ששכחו לו את ההשקה הכושלת? כנראה שלא. כך או כך כרגע עדיין מוקדם לחרוץ את גורל העתיד של הסטודיו הפולני שהחודשים הקרובים יהיו קריטים עבור המוניטין שלו בתעשיית הגיימינג.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:51 24.12.2020 | WarFox89 WarFox89

    כשהחרא פוגע במאוורר - אף אחד לא נשאר נקי ...
    ודרך אגב, אם מחפשים למי להפנות אצבע מאשימה על כל הסיוט הזה לדעתי צריך להפנות אותה בראש ובראשונה לפאן-בויים של המשחק הזה שהעלו אותו לרמת קדושה קיצונית וניפחו את בלון ההיפ הזה למימדים אסטרונומיים שהתפוצץ להם בסוף בפנים. אני לא אשקר, כל המצב הזה מספק אותי מאוד. לא כי אני בן אדם רע ומאחל כישלון ודברים רעים לאחרים אלא כי אני מאוד מקווה שהיה פה שיעור מאוד מעניין ומשכיל לעתיד.

  2. 2

    16:54 25.12.2020 | TobiasRieper47 TobiasRieper47

    ל-WarFox89
    אני מצטער שאני כותב את זה אבל לפי תגובות שאני זוכר שלך פה אתה גם די היית חלק מההייפ שהיה סביב המשחק הזה עם תגובות בסגנון ש"זאת התאבדות להוציא משחקים בסמוך לחלון ההשקה של סייבר פאנק" או "יעופו ביקורות של 10\10"
    but that's none of my business

    בכל מקרה, לא קניתי או שחקתי במשחק הזה אלא רק ראיתי קצת גיימפליי ומלא שיט פוסטינג ברחבי האינטרנט. בגדול זה נשמע שהמשחק לא רע ואפשר יהיה להעביר בו הרבה שעות אבל כל הבאגים והאופטיניזיה הגרועה פשוט הורסת את החוויה וזה לא סתם באגים של קטנים שיש במשחקים לפעמים שמשעשע לפגוש אלא באגים של עצלנות שמרגישים כמו יריקה בפנים.
    אישית אני לא חושב שזה ילמד מישהו שיעור מסויים (טוב, אולי רק מעט) ואנשים ימשיכו להתנהג כמו שהם התנהגו לפני זה, תמיד יהיו פאן-בויז לכל דבר, תמיד אנשים יעשו הזמנות מוקדמות, תמיד יהיו מטומטמים שישלחו איומים למפתחים אם יקרה משהו רע למשחק שהם אוהבים וכו'.
    אני בעצמי עדיין אעשה הזמנות מוקדמות למשחקים שאני מאוד אוהב ומחכה להם כי לא קרה עדיין שמשחק כזה לא יצא טוב או שלא אהבתי, פשוט צריכים לעשות את זה חכם ולהסתכל על התמונה במלואה. כבר כמה חודשים לפני היציאה של סייבר פאנק זה התחיל להריח לא טוב בגלל כל הדחיות, גם אחרי שהמשחק הזדהב וגם הכמות של הטריילרים שהם הוציאו אחרי כל דחייה כזאת כדי להראות שהם עדיין רלוונטיים.

  3. 3

    17:14 25.12.2020 | WarFox89 WarFox89

    TobiasRieper47, שום דבר ממה שציטטת אותי אומר לא מרמז ולא אומר על שום הייפ מצידי. זה היה ניבוי עתיד שדי התגשם בסך הכל - עובדה שרוב הביקורות של המשחק הן באזור ה-10 למרות כל הסירחון מסביב [אפרופו אמינות ביקורות]. וכן, להוציא משחקים גדולים כמו AC-V או WD-L סמוך להשקה של משחק עם כזה הייפ מנופח כמו CP2077 זאת התאבדות מבחינה עסקית - אני עדיין עומד איתך מאחורי המשפט הזה. שום דבר מזה לא מדבר על האיכות של המשחק.

  4. 4

       | פורסם ע"י