הרשמה

איך פייסבוק הפכה את הדודים שלכם לגיימרים

פייסבוק פרסמה את המשחקים המצליחים של השנה. למה זה בכלל מעניין, ומי הדיח את Zynga מהמקום הראשון?

 פייסבוק היא כבר מזמן לא רק מקום בו מדברים עם חברים ומחפשים תמונות של האקסיות. הרשת החברתית של מארק צוקרברג הופעת לאט לאט לאחד האתרים המרכזיים ביותר ברשת, סוג של סופר-אתר שמנסה להיות ה-One stop shop של האינטרנט - המקום בו עושים הכל כולל הכל - כולל משחקים.

לאט לאט אבל בנחישות הופכת פייסבוק למעצמת משחקים של ממש. היא אמנם מספקת רק פלטפורמה, ולא מייצרת את המשחקים בעצמה, אבל מדובר בפלטפורמה שמגלגלת מליוני דולרים, כזאת שאוחזת על כתפה חברות סטארט-אפ רבות ושעתידה להפוך, כך לפחות מאמינים האניליסטים, להפוך לאחת הפלטפורמות החשובות ביותר בהסטוריה של משחקי המחשב.

בסוף השבוע פרסמה פייסבוק את רשימת עשר המשחקים המצליחים ביותר ברשת החברתית לשנת 2011. התוצאות, יש לציין, די מפתיעות, אבל בעיקר מגוונות ומוכיחות שבפייסבוק יש יותר מפארמוויל ו-Mafia Wars. לרשימה הזאת נחזור בהמשך, אבל לפני שנגיע אליה, בואו ננסה להבין למה משחקי הפייסבוק כל כך חשובים, ומתי הם הפכו מדרך חביבה להעביר את השעמום במשרד לתופעה של ממש.

עלייתם של המשחקים הסוציאליים

זה לא סוד שתעשיית המשחקים הולכת והופכת בשנים האחרונות לאחד מהכוחות העוצמתיים ביותר בתעשיית הבידור בעולם. בכל הקשור להכנסות, משחקי המחשב מצליחים לעקוף באופן קבוע את ההכנסות ממכירת כרטיסי הקולנוע (MW3, למשל, עקף בסיבוב את Avatar), וגורמים רבים בתעשייה מאמינים שהשיא עוד לפנינו.

עם זאת, לתעשיית המשחקים תמיד היתה שאלה אחת מרכזית שהיא ניסתה לפתור: כיצד מרחיבים את קהל היעד? למרות הפופולריות הגדולה שלהם, משחקים עדיין נחשבים על ידי רבים כפעילות ילדותית ולא מועילה, ולא מעט אנשים מתייחסים אליה בזילזול. האתגר של התעשייה היא לנסות לשכנע את המשוכנעים, "להמיר את דתם" של המתנגדים, להכניס את כל מי שלא חושב שיש לו זמן או רצון לשחק במשחקים למעגל הלקוחות שלהם.

איך עושים את זה? בחודשים האחרונות התשובה הנפוצה ביותר היתה "דרך הפייסבוק". הרשת החברתית הגדולה בעולם היא אכסניית הרשת הגדולה ביותר בעולם, אליה נכנסים מליוני אנשים כל יום כדי להעביר את הזמן. ברגע שפייסבוק אפשרה למפתחים להעלות משחקים לפלטפורמה שלה, הם הפכו באחת להצלחה גדולה: אם אנשים מראש מגדירים את זמן הפייסבוק שלהם כמעין בזבוז-זמן-נעים, הרי שלשחק בכמה משחקים קטנים וחביבים נכנס ממש טובה להגדרה הזאת.

מבחינת קהל היעד, רואים קודקודי תעשיית המשחקים את פייסבוק כשער הכי מוצלח שלה כדי למשוך קהל חדש: משחקי הפייסבוק פונים לאלה שבחיים לא יקנו פלייסטיישן או יבזבזו אלפי שקלים על מחשב גיימינג. הם נועדו למשוך את השחקנים הקז'ואליים, אלא ששיחקו עד בוא הפייסבוק בסוליטייר או שולה מוקשים (או - לחלופין, בבתי בובות ובצעצועים), ולנסות לגרום להם, לאט לאט, להכנס לעולם המשחקים. על הדרך הם גם עושים מהם כסף.

לא ממש חינם, לא ממש בתשלום

רוב משחקי הפייסבוק פועלים במודל עסקי שנקרא Free to Play, או Freemium, שמטרתו היא לגרום לשחקנים לשלם הרבה כסף בלי להרגיש. זה מתחיל בחינם: כל שחקן שרוצה לשחק, למשל, ב-Farmville האלמותי, יכול לעשות זאת תוך שניות ספורות בלי להוציא אגורה. התשלומים מתחילים לזרום כשמתקדמים במשחק, ומגלים שבלי להוציא את הארנק צריך להוציא במקום הרבה הרבה זמן.

כך למשל, מבקשים חלק מהמשחקים לשלם כמה גרושים תמורת "זרז", שיגרום לפעולה שתיקח ללא תשלום שעה ארוכה לעבור תוך מאית שניה. משחקים אחרים מוכרים פריטים וויראטוליים בתשלום, כמו למשל משחק ה-Sims שיאפשר לכם לרהט את ביתכם הווירטואלי תמורת כסף אמיתי. 

מדובר במודל רווחי במיוחד לחברות המשחקים, שגילו שכשהלקוחות משלמים מעט כסף בכל פעם הם לא פעם משלמים, בסופו של דבר, הרבה יותר ממה שעולה משחק "בתשלום" בחנויות. חברת Zynga, אולי החברה המפורסמת ביותר בתעשיית משחקי הפייסבוק, שווה היום כמעט תשעה מליון דולר - הרבה יותר ממה ששווה חברת המשחקים הסטנדרטית יותר EA.

תעשיית משחקי הפייסבוק כל כך מצליחה, עד שהיא הפכה לאחרונה לבאז-וורד של ממש בתעשיית הטכנולוגיה. אפילו אצלנו בישראל, לא ממש שחקנית בתעשיית המשחקים, פועלות לא מעט חברות שמתמחות במשחקים סוציאליים לרשתות חברתיות, וממש לאחרונה הוציאה אחת מהן, Funtactix, את משחק הפייסבוק הרשמי של הסרט "משימה בלתי אפשרית".

המשחקים המצליחים ביותר בפייסבוק

אז איזה משחקים מצליחים בפייסבוק? בדיוק את השאלה הזאת פתרה רשימת עשר המשחקים הפופולריים ביותר של 2011, שפרסמה פייסבוק עצמה באופן רשמי. בפייסבוק מציינים שלא מדובר ברשימה של המשחקים המשוחקים ביותר או הרווחיים ביותר ברשת - אלא רשימה שהורכבה במלאכת מחשבת ששיקללה את נתונים אלה יחד עם נתוני שביעות הרצון של השחקנים עצמם.

במקום הראשון נמצא המשחק Gardens of Time, אותה פיתחה חברת המשחקים הסוציאליים Playdom (שנרכשה על ידי דיסני). מדובר במשחק בו השחקנים צריכים לחפש כל מיני פרטים שהלכו לאיבוד ברחבי ההסטוריה, משהו כמו "איפה אפי" פוגש את "מכונת הזמן" פוגשת את הרשת החברתית. לפי פייסבוק, המשחק כולל כשמונה וחצי מליון שחקנים פעילים, שזה קצת יותר מכל תושבי ישראל.  

אין ספק שמיקומו הגבוה של Garden of Time הוא הפתעה. לא כי הוא משחק רע (ממש לא), אלא בגלל שציפינו שם למצוא את אחד המשחקים של Zynga או לכל הפחות את משחק הפייסבוק הסופר-פופולרי של הסימס. אבל לא. לפי פייסבוק, גינת הזמן הצליחה לגבור על אלה - והפכה למשחק השנה הפייסבוקאי של 2011.

במקום השני The Sims Social, זה שציפינו לראות במקום הראשון, וסביר להניח השתלט לכם על כל הפיד בחודשים האחרונים. מדובר בגירסת הפייסבוק של סדרת המשחקים שזכתה לתיאור המדוייק "בית בובות וירטואלי", כאשר המטרה היא ליצור ולתחזק דמות וירטואלית. אפשר למצוא לה תחביבים, להביא לה חברים, לקנות לה בגדים ורהיטים ואפילו לעסוק איתה בפעילויות שלא מומלצות לילדים. 

מעבר ליכולת המופלאה של הסימס לגרום לכל מי שמשחק בו להתמכר קשות למשחק - מדובר גם בפעם הראשונה בה מותג משחקים "רגיל", כזה שמגיע מחוץ לפייסבוק, זוכה להצלחה כל כך גדולה בתוך הרשת החברתית. יש לנו הרגשה שזו ממש לא הפעם האחרונה.

במקום השלישי נמצא CityVille של זינגה - השילוב המצליח בין פארמוויל המיתולוגי ובין משחק בניית הערים Simcity. כמו שאר המשחקים של זינגה, מדובר במשחק שזכה לביקורת על היותו משהו שהרבה יותר קרוב למסחטת כספים מאשר משחק של ממש - לשחק בו בלי להשקיע בו כסף זו משימה כמעט בלתי אפשרית - מה שלא מנע ממנו להפוך לאחר המשחקים הפופולריים ביותר של השנה.

משחקי השנה הנוספים לפי מקומות:

4. DoubleDown Casino
5. Indiana Jones Adventure World 
6. Words With Friends
7. Bingo Blitz
8. Empires & Allies
9. Slotomania-Slot Machines
10. Diamond Dash

סוציאליים לנצח?

 רשימת המשחקים של פייסבוק מעניינת לא רק כי היא נותנת לנו הצצה פנימית לאחת מהתופעות הגדולות ביותר של תעשיית הגיימינג, אלא גם בגלל מה שהיא בעצם אומרת. העובדה שבפייסבוק לא העניקו לזינגה את כל המקומות הראשונים, כפי שאולי היה צפוי שתעשה, אומרת שלאנשי הרשת החברתית איכפת מאוד מעתיד המשחקים הסוציאליים.

בחישוב לא ידוע שכולל את "שביעות רצון המשתמשים" הם יצרו רשימה מגוונת, הכוללת משחקים רבים מסוגים שונים ויוצרים תמונה חד משמעית: אנשים משחקים בפייסבוק - וממש לא רק בפארמוויל. יש ברשימה גם משחקי הימורים, משחקי הרפתקאות, משחקי ניהול ועוד - כאילו מישהו מנסה להגיד לנו 'אתם רואים, יש בפייסבוק המון מה לעשות". 

אז נכון, אפשר לטעון שמדובר בשגעון חולף, בתופעה שלא הוכיחה את עצמה במבחן הזמן. אפשר להשוות אותה לתעשיית משחקי הדפדפן, שרצו בטכנולוגית הפלאש והיו פופולריים מאוד לפני כחמש שנים - ואז נדחקו הצידה לטובת משחקי הסלולר והמשחקים הסוציאליים. יכול להיות שגם משחקי הפייסבוק שנראים כל כך גדולים היום, יזוזו הצידה עוד כמה שנים לטובת הדבר הגדול הבא.

אבל כל עוד זה לא קורה, קשה להכחיש שמדובר בתופעה של ממש. תופעה שהפכה את הדודים שלכם, החברים שלכם והמורים שלכם לגיימרים בעל כורכם - אפילו אם הם בחיים לא נגעו בבקר של קונסולה או בכפתורי המקלדת WASD.

פורסם במקור בוואלה! Tech

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    11:35 25.12.2011 | DonkeyBoner DonkeyBoner

    אני די בטוח שElectronic Arts שווה הרבה יותר מתשעה מליון דולרים

  2. 2

    12:11 25.12.2011 | Edge?! Edge?!

    נראה לי כמו כתבה לא אמינה. אני לא חושב שקיים סיכוי בעולם שכרגע חברת משחקים כמו ZYNGA שווה יותר מ EA.אין מצב שבעולם. אתה רוצה להגיד לי, שכל משחקיי ZYNGA (שזה מה? 10?) שווים יחד יותר מ:
    BATTLEFIELD
    MEDAL OF HONOR
    FIFA
    NEED FOR SPEED
    ועוד אלף כותריי משחקים שונים? אם הכתבה הזאת הייתה נכתבת ע"י מישהו מצוות ויגיימס הייתי חושב שפשוט הייתה כאן שגיאה מינורית. אבל עצם העובדה שזה הובא מוואללה, אני משאר שזה לא גיימר שכתב את הכתבה הזאת. אלא איזה כתב מיסתורי אחר שלא שיחק אף-פעם במשחקים של EA וראה או אולי שמע. שרק משחקי BATTLEFIELD 3 נמכרו ביותר מ 9מיליון דולר.

  3. 3

    12:30 25.12.2011 | אחד אחד (אורח)

    מסכים עם 2 לא נראה הגיוני שהחברה תיהיה שווה יותר מ ea ...טוב שהוא לא אמר blizzard אז בכלל הייתי יודע שהוא משוגע..

  4. 4

    12:33 25.12.2011 | ארז ארז (אורח)

    ארז רונן, אתה רציני!? אתה מזכיר כאן את פנטקטיקס הקטנה שעושה משחקים דרג ב' לסרטים הוליוודיים (עשו גם משחק לא מוצלח לפי ראנגו), אבל שכחת להזכיר שאת המשחק שהגיע למקום ה-9 ברשימה (סלוטומניה) פיתחה חברה ישראלית (פלייטיקה), שעשתה אקזיט של כמעט 100 מיליון דולר השנה!
    יש בארץ תעשיית משחקים מתפתחת וגדלה, עם ייצוג שהופך להיות יותר ויותר רציני בהרבה פלטפורמות - אם זה בפייסבוק, ואם במקומות אחרים.

  5. 5

    12:48 25.12.2011 | Pele2007 Pele2007

    אחרי בדיקה של 3 שניות... שווי EA הוא לא 9 מיליון אלא 5.2 מיליארד...

  6. 6

    12:51 25.12.2011 | TheHunter159 TheHunter159

    אין לי פייסבוק ואני גיימר שמח

  7. 7

    13:51 25.12.2011 | me me (אורח)

    2 6

  8. 8

    15:48 25.12.2011 | מישהו מישהו (אורח)

    אין מצב שהיא שווה יותר מ EA
    לפחות 5 מיליון עותקים של BF3 נמכרו ברחבי העולם
    ואפילו אם כל משחק היה שווה 2$ השווי של החברה היה יותר גבוה

  9. 9

    16:09 25.12.2011 | זנגה שווה יותר מEA זנגה שווה יותר מEA (אורח)

    בגלל שבזנגה יש משחקים פופלארים כמו פוקר שזימינים לכל אחד וזנגה מקבל כסף על כל קניה של פריט במשחק

  10. 10

    16:58 25.12.2011 | Tamiros4 Tamiros4

    8 זה ש-BF3 מכר כל כך הרבה עותקים לווא דווקא אומר ש-EA שווה יותר; אף על פי שהיא כן, כמובן.
    לחברות ענק כמו EA יש הוצאות רבות, כך שגם אם משחק מצליח, זה לא אומר שהוא רווחי (שוב, למרות ש-BF3 כן רווחי :) )

  11. 11

    17:30 25.12.2011 | 88 88 (אורח)

    heil hitler

  12. 12

    17:35 25.12.2011 | ל-8 ל-8 (אורח)

    white power!white power!fuck niggers!fuck jews

  13. 13

    21:06 25.12.2011 | *Showiz* *Showiz*

    אמן ACTIVISON יתבעו בסוף את EA והם יאבדו 400 מיליון!

  14. 14

    00:29 26.12.2011 | holycanoly holycanoly

    כפי הנראה יש שגיאת כתיב בכתבה, זה 9 מיליארד ולא מליון.
    ואז כל החישוב מסתדר.

  15. 15

    15:29 26.12.2011 | WTF WTF (אורח)

    "שווה היום כמעט תשעה מליון דולר - הרבה יותר ממה ששווה חברת המשחקים הסטנדרטית יותר EA." הוא דיבר על המפתחות של EA לא EA עצמה.. AE = מפיצה = מלא כסף. Dice = מפתחת = קצת כסף.

  16. 16

       | פורסם ע"י