הרשמה

רשמים מהגלקטיקה

הקרב על עתיד הגלקסיה בין בני האדם לסיילונים עולה לרשת.

מאת: ניב ליליאן

Battlestar Galactica, או כפי שחובביה מכנים אותה בקיצור, גלקטיקה, היא אחת מסדרות המדע הבדיוני הטלוויזיוניות המדוברות של השנים האחרונות, וכנראה אחת הטובות בתחומה – לצד קלאסיקות ז'אנר כמו בבילון 5 ומסע בין כוכבים. לפני חודש נפתחה הבטא של המשחק המקוון מרובה המשתתפים המבוסס על הסדרה, Battlestar Galactica Online, בקיצור BGO. האם הוא עומד בסטנדרטים הגבוהים מאוד של ההפקה הטלוויזיונית? שוגרתי לבדוק.

רקע

BGO היה משחק מדובר בעת האחרונה, בעיקר בגלל היכולות הטכניות יוצאות הדופן שהציג: משחק דפדפן שמציג גרפיקה משובחת יחסית עם קצב פריימים גבוה – וכשמדובר בדפדפן כרום מבית גוגל, ללא כל תוסף. עבור Firefox ואקספלורר של מיקרוסופט יש את תוסף Unity3D, שעליו לצערנו עוד נדבר בהמשך.

עלילה

<אזהרת ספוילר!> עלילת BGO מתחילה באמצע עונה 2 הטלוויזיונית, כאשר לרשות המושבות עומדות למעשה שתי ספינות קרב: הגלקטיקה והפגסוס, ולאחר השמדתה של ספינת התחייה הסיילונית.

המקום בו נפרדת עלילת המשחק מזו של הסדרה הוא בנקודה בה הפעלה בו זמנית של מנועי ה-FTL גורמת לשיבוש ושני הציים היריבים, האנושי והסיילוני, נזרקים לחור בקצה הגלקסיה, עם נזק עצום ומנועים מושבתים. כאן, בעולם החלופי הזה, מתחיל המשחק, ולך תמצא ככה את השבט ה-13.

השחקנים, בהתאם לבחירתם בצד, נמצאים בנעליו של טייס טרי בצי הקולוניאלי, או לחליפין בגופו המתכתי של רובוט סיילון פשוט – טוסטר.

ממשק

BGO משלב למעשה משחק תפקידים מקוון רב משתתפים עם סימולטור חלל קלאסי: מרבית הפעילות שלכם תהיה מתא טייס של רפטור או ריידר – כאשר לכל צד יש שישה סוגי ספינות שאפשר לבחור מתוכם ולשדרגם במהלך המשחק.

כמו ב-Wing Commander, בין הפצצה לטיסת סיור יש לכם אפשרות לאינטראקציה עם הדמויות המוכרות מהסדרה שנמצאות על ספינות הדגל של כל צי. תפגשו את ואלרי, טיירל, את דגמי 6 ו-1 ותקבלו גם משימות מ"הזקן" בכבודו ובעצמו – אדמירל אדמה.

הפיקוד על הספינה שלכם יכול להיעשות בשני אופנים: עבודה עם העכבר, כאשר פשוט מקליקים על המקום שאליו רוצים שהספינה תפנה או על המטרה שלכיוונה ירו התותחים ברגע שייכנסו לטווח; או, למי שרוצה לקחת את העניינים בידיים, מקשי ה-WASD יעשו את עבודת התמרון.

כטייס סימולטורי חלל וותיק, שצבר מאות שעות מתחת לחופה, לא הייתי מתנגד לג'ויסטיק - אבל גיליתי שהפעלה עם העכבר נוחה מספיק, ובוודאי נוחה יותר מה-WASD. הטסה של הספינה עם מקשי ה-WASD כרגע מסורבלת משהו, על אף אפשרויות התאמה מדוקדקות, ואולי זה יכול היה לעבוד רק ב-Wing Commander הישנים, שהיה להם מודל טיסה מאוד פרימיטיבי.

גרפיקה

יחסית למשחק דפדפן, לגרפיקה של BGO אין בכלל במה להתבייש. דגמי התלת ממד לא נופלים באיכותם ממה שאפשר למצוא במשחקים המוניים שדורשים הורדה של ג'יגה ומעלה, והרקעים, הן בחלל והן בתוך הספינות – זהים כמעט לסדרה ומדהימים ביופיים.

גם בזכות הגרפיקה, חובבי הסדרה יקבלו כאן את מנת האווירה שהם מחפשים: לצד הדמויות שדומות פחות או יותר לשחקנים בשר ודם (ישויות אורגניות הן לא מהנקודות החזקות של המנוע), אפשר לטוס לצד כל הספינות שראינו על המרקע, החל מקולוניאל 1, דרך הגלקטיקה והפגסוס, האסטרל קווין ועוד.

על אף הצורך בטעינה בין חדר לחדר ובין סצינה לסצינה, התנועה והאנימציה חלקות בסך הכול, למעט מבחר תנועות מוגבל של ה-NPCs. אחת הדמויות, למשל, מבלה את כל זמנה בהטחת ידיה בשולחן. בעיית עצבים?

סאונד

אינני יודע אם מלחיני הסדרה התגייסו גם ליצירת פס הקול של המשחק, אבל התוצאה הסופית היא יפהפייה. מנגינות הרקע, מלאות בכלי נשיפה עגמומיים, נשמעות ממש כאילו נלקחו מגלקטיקה או מסדרת הבת קפריקה, ומשתנות גם לפי האירועים במשחק. המוזיקה, יחד עם הגרפיקה המשובחת, באמת יוצרות אווירה מלאה, כזו שאפשר לשקוע בה ולשכוח מהעולם.

לדמויות עצמן אין דיבוב, אלא שורות טקסט, וחבל. היה יכול להיות נהדר אם לפחות חלק מהטקסט היה מדובב בידי השחקנים. אם טרישיה הלפר יכולה לדבב את Starcraft 2, היא לא יכולה לעשות זאת גם עבור משחק הבית של הסדרה שהפכה אותה למפורסמת??

משחקיות

על אף שאינני חובב MMORPG מושבע, לא יכולתי שלא לשים לב שהמשחקיות של BGO קצת שטוחה אפילו ביחס למקובל בז'אנר. נכון שהמשחק, במבנה הקלאסי של קרבות בין שני פלגים, מציע הרבה פעילות שחקן נגד שחקן – אפשר בקלות לקפוץ עם מנוע ה-FTL של הספינה לאזורי קרבות וליהנות מדוגפייטס בחלל נגד יריבים אנושיים (תאכל לייזר, טוסטר!).

ברם, משחקיות ה-PvE חלשה משהו: רוב המשימות מהן יצא לי להתרשם משמימות. בעיקר משימות סיור ואיסוף, שאולי יצברו לכם משאבים – אבל הן משעממות נורא.

ואם כבר דברנו על משאבים, אז הגענו לקטע של הקיוביטים ונקודות הניסיון. קרבות ומשימות יקנו לכם נקודות ניסיון ויאפשרו לכם להתקדם בעלילה ובסולם הדרגות, אבל כסף מניע את העולם ומשדרג ספינות, ובעולם של BGO, אלה קיוביטים. יוצרי המשחק, חברת ביגפוינט הגרמנית, לצד NBC-יוניברסל - מחזיקת הזכיון וערוץ SyFy המשדר את הסדרה – בונים על זעיר-תשלומים ולא על דמי מנוי חודשיים כמו ב-WoW. בחירה נבונה מבחינתם, כמובן, אבל לא בטוח שכרגע יש מספיק תוכן שווה כדי להמליץ על השקעת כסף.

בשלב מאוחר יותר, כנראה, יהיה אפשר לרכוש פריטים נוספים, כמו תיליום – המשאב הדרוש לביצוע קפיצות חלל מהירות מהאור (FTL) ומשאבים נוספים.

טכני ויציבות

יציבות טכנית היא מושג שנעדר מהבטא הפתוחה של BGO. בתור התחלה, התקשיתי להפעיל את המשחק על דפדפנים כמו פיירפוקס או אקספלורר, על אף התקנת תוסף unity לתלת ממד, שגם היא לפעמים נתקעה.

בכרום המשחק עבד, אך לא פעם ולא פעמיים הוא סבל מקריסות, תקיעות ובעיות תקשורת מזדמנות, אפילו שבמהלך המשחק השוטף, לא נתקלתי כלל בלאגים (ל-BGO שישה שרתים עם שמות המושבות – שלושה מהם באירופה).

והבעיות לא נעצרות כאן: את הדרך לאדמירלות של 12 המושבות נאלצתי לקטוע באיבה. יום לאחר תקלת תקשורת, גיליתי שכל הניסיון, ההתקדמות והקיוביטים שצברתי נעלמו כלא היו ונאלצתי להתחיל את המשחק שוב מתחילתו, בעוד סטארבק נוזפת בי, הטירון שחזר לתחילת מסלול.

לא ברור אם כסף ווירטואלי שרכשתם יושפע ממקרים כאלה, אבל אני, בכל מקרה, עדיין מחכה למשפט הצבאי של התמיכה הטכנית, שתחזיר לי את חפותי ודרגותיי.

סיכום

Battlestar Galactica Online עושה טוב לעיניים, לא כמו השחקנית הממוצעת בסדרה - אבל כנראה שאין לו מתחרים בתחום משחקי החלל מבוססי הדפדפן. מדובר בהישג טכני מרשים וחוויה מומלצת בסך הכול לחובבי סימולטורי חלל בכלל וגלקטיקה בפרט.

אלא שלפי יציבותה הרעועה מאוד של הבטא הפתוחה והתוכן הדל בשלב זה, אין צורך שתרוצו אל ההאנגרים בהישמע הסירנה לטייסים, ואל תמהרו לסכן את הקיוביטים שלכם. עדיף לשבת רגל על רגל, ליהנות ממשחק קלפים בחדר המנוחה, ולראות איזה משחק פירמידה בטלוויזיה – עד שתצא הגירסה הסופית. אולי אפילו קצת אחרי.

- אל אתר המשחק

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    23:31 14.03.2011 | RX RX (אורח)

    מה נסגר עם כל משחקי הMMO האלו?כל משחקי שני הוא MMO...
    יש יותר MMO מאשר אנשים ,איך לעזאזל הם ממלאים את העולמות שלהם -.-

  2. 2

    00:08 15.03.2011 | Zeev Zeev

    כי אולי נמאס בלאק-אופס-ים? כל משחק שני שיוצא מנסה לתת אווירה קולנועית שInfinity Ward יצרו, את הקרבות והמשחקיות המשעממת להחריד של סדרת Call of Duty, וכמובן המולטי שלא מציע כלום חוץ מ-SERGEANT OF THE MASTER SERGEANTS MOST IMPORTANT PERSON OF EXTREME SERGEANTS TO THE MAX

  3. 3

    00:09 15.03.2011 | Zeev Zeev

    ואני מדבר על המשחק הכושל Homefront.

  4. 4

    01:25 15.03.2011 | שימעונז שימעונז (אורח)

    סוף סוף מישהו שמבין משהו. כל סידרת COD הייתה חרא, היא משכה טונות של אנשים. עכשיו יבוא אדם חכם והגיוני אשר ישאל את השאלה "מדוע". תן לי לענות לך, בני - כי 80% מהאוכלוסיה בעולם שאנו חיים בו, שזה הרבה מאוד אנשים, מטומטמים. כן כן. זה כולל 90% מהאנשים ב-Vgames גם כן. למען האמת, הסיכוי שתמצא אדם משכיל אשר מבין דבר מה בעולם הזה הוא 1 להרבה מאוד. כשאני אומר הרבה מאוד אני מתכוון לכמות לא נורמאלית של מספרים. הכמות כל כך גדולה, שאין לי מספיק לא רק בהודעה, אלא גם בהודעה.

  5. 5

    10:05 15.03.2011 | סער סער (אורח)

    לא לשכוח שכיום MMO זה כמעט הג'אנר היחיד של משחקים ל- PC שיכולים להכניס לחברות כסף.
    הדבר היחיד שלא ניתן לגנוב...

  6. 6

    11:25 15.03.2011 |  (אורח)

    נראה רע

  7. 7

    11:41 15.03.2011 | k k (אורח)

    הסדרה הטובה בעולם חבל שנגמר... לפחות יש לנו את קפריקה

  8. 8

    16:58 15.03.2011 | שניצל שניצל (אורח)

    נראה כמו אמא של 7 אחרי שעברו עלייה סודנים

  9. 9

    17:41 15.03.2011 | חחחחח חחחחח (אורח)

    חחחחח אני אוהב COD אבל זה לא משחק שמשנה כלום מאז COD 4 בגלל זה נהנתי מהסירטון של הירידה על קול אוף דיוטי ו1 קרעת אותייייייייי!

  10. 10

    17:41 15.03.2011 | חחחחח חחחחח (אורח)

    2* לא 1

  11. 11

    22:57 15.03.2011 | zziivv zziivv

    4 - ואתה אדם משכיל? אוקיי שימעונז...

  12. 12

       | פורסם ע"י