הרשמה

2010: כתבי ויגיימס בוחרים חלק 3

God of War מפציץ, Bioshock מאכזב.

- לחלק הראשון של הכתבה
 - לחלק השני של הכתבה

גיא שגיא - חמשת הגדולים, משחקי אינדי

משחק השנה: God of War 3

למרות חיבתי הגדולה ל"תעשיית" האינדי (סליחה על האוקסימורון למחצה) והכבוד הגדול שאני רוחש לה, משחק השנה שלי רחוק מלהיות עצמאי. הוא מפוצץ בתקציבים, מפותח ע"י עשרות אנשים, ומהווה אחת מהפקות הענק המרהיבות שנראו בשנת 2010. זהו God of War 3 המופלא, האפוס החותם את סדרת אל המלחמה העקובה מדם, עיניים תלושות, רגליים מבותרות, ראשים ערופים, או בקיצור, קרייטוס חייב להיות מושא שנאתם הגדול ביותר של זק"א.

God of War 3 הוא מדהים. אין מילים בפי לתאר כמה התרשמתי מהפקת הענק הגרנדיוזית הזאת: אם זו הגרפיקה המרהיבה והמלוטשת ביותר שנראתה על ה-PS3, הסאונדטראק ההו-כה-אפי המעצים ומפלפל כל רגע משחק, הגיימפלי האינטואיטיבי והמספק שמאפשר קשירת עשרות מתקפות לקומבו אחד מתמשך, הבוסים העצומים והמרשימים ביותר שנראו אי פעם, והאלימות המגוחכת והמופרעת שגרמה לי שוב להתלהב כמו ילד בן 15.

God of War 3 הוא פשוט החוויה המרגשת והמהנה ביותר לשנת 2010. אתם יכולים שלא להסכים איתי. אבל אתם גם יכולים למצוא את עמוד השדרה שלכם תקוע 50 ס"מ בתוך הישבן שלכם אם קרייטוס ישמע על זה.

המשחק המאכזב של השנה: Bioshock 2

להרבה אנשים בחיים אין מושג מתי ואיפה לחתוך. המוהל שלי הוא אחד מהם, אבל אני מדבר כמובן על האנשים הטובים בחברת 2K Games, שיצרו את Bioshock 2. גילוי נאות: עליי להודות שהוא היה מהנה למדי, אך עובדה זאת לא הצילה אותו מלהיות גם אכזבה גדולה.

ציפיתי שיורשו של אחד המשחקים הטובים ביותר של זמננו ישאף לקחת אותו אל הדרגה הבאה; בפועל קיבלתי משחק שמעתיק כמעט כל אלמנט מקודמו, החל מהנשקים הכמעט זהים וכלה בדמויות המופרעות (כמו גיל אלכסנדר, הסנדר כהן החדש).

לביושוק הראשון היתה עלילה משובחת, מפותלת ומורכבת עם הרבה רקע והיסטוריה שהצליחו ליצור אצל גיימרים רבים תחושה אותנטית של עובר-אורח בעולם חי. זאת אומרת מת למדי בהווה, אבל חי בעבר. יורשו הציג עלילה בינונית במיוחד עם פינאלה מאכזבת, והעולם הפך לפתע מעיר תת-מימית מרתקת לאוסף סתמי של שלבים. ביושוק 2 הוא אכזבת השנה שלי לא כי הוא משחק רע, אלא כי איננו עומד בסטנדרטים הגבוהים שהציב המשחק הראשון.

- ביקורת Bioshock 2


מתי שמוקלר - פינת ה-PSP

משחק השנה: God of War: Ghost of Sparta

עם כל ההערצה שלי לסדרת SOCOM, שנתנה פייט יפה, אני חייב לבחור ב-Ghost of Sparta, שבאמת מילא את כל הציפיות ממנו ואף יותר, וגם מילא תפקיד חשוב בעלילה של הסדרה, כמשחק האחרון בכיכובו של קראטוס.

כשהתחלתי לשחק ב-God of War השני לניידת הייתי סקפטי מעט. ליד MGS: Peace Walker צריך לעמוד מאוד זקוף ועל קצות הבהונות כדי להתבלט, ולא האמנתי שרק חזרה על ההישגים של Chains of Olympus תספיק כדי להפוך אותו למשחק שישאר צרוב בזכרון.

אבל העובדה היא שבסופו של דבר, למרות באגים, תקיעות ואורך חיים קצר יחסית, האפיות של המשחק והברוטאליות המהנה של הגיימפליי גרמו לי לחזור אליו שוב ושוב, ולסיים את מצב העלילה לא פעם ולא פעמיים - ומכל המשחקים ששיחקתי השנה, הוא היחיד שהיה מהנה בפעמים החוזרות לא פחות מאשר בפעם הראשונה. 

- ביקורת Ghost of Sparta

המשחק המאכזב של השנה: Mod Nation Racers

אחרי שהפורט ל-PSP של Little Big Planet עשה גלים, והראה שלסוני עדיין יש כמה תרגילים בשרוול, הרבה מאיתנו האמינו לה כשהיא תיארה את Mod Nation Racers הנייד כ"פורט מלא של משחק ה-PS3". בסוף, במקום לקבל אספרסו בבית קפה איטלקי קיבלתי קפה נמס מאבקה ב-10 שקל.

המשחק בהחלט לא משתווה לגרסא הנייחת של עצמו, לא רק בגרפיקה, שם זה מובן וצפוי, אלא באפשרויות, בליטוש ובכיף הכללי. הוא מציג בעיות שהיו צריכות להיעלם ממשחקים עוד בתחילת העשור. בין הקונדסים המצויים במשחק תפגשו עורך מסלולים מצויד עד הסוף, חוץ מהפעולה הפשוטה של בניית לופים; כוח כבידה שלא ייתן לכם להיפרד מכדוה"א ליותר משבריר שניה; מכוניות ותמונות של אביזרים שנראים כמו שרבוט של ילד בן שנתיים, ומסלולים קצרים להפליא. ואל תשכחו את המולטי המוגבל, שגורם לכל העסק לקרוס לתוך עצמו מרוב שעמום לאחר מספר שעות.


רונן אטיאס - חדשות התפקידים, פינת DS


משחק השנה: GTA: Episodes from Liberty City

בתור שחקן PC, את משחק השנה שלי קיבלתי קצת באיחור: "ג'י.טי.איי: פרקים מליברטי סיטי" יצא למחשב (ול-PS3) רק באפריל. הכותר, הרחבה בשרנית מאוד ל-GTA IV, מורכב משתי עלילות נפרדות - The Lost and the Damned, בה נשחק חבר בכנופיית אופנוענים בשם ג'וני קלביץ, ו-The Ballad of Gay Tony, בה נשחק את לואיס לופז, שומר ראש של אחד מבעלי המועדונים המצליחים בעיר.

מלבד היותו פורט די גרוע של משחק ה-360, עם מנוע לא יעיל, אני לא יכול לחשוב על פגמים גדולים במשחק. הגימפליי מצויין, כולל מערכת תפיסת המחסה, מגוון רב של נשקים, חלקם חדשים להרחבה, עשרות משימות מגוונות ומהנות ועיר ענקית לחקור - ותוכן בכמות ובאיכות שנדיר לראות במשחקים, שלא לדבר על הרחבות.

המשחק המאכזב של השנה: APB

אכזבת השנה שלי היא All Points Bulletin, ובדיוק מאותן סיבות ש"ליברטי סיטי" הוא משחק השנה שלי.

APB, שהתיימר להיות GTA אונליין, שיאפשר לפרוע חוק ולבצע פשעים ביחד עם חברים בעולם המוני מגוון, התגלה ככותר פעולה מולטיפלייר דל בתוכן אבל עם לובי גרפי במיוחד. בליברטי יכולנו לבחור בין עשרות משימות צדדיות מגוונות; ב-APB המשימות נראות כמעט כולן אותו דבר. ליברטי סיטי עצמה מלאה באישיות, מקומות וסיפורים לגלות; באיי.פי.בי אפילו סיפור רקע כמעט ואין.

כנראה שלא רק אותי הוא אכזב מאוד - המשחק נסגר כעבור שלושה חודשים, למרות שהוא אמור לחזור בשנה הבאה, משודרג ועל מודל Free2Play.

- ביקורת APB


אליאב סולומון - חדשות האסטרטגיה, משחקי אייפון 

משחק השנה: Starcraft 2

אפשר לסכם את 2010 בתור שנה טובה לגיימינג. Limbo, Call Of Duty: Black Ops, Mass Effect 2,Battlefield: Bad Company 2, Heavy Rain, God Of War 3, Bioshock 2, Fallout: New Vegas, Civilization V ועוד - הם רק חלק מהכותרים שיזכרו שנים קדימה, כל אחד בזכות איכויותיו הוא. אבל אם עוברים על עשרות הכותרים המצוינים שיצאו השנה ומחפשים את המשחקים שממש הצטיינו בכל התחומים, נשארים עם הרבה פחות אפשרויות.

מבחינתי השניים היחידים השנה שעונים להגדרה הזאת הם Red Dead Redemption ו-Starcraft 2: Wings Of Liberty. שני המשחקים האלו הם יצירות מופת שכמעט ולא מועדות באף היבט של בנייתן. ואם אני מתבקש לבחור רק אחד מהם, זה יהיה Starcraft 2.

אמנם לא תמצאו כאן חדשנות יוצאת דופן (וגם לא ב-RDR), אבל יש כאן יצירה שלמה ואיכותית שמספקת לשחקן את הטוב ביותר בכל אספקט משחקיות – משחק רשת, קמפיין, משימות צד ותוכן נוסף, אצ'יוומנטס, עיצוב אומנותי, תמיכה בספורט תחרותי, תמיכה במודינג ושאר התחומים בהם Starcraft 2 מצטיין. אם חושבים על החוויה השלמה שהמשחק מספק, ועל כמות התוכן והפוטנציאל לתוכן עתידי איכותי שהמשחק מציג – אין לו אח ורע בין שאר המצטיינים של 2010.

Starcraft 2, יותר מכל המשחקים האחרים ששיחקתי השנה, גרם לי להבין שוב ושוב למה אני כל כך אוהב משחקי קמפיין מושקעים (למרות שדווקא העלילה היא מהצדדים הפחות חזקים שלו), להרגיש מהו כוחה של דמות עשויה היטב, ולזכור למה אני שומר אמונים לז'אנר האסטרטגיה בזמן אמת. לכן, למרות שמרנותו, זהו עדיין המשחק החדש הטוב ביותר ששיחקתי השנה.

- ביקורת Starcraft 2


אכזבת השנה: משחקי אינדי שהם אוברייטד

נפתח בנימה חיובית – 2010 הייתה שנה שתחום משחקי האינדי צבר בה תאוצה והתפתח בהיקף עצום. Limbo,  Machinarium, Amnesia: The Dark Descent הם כולם כותרים עצמאיים, ייחודיים ומצוינים, שמספקים חוויות שאין לקבל במיינסטרים של התעשיה. אבל מה שאפשר להגיד על כותרים אלו ממש אי אפשר להגיד על כותר האינדי הפופולרי הממוצע.

בניגוד לשנים קודמות, השנה היו לא מעט כותרים עצמאיים שעשו הרבה רעש וצלצולים וזכו בכל מיני פרסים נחשבים בכנסים נחשבים לא פחות, הרבה לפני שהם בכלל יצאו. Minecraft, לדוגמא, הוא משחקי רבע-אפוי, שעוד לא נכנס לשלבי הבטא, וכבר מייצר מהומה רבה על לא דבר.

ב-2009 היה נראה כאילו 2010 הולכת להיות מבול אחד בלתי פוסק של יצירות מופת אינדיות. אלא שציפיות מסוג זה הן כמובן בלתי ריאליסטיות. רוב משחקי האינדי שיצאו השנה, מלאי הייפ כל שיהיו, התבררו כגימיקים חביבים שלא באמת ייזכרו במרוצת השנים, לא כמבשרי שינוי כלשהו ולא כמשחקים מבריקים במיוחד.

רובם המכריע של העצמאיים עמוסי ההייפ התבררו כמשחקים עם איזשהו 'גליק' מקורי במשחקיות פלוס גראפיקת אינדי חמודה\נוסטלגית. אני התאכזבתי שוב ושוב ממשחקים ששיחקתי ב-PC, בחנויות ה-XBLA וה-App Stor, וממשחקי דפדפן חינמיים שעשו רעש כאילו היו שווי ערך בחלוציותם ל-Doom או סופר מריו, לא פחות.

עם כל האכזבה מסביב – העיקר מבחינתי אלו אותם הכותרים הבודדים שכן הצליחו להשאיר את חותמם, אבל אני חושב שאפשר לבקש: די כבר לבנות מגדלים של הערצה לכל משחק שרואים לו את הפיקסלים או מתים בו עשרים פעם בכל שלב.

- ביקורת Super Meat Boy


 לסיכום

משחקי השנה עבור כתבי האתר:

  • Mass Effect 2
  • Super Meat Boy
  • Vanquish
  • Mafia 2
  • Red Dead Redemption
  • Assassin's Creed 2 PC
  • God of War 3
  • God of War: Ghost of Sparta
  • Episodes From Liberty City
  • Starcraft 2

אכזבות השנה:

  • APB X 2
  • Gothic 4 X 2
  • Alan Wake
  • Final Fantasy XIV
  • Naruto: Ultimate Ninja Storm 2
  • Super Meat Boy ודומיו
  • Mod Nation Racers
  • Bioshock 2

הוזכרו לטובה:

  • Metal Gear Solid: Peace Walker
  • Fallout: New Vegas
  • Limbo
  • Machinarium
  • Amnesia: The Dark Descent
  • Call of Duty: Black Ops
  • Civilization V X 2
  • Heavy Rain
  • Battlefield: Bad Company 2
  • SOCOM: Fire Team Bravo 3
  • Bioshock 2 X 2
  • NBA 2K11

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:59 23.12.2010 | המממ המממ (אורח)

    מצד אחד BS2 הוזכר לטובה פעמיים
    אבל מצד שני נבחר לאכזבת השנה

    אז WTF?

  2. 2

    21:03 23.12.2010 | ברק מיכאל שמואל ברק מיכאל שמואל

    אחלה כתבה, חבל שאין LEFT 4 DEAD : (

  3. 3

    21:07 23.12.2010 | yci yci

    שלישי!!!!

  4. 4

    21:14 23.12.2010 | שי ירדני שי ירדני

    מסכים עם אחד , WTF ?!

  5. 5

    21:18 23.12.2010 | 1 1 (אורח)

    יותר גרוע SUPER MEAT BOY גם משחק השנה וגם אכזבת השנה..
    מעבר לזה שאליאב אני חושב שאתה די טועה פה..
    משחקי אינדי אוברייטד אומרים משהו בניגוד למשחקי לא-אינדי אוברייטד כמו BO או HALO שהם משחקים טוב לא שלא אבל זה שהם אוברייטד לא אומר שהם טובים כאלה..
    באינדי כן כי אחרת הם אל היו מקבלים את הפרסום שלהם..
    סופר מיט בוי לדוגמא הוא משחק שגם אם לא יזכור אותו לשנים הטובות לא איכזב בשום צורה חוצמזה מיינקראפט משחק כיפי פשוט אינמה לעשות זה כמו סנדבוקס אחד ענק רק יותר כיפי אפילו..
    הדעה שלך לא מבוססת כמו הדעה של בקשר למשחק השנה..

  6. 6

    21:20 23.12.2010 | שיגאות מקלדת >< שיגאות מקלדת >< (אורח)

    *לא
    *יזכרו
    *השנים הבאות
    ובכללי משחק לא חייב להיזכר לשנים הבאות בשביל להחשב להצלחה וגם לא לא להיזכר בשביל להיחשב כאכזבה..

  7. 7

    21:37 23.12.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    מסכים עם 5
    אליאב פה פשוט אמר כמה משפטים על עד כמה המשחקים אוברייטד ללא סיבה. למה Minecraft הוא אוברייטד? הוא אחד המשחקים הטובים ביותר שיצאו לשוק העצמאי בעשור האחרון לפחות. הוא רק הגיע לבטא לפני פחות משבוע וכבר הפך את היוצר שלו למיליונר.
    ומה עם Super Meat Boy? היה אחד המשחקים היותר מצליחים השנה. אני לא רואה שום סיבה לכך שהוא קיבל יותר יחס מהמגיע לו.
    אני מסכים איתו על כך שהציפיות היו גבוהות מידי. השנה יצאו רק 3 או 4 "יצירות מופת" אמיתיות בתחום העצמאי, והתקווה כי האינדייז יהפכו לסוג של ז'אנר מקובל ומעורך התנפצה מהר יותר מקריסתו של APB, אבל מפה ולהגיד שמשחקי האינדי איכזבו או/ו לא חידשו?

  8. 8

    22:20 23.12.2010 | 7 7 (אורח)

    אתה צודק מעבר לזה שמיינקרפאט יזכר לדורות הבאים..
    מעבר לעובדה שהאינדי בהחלט הפכו השנה לזאנר שאנשים משחקים בו יותר ויותר..
    אני חושב שאם כבר האינדי יצאו מעולה השנה..

  9. 9

    23:07 23.12.2010 | דין דין (אורח)

    מתוי!
    מה קורה?!

  10. 10

    23:24 23.12.2010 | MisterFF MisterFF

    מסתבר שכתבי ויגיימס הם לא יותר מקבוצה של בוגרים שסיימו בית ספר, וחלקם עדיין לא התגברו על שגיאות הכתיב שלהם (:

  11. 11

    23:38 23.12.2010 | ET2k ET2k

    משחקי אינדי לא חייבים להיות משהו שלא ראו קודם, אני חושב שזו טעות נפוצה של הרבה אנשים שמצפים שכל משחקי האינדי יהיו כאלו. משחק אינדי טוב יכול להיות גם כזה שמתבסס על רעיון קיים, אבל עושה אותו טוב יותר.

    עם זאת, לא חסרים משחקי אינדי שהם בסך הכול משחקי רטרו מפוקסלים שבאמת לא מחדשים שום דבר, אבל.. וכאן יש אבל גדול : רובם הם לא דווקא אלו שזוכים ליותר מדי הייפ. וידוי אישי, לא שיחקתי בminecraft ומשחק הישרדות טוב ככל שיהיה, לא ממש מושך אותי.

  12. 12

    23:41 23.12.2010 | ET2k ET2k

    ודבר חשוב נוסף שמסביר את השאלה למה משחק מסוים מופיע בכמה קטגוריות, מדובר בדעות של אנשים שונים...

  13. 13

    02:20 24.12.2010 | יהונתן יהונתן (אורח)

    הסיבה שביושוק 2 הוזכר לטובה פעמיים, ובכל זאת נבחר כאכזבת השנה, היא שלכל אדם דעה שונה.

  14. 14

    02:45 24.12.2010 | רועי רועי (אורח)

    מוזר, אלאן וויק וביושוק 2 משחקים מאכזבים? אולי כתבי VGAMES פשוט לא אוהבים משחקי אימה? אני תוהה את F.E.A.R 3 היה יוצא השנה אם גם הייתם רושמים אותו כמאכזב.

  15. 15

    07:23 24.12.2010 | 14 14 (אורח)

    לא ידעתי שביושוק הוא משחק אימה????

  16. 16

    10:42 24.12.2010 | MUZIMUZI MUZIMUZI (אורח)

    BFBC2 הוזכר לטובה?! מתוך כוווול רשימת המשחקים שעשית אני חושב שהוא הכי טוב מבינהם... אולי חוץ מGOW3

  17. 17

    12:59 24.12.2010 | wgtwa wgtwa (אורח)

    מסכים 100% עם 14!

  18. 18

    14:11 24.12.2010 | סמואל סמי סמואל סמי

    הקישור של "סטארטקראפט 2 ביקורת" מקשר לביקורות ראשונות ולא לביקורת של האתר..

  19. 19

    16:24 24.12.2010 | gyikg8if gyikg8if (אורח)

    טעיתם במשחקי אינדי אובררייטד,אבל אני מבין שהכותב הזה לא אוהב אינדי.לעומת זה קשה לי לקבל שלא שמתם כמעט שום משחק שאין בו דם.וגם זה שלא שמתם איזה אקסקלוסיב מעולה לWII כמו SMG2.

  20. 20

    17:49 24.12.2010 | huhuhuhuuh huhuhuhuuh (אורח)

    CoD BO באמת לא כזה כיף...

  21. 21

    18:53 24.12.2010 | Some1Pr0 Some1Pr0 (אורח)

    Minecraft כבר בבטא

  22. 22

    20:00 24.12.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    ל21 - הם כתבו את זה לפני ה20 לחודש

  23. 23

    12:55 26.12.2010 | xcv xcv (אורח)

    gg

  24. 24

    15:12 26.12.2010 |  Towelie Towel Towelie Towel (אורח)

    Don't forget to give a towel...

  25. 25

    18:44 27.12.2010 | Tal Barami Tal Barami

    Starcraft 2 - אכן יצירת מופת

  26. 26

       | פורסם ע"י