הרשמה

רואים כפול: פוקימון שחור\לבן

מאת: רונן אטיאס

לפני 15 שנה ישב לו בחור יפני בשם סאטושי בסטודיו המשחקים "גיים פריק", נזכר בילדותו כשהיה אוסף חרקים, וחשב לעצמו "למה שלא נעשה מזה למשחק?". והוא אכן עשה - ומאז מותג מפלצות הכיס הפך לתופעה שמקיפה לא רק משחקי מחשב, אלא גם צעצועים, סדרות אנימה וסרטי קולנוע. למרות ואולי בגלל ההצלחה הזו, סדרת המשחקים הראשית (מבלי להתייחס לספין אופים למיניהם) כמעט ולא התקדמה מבחינה משחקית.

צמד הכותרים החדש, "שחור" ו"לבן", מתיימר לעשות את השינוי הנכסף ולבצע תפנית בתדמית התקועה של הסדרה. האם הצליח להם, או שמדובר בסך הכול בסחיטה אחרונה של הפוקימונים על הקונסולה שעומדת לפנות את מקומה?

לאסוף את כולם מהתחלה

כמו בכל משחקי הסדרה, למסע שלנו ברחבי ארץ הפוקמונים נצא בכדי לעזור לפרופסור התורן (שהפעם היא פרופסורית-יחי הפמיניזם!), להשלים את ה"פוקדה"- מאגר אלקטרוני עם מידע על כל היצורים הקיימים. כמובן שלא נצא לדרך בידיים ריקות, וכבר בדקה הראשונה של המשחק, בלי הרבה דיבורים מיותרים עם הפרופ' והאמא הנודניקית שזכורים לנו מהמשחקים הקודמים, נבחר אחד משלושה פוקימונים - אש, מים או עלה.

אני בחרתי בחזירון אש, שנראה הכי פחות עלוב מהשלישייה הלא מוצלחת, וישר עליתי לזירה נגד החברים קרן וביאנסה שבחרו את הפוקימונים בעלי היתרון או החיסרון נגד אש לסירוגין. אחרי דיבורים מיותרים, שמסתבר שרק נדחו לאחרי קרבות הטוטוריאל ולא נעלמו, נצא למסע, שמטרתו, מעבר להשלמת הפוקדה, להשיג את תגי הניצחון משמונת מכוני הפוקימונים ואז לטפס לראשות ליגת הפוקימונים במטרה להיות המאמן הטוב בעולם.

פוקינודניקים

קרבות הפוקימונים במשחק, כמו בקודמיו, מתנהלים בסגנון משחק תפקידים יפני מסורתי, כאשר כל אחד מהמאמנים שולח לזירה אחד או יותר מששת הפוקימונים שהוא יכול להחזיק ביד - ובוחר מתקפות במנגנון אסטרטגי דמוי אבן נייר ומספריים (מתקפת מים תזיק במיוחד לפוקימון אש וכמעט לא תשפיע על פוקימון עלה, וכו'), עד אשר אחד מהם מאבד את כל נקודות החיים ומעניק ליריב נקודות ניסיון על פי רמתו.

את הפוקימונים הללו נוכל לתפוס בעזרת כלובים בשם "פוקדורים" באזורי דשא או מערות, בהם משום מקום יקפצו להילחם איתנו פוקימונים פראיים. הקטעים האקראיים הללו הופכים למעיקים אחרי זמן קצר, שכן הם לא באמת מאתגרים ומקדמים, ואפשרות הבריחה מופיעה רק אחרי שבוחרים פוקימונים וסובלים מההקדמות של הפרשן הוירטואלי שמסביר לנו מה קורה בקרב בכל רגע נתון. הדבר הגיע מבחינתי לשיא במערה עם פוקימוני חשמל, סוג של מבוך מייגע שהפוקימונים שם תוקפים ומעכבים אותך כל כך הרבה פעמים שאתה מתחיל לסבול מחרדת קרב אמיתית עם כל צעד שאתה עושה - ולא בגלל שהקרב יהיה קשה.

Final Fantasy כבר נטש את דרך הקרבות האקראיים - אולי גם לפוקימון מותר?

ערפל מוסרי במשחק פוקימון?

למרות הקטע הזה,יש תחושה שהכותר מתקדם הרבה יותר מהר מקודמיו. את רוב הזמן במשחקים הקודמים העברנו בהליכה מעיר לעיר ובקרבות נגד מאמנים שוליים שמנצחים במכה אחת. בזוג המשחקים החדש תופסים מכוני הפוקימונים, החברים קרן וביאנסה וההתמודדות העלילתית נגד צוות פלזמה את חלק הארי של המשחקיות, והדבר בהחלט לטובה, שכן אלה הקטעים המאתגרים והמעניינים יותר של המשחק.

"צוות פלזמה" שהזכרתי הם כנופיית הנבלים התורנית, חבורת פריקים בלבוש אבירים, שמטרתם הפעם היא לא להשתלט על העולם, אלא, באופן מתוחכם יותר, לשחרר את הפוקימונים משעבודם וניצולם על ידי בני האדם למטרות בידור.

ניתן היה אפילו להזדהות עם זה לולא העובדה האירונית שכדי להשיג את מטרתם, תופסים ומשעבדים צוות פלזמה פוקימונים שאז נלחמים בעבורם. המטרה מקדשת את האמצעים? אבל לא צריך להיסחף יותר מדי; זה משחק פוקימון, והעלילה שלו לא מצטיינת בחקירת דקויותיהן של שאלות חברתיות-מוסריות, או אפילו עבויותיהן, אם הייתה מילה כזאת.

קרבות מורכבים, מבוכים פשוטים

מכוני הפוקימונים, בהם נצטרך לנצח בכדי להגיע לליגת הפוקימונים, מורכבים ממאמנים זוטרים המשתמשים בסוג אחד בולט של פוקימונים, אשר נמצאים בתוך סוג של מבוך. בלב המבוך, מאחורי סדרה של קרבות וחידות, נמצא מנהיג המכון. המאמנים במכונים לא היוו מכשול רציני באף משחק, אבל המבוכים, שבעבר היו מאתגרים למדי ומוקד מרכזי להיתקעויות במהלך המשחק, הפכו לפשוטים מדי. עם זאת ראוי לציין לטובה שהמבוכים הרבה יותר יצירתיים ומגוונים הפעם סגנונית - החל ממכון על רכבת הרים ועד לכוורת דבורים ענקית.

אחד החידושים במשחק הוא קרבות 3 על 3, בהם כל צד שולח שלושה מהפוקימונים שלו, כאשר הפוקימונים הימניים והשמאליים יכולים לתקוף רק את זה שמולם ואת האמצעי, שיכול לתקוף את כל היריבים (אך גם להיות מותקף מכל הכיוונים). מצד אחד, הקרבות האלה אכן מוסיפים נפח טקטי לקרבות, אך מצד שני, כאשר פוקימון אחד בקבוצה חזק במידה משמעותית מכל השאר, חלק ארוך מהקרב פשוט מיותר - והופך את הקרבות האיטיים ממילא לאיטיים יותר.

עולם הפוקימון כמנהגו נוהג

הכותר כולל גם כמה מיניגיימס שיכולים להעביר את הזמן בין הקרבות. יכולים, אבל סביר להניח שתבחרו שלא. משחקון המחזמר, לדוגמה, אותו מצאתי בתיאטרון, בזבז חמש דקות מחיי בלי לתת לי שום דבר בחזרה. בוחרים פוקימון, ומלבישים אותו בעזרת מגוון מצומצם של אביזרים, ולאחר מכן הוא עולה על הבמה ומתחיל לרקוד. לא, אתם לא שולטים בו, אפילו לא בסגנון המוגבל של משחק קצב. נראה לי שרק יפנים יכולים למצוא טעם בפעילויות מהסוג הזה.

עוד אחד מהשינויים שנעשו במשחק הוא בגרפיקה. רוב הזמן הגרפיקה נראית בדיוק כמו במשחקים האחרונים בסדרה, כשנקודת המבט היא מלמעלה, אך בחלקים קטנים מהמשחק המצלמה מתמקמת בזוויות שונות מאחורי הדמות, מה שיוצר תלת מימד חלקי מאוד. בפועל, חוץ מלאפשר עיר יותר גדולה עם הרבה יותר אנשים, זה לא באמת תורם לעיצוב המשחק ולא הופך אותו להרבה יותר מודרני - ומבחינה גרפית הסדרה עדיין תקועה לגמרי בשנות התשעים.

בסך הכול המשחק עדיין נשאר מהנה למדי, אבל הוא לא מצליח לממש את מה שהוא הבטיח, ושוב, לא המון השתנה, למרות שרוב השינויים שכן הוכנסו בו הם לטובה. לחובבי הז'אנר שעדיין לא מיצו  ולא נרתעים מגרפיקה מיושנת - הגיימפליי עדיין עובד, אבל מאז 1996 עבר קצת זמן וכבר אפשר למצוא משחקים מאותו ז'אנר שמציעים יותר בכל התחומים.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:17 17.03.2011 | סס סס (אורח)

    MEH

  2. 2

    16:30 17.03.2011 | ... ... (אורח)

    "Final Fantasy כבר נטש את דרך הקרבות האקראיים - אולי גם לפוקימון מותר?"
    אני מסכים שהקרבות האקראיים מאוד מעצבנים, אבל בלעדיהם איך נתפוס פוקימונים?

  3. 3

    16:49 17.03.2011 | O.ם O.ם (אורח)

    תביאו לי הורדה למחדשב :)

  4. 4

    17:29 17.03.2011 | דודי דודי (אורח)

    משעמם

  5. 5

    17:54 17.03.2011 | דניאל דניאל (אורח)

    הכל טוב ויפה במשחק הזה חוץ מהפוקימונים עצמם שמורידים את כל ההתהלבות אחרי כל השידרוגים והדברים המגניבים שעשו למשחק

  6. 6

    19:41 17.03.2011 | Psychoticat Psychoticat

    למרות שפעם האחרונה ששיחקתי בפוקימון היה בכיתה ו', אני זוכר שהיה שם חפץ להרחקת פוקימוני פרא שקראו לו Repel משהו... הייתי קונה אותו בסיטונאות...
    אין אותו במשחק הנוכחי?

  7. 7

    21:55 17.03.2011 | fantom134 fantom134

    ל-6 יש אותו, קניתי מיליונים במשחק עכשיו.
    זה מצחיק כי סיימתי אותו עוד לפני שהמשחק יצא ואני
    ממש נהנתי ממו.
    הסיפור, לדעתי, מושך ,מעניין, נחמד ואף יוצא מגדרו לעומת
    הסיפורים האחרונים בסדרה.
    הכתבה של הכותב מאוד מדוייקת, אין לי מה להוסיף ו\או להעיר.
    פוקימון עוד נכנס לחיי כשהייתי בן 7-8 ואני ימשיך כנראה לשחק
    בו עוד הרבה זמן.
    תודה על הכתבה, ואני ממליץ לאחרים לפחות לנסות את המשחק
    אם אתם כבר קונים את ה 3DS.

  8. 8

    01:28 18.03.2011 | Psychoticat Psychoticat

    לעזאזל, עשיתם לי חשק לחזור לפוקימון סילבר...

  9. 9

    09:48 18.03.2011 | ab23 ab23 (אורח)

    אין על פוקימון סילבר. לוגיה לנצח

  10. 10

    18:17 18.03.2011 | אופק אופק (אורח)

    מתי זה מגיע לארץ? אני מת כבר לקנות את זה

  11. 11

    07:55 19.03.2011 | zlukie zlukie (אורח)

    אני חושב שאתה מתכוון לאין על פוקימון גולד,או-או לנצח!

  12. 12

    11:58 20.03.2011 | ff ff (אורח)

    מאז שFinal Fantasy הפסיק הקרבות האקראיים הפסקתי לשחק בו...
    המשחק האחרון היה כולכך משעמם ועלוב שלא יכולתי להמשיך אחרי השעה הראשונה

  13. 13

    19:57 30.03.2011 | אלחנן אלחנן (אורח)

    אך ניחנסים למישחק אזה? שמיהו יסביר לי!!! בבקשההההההההההה

  14. 14

       | פורסם ע"י