הרשמה

ביקורת: MSI RTX 3080Ti SUPRIM X

הכרטיס המפלצתי של MSI הגיע לרועי לביקורת!

האם ה-RTX 3080Ti צריך להיות על הכוונת ככרטיס הבא שלכם?

כרטיס המסך סופק לנו על ידי MSI, תודה רבה!

מה כבר לא נאמר על כרטיסי המסך בחודשים האחרונים? אי אפשר לשחק בלעדיהם ואי אפשר להשיג אותם. כבר חודשים ארוכים שהעולם סובל ממחסור בשבבים, אמנם הדברים השתפרו מעט ומלאים גדלו אך ניראה שאנחנו עדיין רחוקים מהיום שבו אנחנו יכולים להגיד שהמחסור מאחורינו. למרות המצב הקשה הזה, חברת Nvidia החליטה שיהיה נכון להוציא עוד כרטיסים שונים לשוק כשהיא הכריזה לפני כמה חודשים על שני כרטיסים חדשים שמצטרפים למשפחת RTX 30. שני הכרטיסים האלו הם למעשה גירסאות Ti (גירסאת בוסט של Nvidia) ל-3070 ו-3080 שהושקו עם הסדרה החדשה לפני שנה. אחרי שביקרתי כאן כמעט את כל סדרת RTX 30 ואת חלק מהגירסאות של ASUS ו-Gigabyte, קיבלתי מחברינו מ-MSI את גירסאת הקצה שלהם ל-RTX 3080Ti.

בואו נדבר על ה-Ti

לפני שאני אדבר על גירסאת ה-Suprim X של MSI, אני רוצה לדבר על גירסאת ה-Ti של Nvidia ל-RTX 3080. גירסאות Ti הן לא משהו חדש מבית Nvidia כשהכרטיס הראשון שקיבל גירסא כזאת הוא ה-GTX 550 שיצא ב-2011. מאז ראינו את Nvidia חוזרת ועושה את השידרוג הזה לכרטיסים מסויימים בכל דור חדש עד שהגענו לדור הנוכחי. אם נכנס לאתר של Nvidia נוכל לראות שההבדלים בין ה-RTX 3080 ל-RTX 3080Ti הם קטנים מאוד. למעשה מדובר באותה ליבה גרפית (GA102) וההבדלים בין הכרטיסים מסתכמים בעליה בכמות ליבות ה-CUDA מ-8,704 ל-10,240, ירידה קטנה בתדר העבודה, עליה ל-12GB של זיכרון GDDR6X עם רוחב פס מעט גדול יותר של 384bit ובעקבות אלו גם צריכת החשמל של הכרטיס עלתה ל-350W. וכאן נכנסת לתמונה חברת MSI כשהיא לקחה את הבסיס שהיא קיבלה מ-Nvidia וביצעה בו מספר שיפורים כמו העלת תדר העבודה ל-1,845MHz (במצב Extreme) והחלפה של גוף הקירור, אבל לזה נגיע מאוחר יותר.

אני מוכרח להגיד שאחרי שפתחתי בשנה האחרונה מעל 10 כרטיסי מסך שונים כבר קשה מאוד להפתיע אותי. חווית האנבוקסינג היא אותה חוויה כשאין יותר מידי הבדל בין החברות אבל איפשהו שם ואולי דווקא בגלל שבכלל לא ציפיתי, MSI הפתיעו אותי עם ה-Suprim X. אני אתחיל מהעובדה שהקופסא של הכרטיס גדולה ואני לא יודע מה איתכם, כשאני רואה קופסאות גדולות אני ישר מתרגש. בתוך הקופסא אנחנו מוצאים מעט ניירת, את הכרטיס שארוז בשקית אנטי-סטטית ועוד מעמד תומך עבורו (GPU Support Bracket). ברגע שמרימים את הכרטיס מבינים למה הוא צריך מעמד תומך, כרטיסי סדרה 30 הם גדולים ועבים והגירסא של MSI לוקחת את זה עוד כמה צעדים קדימה. הכרטיס עבה מאוד ובעל משקל של כמעט 2 קילו, MSI מודעת טוב מאוד לבעיית "השקיעה" (GPU Sag) של כרטיסים כבדים וההשלכות שלה ולכן היא מספקת עם הכרטיס את המעמד עשוי המתכת כדי לפתור את הבעיה וזאת בהחלטת תוספת נהדרת שכל חברות החומרה צריכות לאמץ לפי דעתי.

מבחינת חיבורים ויציאות וידאו אנחנו יכולים לראות כאן בדיוק את אותם החיבורים שהתרגלנו לראות בחודשים האחרונים אך עם שינויים קלים כשל-RTX 3080Ti Suprim X יש חיבור HDMI 2.1 יחיד שמסוגל להעביר וידיאו ב-4K ובקצב 120Hz לצד שלושה חיבורי DisplayPort 1.4 עם יכולת העברה של עד 8K שזאת גם הרזולוציה המקסימאלית שהכרטיס יכול להוציא. עבורי, חיבור HDMI אחד הוא לא בעיה אך יש אנשים אשר צריכים יותר מחיבור אחד אז זה משהו שצריך לקחת בחשבון. מבחינת ממדי הכרטיס, כמו שאמרתי ואפשר לראות טוב מאוד, הכרטיס הוא בגובה של כמעט 3 חיבורים לכרטיסי הרחבה (מוכר גם כ-PCIE Bracket) כך שאל תצפו להשתמש בחיבורי ה-PCIE העליונים אם אתם לא משתמשים במאריך.

עלייתו של המלך החדש?

אחרי שנגעתי בקצרה בנושא החיבורים וקצת התעכבתי על הנתונים הטכניים של הכרטיס הגיע הזמן לבחון איך הוא מתפקד עם עול של "עבודה אמיתית". כדי לבחון את זה, לקחתי עשרה משחקים פופולאריים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של הכרטיס. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד למקסימום האפשרי, ביטלתי את ה-Ray Tracing וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p וברזולוציית 4K. את מספרי ה-FPS הממוצעים שקיבלתי לאחר 15 דקות של משחק השוויתי לכל כרטיסי המסך החזקים שעברו תחת ידיי בשנה האחרונה.

(לחצו על התמונה להגדלה)

(לחצו על התמונה להגדלה)

כמו שאפשר לראות ממבט על הגרפים אין כאן יותר מידי הפתעות. ה-3080Ti הוא כרטיס מפלצתי ואחד הכרטיסים הטובים ביותר שיש היום לגיימינג, הוא נכנס ברווח הקטן שבין ה-3080 ל-3090 ויש אפילו מספר משחקים שבהם הוא נצמד ואף מצליח לעקוף את האח הגדול והאימתני של המשפחה. העקיפה של ה-3090 נובעת ככל הניראה מאוברקלוק הקטן ש-MSI נתנו לכרטיס והעניק לו כמעט 100MHz יותר מה-3090 של אסוס שביקרתי. ב-1080p הכרטיס עבר כמעט באופן תמידי את רף ה-100FPS ומלבד Cyberpunk 2077, ה-RTX 3080Ti Suprim X ישב בנוחות סביב ה-60FPS גם ב-4K. על אף היותו כרטיס חזק מאוד ניראה שבאופן גורף הוא עדיין רחוק במעט מהביצועים של ה-RX 6900XT. אחת הטענות שהיו לי על ה-3080 היא כמות הזיכרון הגרפי שהייתה מעטה מידי עבורי, אך כמו שאמרתי קודם לכן ה-RTX 3080Ti מגיע עם 2GB יותר שללא ספק באו לידי ביטוי כאשר לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות לקצה העליון ב-4K.

כרגיל, מיד אחרי שבדקתי את יכולותיו של ה-RTX 3080Ti במשחקים "רגילים" לקחתי אותו לסיבוב בדיקות במשחקים שתומכים ב-Ray Tracing. לצורך כך לקחתי עשרה משחקים אשר תומכים בטכנולוגיית התאורה המתקדמת כשגם הפעם השוויתי את הנתונים לכרטיסים קרובים והשתמשתי בהגדרות הגרפיות המקסימאליות וללא Motion Blur כדי לראות איך ה-RTX 3080Ti מתמודד עם העומס של חישוב קרני אור בצורה פוטו-ריאליסטית וכיצד הוא משתווה לשאר הכרטיסים בקטגוריה.

(לחצו על התמונה להגדלה)

גם כאן אין לנו הפתעות במיוחד אחרי מבחני הביצועים של משחקים רגילים. ה-3080Ti שוב פעם נמצא בדיוק בין ה-3080 וה-3090 שלפעמים נלחם ראש בראש עם הכרטיס של MSI על כס המלכות. במקרה של משחקי ה-Ray Tracing, ה-RX 6900XT שהטיל צל על ה-3080Ti במבחן הקודם נמצא הרחק מאחור בשל ביצועי ה-Ray Trace הנחותים של כרטיסי AMD. אם אתם מעוניינים לשחק כל הזמן עם Ray Tracing מופעל, ניראה שה-3080Ti הוא אחד הכרטיסים הטובים ביותר לכך כשב-1080p הוא עובר כמעט כל הזמן את ה-60FPS בנוחות וב-4K הוא מספק גם כמויות FPS סבירות אם כי הייתי ממליץ להוריד מעט את ההגדרות כדי להגיע לקצבים חלקים ונעימים למשחק. Ray Trace היא עדיין טכנולוגיה כבדה מאוד ואם ציפיתם מהכרטיס לספק 4K 60FPS עם Ray Tracing פועל, אנחנו עדיין לא שם וכניראה שנצטרך לחכות לדור הבא של כרטיסי המסך עבור זה.

דרקון של אש וקרח

כמו תמיד אחרי שאני בודק את יכולותיו של הכרטיס תחת מעמסה של משחקים אני עובר לבדוק את יכולותיה של מערכת הקירור תחת מאמץ מלא. כמו כל הכרטיסים שבאים אליי לביקורת גם ה-RTX 3080Ti Suprim X נכנס לשעה של עבודה עם Furmark. אחרי כשעה של 100% מאמץ ליבת הכרטיס ישבה באופן יציב על-81 מעלות ורכיבי הזיכרון עמדו על 89 מעלות, שתי אלו הן טמפרטורות גבוהות יותר ממה שהייתי רוצה שהכרטיס שלי יהיה בהן. כן אתן ל-MSI נקודות לחיוב על כך שהכרטיס לא הוריד את תדר העבודה שלו לרגע וסיפק ביצועים מקסימאליים לכל אורך הזמן אך מצד שני זאת גם אחת הסיבות המרכזיות לטמפרטורה הגבוה לצד זיכרון ה-GDDR6X שידוע בפלטת החום הגבוה שלו. בעבר MSI התגאו בכרטיסים בעלי גוף קירור עשוי טיטניום, הרבה טענו שזה בעיקר גימיק שיווקי אך במבחני הביצועים אותם כרטיסים ישבו על טמפרטורות נוחות למדי, כך שאולי זה לא היה לגמרי גימיק שיווקי ושווה לו לעשות קאמבק.

MSI קוראת למערכת הקירור של סדרת Suprim X בשם- Tri Frozr 2S כשהיא מורכבת משלושה מאווררים שיושבים על אותו גוף קירור גדול וכבד שציינתי בהתחלה. באופן אישי ציפיתי שכרטיס עם מערכת קירור כזאת גדולה וכבדה יספק ביצועים טרמיים טובים יותר. הייתי אולי מוכן לוותר ל-MSI קצת על הטמפרטורות הגבוהות של הכרטיס אם הוא היה שקט בצורה יוצאת דופן אך גם בגזרת הרעש יש ל-MSI עוד מקום להשתפר. כשה-RTX 3080Ti Suprim X נכנס למאמץ הוא פותח מבערים, המאווררים עוברים מיד ל-90% ממהירות העבודה האפשרית שלהם והם נשמעים טוב מאוד גם מצידו השני של החדר, אך כמו כל הכרטיסים כיום, גם המאווררים של ה-Tri Frozr 2S לא יעבדו בזמן שהכרטיס לא נמצא תחת מאמץ.

הכי יפה בשכונה

כמו כל כרטיס או מוצר חומרה אפשרי היום, גם ל-MSI יש תוכנה משלה עבורו. עד היום התוכנה היחידה שהכרתי מבית MSI היא Afterburner הנהדרת אך ממבט מהיר בדף המוצר הבנתי שיש לחברה עוד תוכנה בשם MSI Center. אני מוכרח להגיד שכבר מהרגע הראשון שפתחתי את MSI Center לא כל כך אהבתי אותה, אחרי ההתקנה התוכנה לא מכילה יותר מידי פיצ'רים שאותם צריך להוריד כחבילות בתוכנה באופן פרטני. מצד אחד זה עוזר לשמור על התוכנה פשוטה ורק עם הפיצ'רים שצריך אך מצד שני כאשר רציתי לשנות את ה-RGB או לכוון קצת את המאווררים דרך התוכנה התאכזבתי לגלות שאני צריך להוריד את אותם פיצ'רים.זה ממש לא נורא אבל אני יכול להבין איך יש אנשים שפחות יתחברו לשיטה זאת. כאמור, דרך MSI Center אפשר לשלוט בין היתר במהירות המאווררים, בפרופיל הצבעים של המסך ולבצע auto-tune למשחקים.

אבל כמו שציינתי יש לכרטיס גם תאורת RGB ואם אתם אוהבים תאורה צבעונית אז תשמחו לדעת שיש כאן הרבה מאוד ממנה. על אף שהעיצוב של הכרטיס פחות משנה לי, אני חושב שה-RTX 3080Ti Suprim X הוא הכרטיס היפה ביותר שיש היום בשוק כשהוא עושה שימוש חכם בתאורת RGB שלא צועקת במיוחד אך מחמיאה לו במקומות הנכונים כמו סמל החברה על ה-Backplate של הכרטיס ופס התאורה על צידו שפונה לחלון. ניראה ש-MSI יודעת שיש לה חוזקה גדולה בגזרת התאורה כשהתוכנה שלה מכילה הרבה פרופילי תאורה שונים, לצד תאורה אדפטיבית לפי משחקים, היכולת שלה להסתנכרן עם תאורת Philips Hue ואפילו לשנות מצבי תאורה על ידי פקודות קוליות. אם אתם המחשב שלכם מלא זכוכיות ואתם אוהבים לראות את החומרה שבתוכו הכרטיסים מסדרת Suprim X הם אחת האופציות הטובות ביותר עבורכם.

השורה התחתונה

את הסיכום של הביקורת הזאת אחלק לשניים. החלק הראשון הוא על כרטיס ה-RTX 3080Ti, האם בשוק כרטיסי המסך של היום עם מחסורי הענק שקיימים, כרטיס עם שיפור ביצועים של כבערך 5% באמת נחוץ? כניראה שלא ולפי דעתי Nvidia לא הייתה צריכה להכריז עליו כשהיא מתמקדת בייצור מלאים לכרטיסים שכבר קיימים. החלק השני הוא הוא על גירסאת ה-Suprim X של MSI, אם החלטתם לקנות RTX 3080Ti, האם הגירסא של MSI שווה את הכסף שלכם? אני חושב שכן, אמנם יש לה מגרעות כמו גודל, רעש וטמפרטורה אך בסופו של יום זאת גירסא יפיפה ויותר חשוב מכך- חזקה עם ביצועי קצה שלא יאכזבו אתכם, רק חשוב לזכור שזה הוא כרטיס פרימיום בתקופה של מחסור עולמי והמחירים עבורו מרקיעי שחקים ונעים סביב 9,000 שקלים.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10

הטוב

  • חווית אנבוקסינג טובה
  • מערך חיבורים טוב
  • ביצועי גיימינג נהדרים
  • הרבה אפשרויות לתאורת RGB
  • עיצוב מרשים ויפיפה..

הרע

  • ..שמכפה במעט על היותו כרטיס גדול ומגושם
  • טמפרטורות עבודה גבוהות
  • רועש תחת מאמץ

והמחסור:

  • הוא צריך להיגמר מתישהו, לא?
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:21 04.10.2021 | WarFox89 WarFox89

    "רק חשוב לזכור שזה הוא כרטיס פרימיום בתקופה של מחסור עולמי והמחירים עבורו מרקיעי שחקים ונעים סביב 9,000 שקלים"

    מה שתמיד מוזר לי בביקורות שלכם זה שאתם מודעים היטב למחסור בשוק הסיליקון העולמי, המחירים האסטרונומיים, בעיות המלאים ויכולות הרכישה של הצרכן\הגיימר הישראלי הממוצע ועדיין אתם זורקים לנו כאן ביקורות של מוצרים שסביר מאוד להניח שאף אחד שקורא אותם לא יקנה וזה מוביל אותי למסקנה שקשה לי מאוד להבין בשביל מי רלוונטיות הביקורות האלה? או שאתם פשוט מפרסים רק למען הצורך לפרסם משהו ?

    זה משהו שעלה כבר כמה פעמים ע"י אנשים אחרים בעבר ועדיין שום דבר לא ממש השתנה ...

  2. 2

    17:28 04.10.2021 | רועי באלוה - עורך תוכן רועי באלוה - עורך תוכן

    היי שועל טוב לראות אותך, שמח שהקדשת את הזמן לקרוא את הביקורת!

    על אף העובדה שיש מחסור עולמי והמחירים בארץ גבוהים מאוד יש עדיין לא מעט אנשים שקונים את הכרטיסים במחירים האלה וזאת הבחירה שלהם. אנחנו כאן כדי לתת את המידע על הכרטיס ואת חוות דעתנו כדי שמי שמתעניין ורוצה לקנות את הכרטיס הזה (או כל אחד אחר שסיקרתי) יוכל למצוא עליו את כל המידע בצורה נגישה ובעברית.
    אני לא משקיע את הזמן הזה רק "למען הצורך לפרסם משהו" כתבות חדשותיות לוקחות לי הרבה פחות זמן עבודה ואני בטוח שהבוס שלי היה שמח לקבל קצת מהמזמן שלי שמושקע על הביקורות. שוב, הביקורות פה כי אנחנו רואים בויגיימס מקור מידע מרכזי בעולם הגיימינג הישראלי וחשוב לנו שהמידע יהיה זמין לכל מי שמעוניין בו.

    מקווה שעניתי לך על השאלה שלך :)

  3. 3

    22:38 04.10.2021 | yairmiz yairmiz

    רועי, תיקון קטן - Nvidia התחילה עם המותג TI עוד מימי GeForce 3 אי שם מתחילת שנות ה-2000...
    https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_3_series

  4. 4

       | פורסם ע"י