הרשמה

בקרוב: XCOM

החלל הוא גדול ומסתורי - אבל האם יש בו מקום למשחק פעולה מגוף ראשון שנקרא XCOM?

מאת: אליעד קמחי

לפני הרבה הרבה שנים, בזמנים שבהם עכבר, מקלדת וגיימינג היו מילים נרדפות, יצא משחק אסטרטגיה לפי תור שנקרא X-Com: UFO Defence.

המשחק מרובה הרבדים, שנתן לשחקנים לנהל את מאבקם הנואש של בני האדם נגד פלישת חייזרים מאסיבית, החל מאיסוף מודיעין ועד בניית בסיסים ופיקוד על סוכנים בשטח, זכה להצלחה רבה, למעמד של קלאסיקה, ומקומו בהיסטוריה של משחקי המחשב מובטח.


כן, הגרפיקה קצת השתכללה מאז

מאז עבר המותג כמה וכמה ידיים - ולא כל כותר שיצא תחת השם X-Com היה מוצלח כמו המקור. חלקם, לצערנו או למזלנו, בכלל בוטלו. והנה, 17 שנה לאחר יציאת המשחק המקורי, המנדט ליצירת משחק חדש בסדרה נמצא אצל 2K Marin, המפתחים המוכשרים שיצרו את Bioshock 2, משחק שגם אם הוא לא עובר את קודמו המהולל, מהווה עבורו הרחבה ראויה.

אלא שלא הכל נחמד ויפה בממלכת משחקי המחשב... משהו אפל מתרחש במשרדים החשוכים של החברה המפתחת: 2K Marin מתכוונת לקחת את משחק האסטרטגיה המשובח ולהפוך אותו... למשחק פעולה.

שנים חיכו חובבי אסטרטגיה להחייאת הסדרה... וזה מה שהם מקבלים? שלא לדבר על זה ששינוי ז'אנר למותג מצליח, באופן מצליח, הוא דבר שמעטים עמדו בו. למה שנסמוך על 2K Marin שיצליחו להימנע מלהפוך את המותג לעצם בלתי מזוהה? 

הסוף של X-Com?

בואו לא נקפוץ ישר למסקנות פסימיות. אולי כדאי שנתחיל בהתחלה וננסה להבין מה מרכיב את המשחק החדש, ולמה עוד יש לו סיכוי להצלחה.

כל מי שאי פעם שיחק במשחק מחשב, ראה סרט, או קרא ספר שמדבר על חייזרים יודע שחייזרים בדרך כלל, ובצורה מאוד מפתיעה, דומים מאוד לבני אדם - שתי רגליים, שתי זרועות, שתי עיניים, אף וכל שאר הדברים שמרכיבים פרצוף, הגברים עם שיער קצר ומבנה גוף רחב והנשים עם שיער ארוך וחזה. אמנם יש לזה סיבות טובות - טכניות וסיפוריות - אבל מסתבר שכשאנחנו מדמיינים חייזרים, אנחנו לא משתמשים בהרבה מהדימיון שלנו.

אותו סיפור היה עם X-Com המקורי - אנשים קטנים ואפורים ממאדים ושלל יצורים דמויי אדם בכל צורה וצבע, חלק מהם מפלצתיים יותר וחלק פחות, היו כוכבי המשחק.

מה שמעניין ב-XCOM החדש (כן, הם העיפו את המקף) הוא שהאויב לא עונה על שום קטגוריה פשוטה של חייזר, ולמעשה כן עונה על הקטגוריה המקורית של חייזר - יצור לא מוכר, לא ידוע ובלתי מובן.

החייזרים, עימם ניתן לקבל היכרות ראשונית דרך הטריילר פה למעלה, הם מעין גושי "נפט" שחורים ולא ברורים שזזים על הרצפה והקירות, ומטריד מכך, דוחפים את עצמם באלימות רבה לתוך גרונותיהם של עוברי אורח תמימים. בקטע אחר הופך מעין מונולית' אבן גדול ומרחף למעגל שיורה מתוכו קרני לייזר. השימוש החוזר במילה "מעין" מדגים עד כמה היצורים שנעמוד מולם שונים, ככל הנראה עד כה, ממפלצות המחשב הסטריאוטיפיות. זה אומר שלא רק הדמות שתשחקו תהיה מופתעת, גם אתם תהיו מופתעים.

אם XCOM יצליח בשאיפתו, הוא יתן לנו טעימת הרגשה אמיתית של חוסר ודאות - ובעבור הגיימר הותיק זו הרגשה מאוד נדירה (חוץ מאשר כשהוא יוצא החוצה מהבית). איפה לירות? באיזה נשק? עד כמה מותר להתקרב? ברגע שהשחקן לא מסוגל להגדיר את האויב במושגים כמו רגליים, ידיים, ראש, בשר ועצמות, הוא בבעיה. אם גם צורות ההתקפה של אותם יצורים תהיינה חמקמקות באותה מידה, הוא בבעיה גדולה.

פנינו לשלום... אם היו לנו פנים

אותם גושים מסתוריים לא נחתו בעולמנו כדי לחלק חיבוקים, לפחות לא חיבוקים מהסוג שהיית רוצה לקבל מבר רפאלי. יותר כמו חיבוק פתולוגי מהסוג שגורם לך למות בייסורים ולהפוך לזומבי תחת שליטת החייזרים.

לא הרבה ידוע על צורת הקרב ב-XCOM, אבל העיקרון הוא שמה שעובד בדרך כלל לא בהכרח יעבוד כאן. נשקים שנועדו לפגוע בבני אדם לא בהכרח ישרטו את הגושים או את הטכנולוגיה שלהם, ולא תמיד יהיה ברור לשחקן לאן לירות, מתי לירות, או האם לירות בכלל (הערת העורך: לעזאזל! זה כמו קרב בוס אחד ענק ומתסכל!).

בסופו של דבר לכל אויב יש את נקודת התורפה שלו, השאלה היא האם השחקן יזהה אותה בזמן. אבל ככה זה במלחמה נגד אויב לא ידוע.. לפעמים יש רק פתרון אחד.

נסיגה טקטית

במלחמה נגד אויב לא ידוע, ועוד אחד שחזק ממך, יש הרבה חסרונות. רובם פחות או יותר טמונים במילים "אויב לא ידוע" ו"חזק ממך", אבל כמו שאנחנו מכירים משחקי מחשב, זה אף פעם לא עצר אף גיבור של אף משחק מלהשמיד בשיטתיות רבבות תפלצים בזמן שסביבו נערמות גופות של חברים, שכל חטאם הוא שהם פשוט לא הדמות הראשית.

המשותף לרוב הגיבורים האלה הוא שכל אחד מהם, בזכות יכולתו המדהימה להשתמש בקופסאות עזרה ראשונה פשוטות לשחזור איברים פנימיים וסתימת חורי קליעים, שורד את כל מה שנזרק לעברו וממשיך הלאה. זה לא יכול לפעול על אותו עיקרון במשחק X-Com, שאמור להיות בנוי על טהרת היאוש, המאבק העיקש והכמעט בלתי אפשרי של שרידי המין האנושי על עתידם מול מין מתקדם טכנולוגית, עליון ביולוגית וחסר לחלוטין את מושג אחוות היצורים התבוניים.

אז איך מעבירים את התחושה הזאת למשחק פעולה ממבט ראשון? פשוט מאוד. נתקלת באויב שאתה לא מכיר, לא מבין, לא מסוגל להביס? כדאי שתתחיל לרוץ. מהר.

האם יש דרך טובה יותר לגרום לשחקן להבין כמה עמוק בבוץ הוא נמצא מאשר לגרום לו להיות חייב להפסיד על מנת שיוכל לנצח בהמשך? השאלה היא, כמובן, האם יהיה מעניין ומאתגר לברוח, כי סתם ללחוץ על מקש הריצה ולזגזג כמו תרנגולת אנחנו עושים במספיק משחקים. אם הרעיון הזה ינוצל בצורה טובה במשחק, כולנו נרוויח את תחושת המאבק-בכוחות-כמעט-בלתי-מנוצחים הדרושה.

אז אוקיי, לברוח מהאויב זה דבר אחד, אבל איך אנחנו עושים שפעם הבאה לא נצטרך לברוח?

ידע הוא כוח

עוד בימי X-Com הראשון לא לקח לי הרבה זמן להבין שהדבר העיקרי שמבדיל ביני לבין החייזר שמולי הוא הנשק שיש לנו ביד: ביד של האדם רובה פיקות שעושה הרבה רעש וגורם לאויבים שלו לתחושת אי נוחות קלה עד בינונית, וביד של החייזר תותח לייזר בין גלקטי שעושה מעט רעש וגורם לאויבים שלו להפוך לאבקה - וממש לא התאים לי להפוך לאבקה.

הפתרון היה מחקר. כל בורג ושריד גופה שהיית יכול לקחת חזרה לבסיס היה ישר עובר למדענים לניתוח בניסיון לפתח טכנולוגיות חדשות שיתנו לבני האדם את היתרון, או לפחות יקטינו את הפער בינם לבין החייזרים.

למרות סוג המשחק השונה מאוד, גם ה-XCOM החדש מתבסס במידה מסוימת על הרעיון הזה, ומבקש מהשחקן לצלם ולהביא איתו כל דבר שיוכל לעזור למדענים למצוא נקודות תורפה ולפתח כלי נשק יעילים נגד האויב: גופות של קורבנות, סימני מעבר, ובמיוחד צילומים של אויבים חדשים שאין לך מושג איך להביס. התמונות שתצלם יהוו ככל הנראה מעין מערכת שדרוג - ככל שתעשה עבודה טובה יותר כחוקר, תוכל לשרוד יותר בקלות כחייל.

סוף העולם מקדים בשנה

ההחלטה להעביר את X-Com לז'אנר ה-FPS, בין אם תתברר כמשתלמת או לא, היא סיכון רציני. מצד שני, משחק אסטרטגיה לפי תור זה לא בדיוק משהו שמוכר בימינו, או שיקח את הסדרה קדימה - אם הוא היה נמכר, זה היה בעבור ערכו הנוסטלגי. אז 2K Marin החליטו לחדש - לעשות משהו שונה. ואולי כושל. אבל אני מעדיף להיות אופטימי - אם המשחק לא יצליח, זה לא יפריע לנו לזכור את X-Com האמיתי, ואם הוא כן יצליח - נקבל זריקת רענון לז'אנר מאוד מאוד עייף.

XCOM יגיח לחלל העולם מתישהו ב-2011, ל-360 ולמחשב.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:45 12.07.2010 | lirantheking lirantheking

    ראשון

    נראה נחמד

  2. 2

    17:03 12.07.2010 | DJFMBEN DJFMBEN

    כמו תמיד אין לפס3..

  3. 3

    17:15 12.07.2010 | DK1995 DK1995 (אורח)

    כתבה יפה מאוד ואהבתי את ההומור של הכותב :) (חוש ההומור שלו לדעתי הרבה יותר מפותח משל אלכס גרבוב ההוא)
    באמת אין הרבה משחקים יותר שמשאירים אותך בחוסר וודאות (וזה כמובן בגלל שהמפתחים מעדיפים את הידוע והבטוח) וזה נראה משחק מעניין ששווה לעקוב אחריו
    דרך אגב סתם עובדה... כמה שבני אדם באמת מפארים את מבנה גופם (והם כן ואפשר להוכיח את זה אם מסתכלים סביב על המיתולוגיה, משחקי מחשב, ציורים שונים, סרטים והרשימה עוד ארוכה) גוף האדם לא ממש מתאים ליצור טורף והסיבה לכף היא שבאנו מהקוף (מה שמכיל המון חסרונות)... טורפים יונקים אחרים רצים במהירות הרבה יותר גבוה מבני אדם (למרות השידרוג שקיבלנו שהוא גב ישר ונשירת פרוותנו שאיפשרה לנו לרוץ למרחק רב יותר), חושי השמיעה, הריח ווהראייה שלהם יותר מפותחים משלנו (אומנם הם מבחינים בפחות צבעים אבל הם יכולים לחוש בשינויים שעין מזוינת שלנו לא יכולה לראות) והתנהגותם הכללית מותאמת יותר לזו של צייד... הסיבה היחידה שאנחנו התקדמנו כל כך היא שכלנו וזה מבטל המון יצורים שהאדם המציא במהלך השנים

  4. 4

    17:29 12.07.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    " אבל כמו שאנחנו מכירים משחקי מחשב, זה אף פעם לא עצר אף גיבור של אף משחק מלהשמיד בשיטתיות רבבות תפלצים בזמן שסביבו נערמות גופות של חברים, שכל חטאם הוא שהם פשוט לא הדמות הראשית.

    המשותף לרוב הגיבורים האלה הוא שכל אחד מהם, בזכות יכולתו המדהימה להשתמש בקופסאות עזרה ראשונה פשוטות לשחזור איברים פנימיים וסתימת חורי קליעים, שורד את כל מה שנזרק לעברו וממשיך הלאה. זה לא יכול לפעול על אותו עיקרון במשחק X-Com, שאמור להיות בנוי על טהרת היאוש, המאבק העיקש והכמעט בלתי אפשרי של שרידי המין האנושי על עתידם מול מין מתקדם טכנולוגית, עליון ביולוגית וחסר לחלוטין את מושג אחוות היצורים התבוניים."כשקראתי את הקטע הזה רק דבר אחד היה לי בראש: Half Life... Half Life.... Gordon Freeman

  5. 5

    17:36 12.07.2010 | D.O.R D.O.R

    נראה משחק מגניב.... והשאלה הגדולה היא האם המשחק יהיה יותר מ-5 שעות מגלל שכמעט כל משחקי הפעולה קצרים יחסית (5 -10 שעות).

  6. 6

    18:15 12.07.2010 | י י (אורח)

    משחק טוב לעביר תזמן http://s1.bitefight.co.il/user/bite/109177

  7. 7

    19:12 12.07.2010 | ek355 ek355

    מאוד מעניין המשחק הזה אני חייב להגיד ול6 תפסיקו לפרסם שטויות כאלה.

  8. 8

    20:37 12.07.2010 | יוסי כרמי יוסי כרמי (אורח)

    זה מה שהאתיופים עושים בארץ

  9. 9

    20:45 12.07.2010 | InterAl InterAl

    חבל שלא הזכרת את האלמנט המעניין ביותר במשחק - שלבים ומשימות שנוצרים פרוצדורלית והאי לינאריות שהמשחק שואף להביא לשחקן. נכון שאין בינתיים הרבה פרטים על זה, אבל נראה שאלה הדברים המעניינים והחשובים ביותר שהמשחק הולך להציע, ובאמת חבל שלא איזכרת אותם בכתבה.
    אבל בכל מקרה, נהנתי לקרוא.

  10. 10

    21:23 12.07.2010 | B B (אורח)

    סליחה, סיכון? FPS? איפה בדיוק הסיכון? FPS זה מה שמוכר היום לדור ילדי הקונסולות. השאלה היא, למה לעזאזל להרוס מותגים נפלאים כמו FO3 ועכשיו XCOM...

  11. 11

    21:47 12.07.2010 | שד שד (אורח)

    וואו זה נכנס לרשימה:"משחקים שאני מחכה להם"!

  12. 12

    22:07 12.07.2010 | DareDevil DareDevil

    כתיבה מעולה, ממש נהנתי.

  13. 13

    22:46 12.07.2010 | Gmrbet Gmrbet

    11 , וואו מרגש.

  14. 14

    23:13 12.07.2010 | asd asd (אורח)

    אין ספק שהוספתה לי הרבה הייפ למשחק...אני בתוח (לא) יקנה אותו!!!!
    אלה אים כן יהיה מולטי טוב אז אני בתוח (אוליי) יקנה אותו..

    ...איברית שפה קשה...:p

  15. 15

    00:15 13.07.2010 | אוי אודי אוי אודי (אורח)

    תתרגל, כיום משחקים הם סתם משהו שמחרבנים החוצה, העיקר שימכר כראוי.
    אקטויזין זה קצה הקרחון, בעתיד עם גדילת הפיראטיות הגיימינג פשוט יכחד.
    אם היו קוראים למשחק אחרת זה היה יותר טוב בישבילך?
    הם מנצלים פשוט את שמו הטוב של המותג כדי ליצור הייפ ומכירות.

  16. 16

    00:51 13.07.2010 | B B (אורח)

    15
    הנקודה שלי היא שאין הייפ למותג.
    דור הקונסולות המדובר לא יודע לא מה זה XCOM ולא מה זה FALLOUT, אין פה שום מותג לרכוב עליו וליצור לו הייפ.

  17. 17

    01:35 13.07.2010 | InterAl InterAl

    16, ברור. בגלל זה FO3 מכר יותר מ-5 מיליון עותקים על הקונסולות והיה אחד המשחקים היותר hyped של 2008?
    "דור הקונסולות" עליו אתה מדבר כולל גם גיימרים ותיקים וכבדים לא פחות ממך, אז די לקשקש.

  18. 18

    08:33 13.07.2010 | צודק צודק (אורח)

    כמה דברים:
    1. נעשו כמה נסיונות להפוך משחק אסטרטגיה לFPS או למשחק יריות מגוף שלישי. הראשון הוא command and conquer renegade שהיה חביב ואם היו עובדים עליו יותר ומתקנים את כמויות הבאגים הגדולות אז אולי. משחק נוסף שלא ראה אור יום הוא starcraft: ghost. הרעיון מאחורי החלפת סוג הז'אנר הוא לא דבר מפחיד הוא פשוט צריך להתבצע כראוי.
    2. התחרות במשחקי האסטרטגיה לא באמת קיימת. אם יציאתו של STARCRAFT 2 אף משחק אחר בז'אנר לא באמת יצליח להגיע אפילו קרוב. ולכן, הופכים את המשחק לFPS (וגם כי אסטרטגיה לא כיף לשחק בקונסולות וFPS לא כיף לשחק במחשב).
    3. הרעיון של המשחק הוא חדש ומרענן ויוצא מתחומי המוכר ולכן אני בעדו.

  19. 19

    09:22 13.07.2010 | swatman-ofer swatman-ofer

    למה אבל למה , לא מייצרים REMAKE ל X COM הראשון , אחד המשחקים הטובים ביותר שנוצרו לא מובן למה פשוט לקחת אותו משחק בדיוק להכניס לו עוד טונות של כלי נשק ופיצ'רים עם אותו משחקיות ואותו עיצוב אבל פשוט להפוך אותו ל HD

  20. 20

    10:32 13.07.2010 | enforcer enforcer (אורח)

    כבר היה נסיון להפוך את X-Com ל-FPS (סוג של לפחות):X-Com Enforcer.
    http://en.wikipedia.org/wiki/X-COM:_Enforcer

    וכבר היו כמה נסיונות remake (אמנם לא של בעלי המותג, אבל סביר להניח שהם היו מפיקים מוצר דומה שכן בעלי ההשראה המקוריים כבר מזמן לא קשורים אליו):
    http://en.wikipedia.org/wiki/UFO:_Extraterrestrials
    http://en.wikipedia.org/wiki/UFO:_Aftermath
    http://en.wikipedia.org/wiki/UFO:_Aftershock
    http://en.wikipedia.org/wiki/UFO:_Afterlight
    וגם:
    http://www.ufo2extraterrestrials.com/

  21. 21

    10:56 13.07.2010 | pasto pasto (אורח)

    ל-2
    מה זאת אומרת כמה מהמשחקים הכי טובים בעולם יצאו רק ל-PS 3
    (uncharted, heavy rain)

  22. 22

    12:36 13.07.2010 | [blackStar [blackStar (אורח)

    אהבתי את הקטע של "הלא נודע" כי ככה הוא בעצם מתחבר לפחד האמיתי והראשוני של בני האדם, הפחד מהלא נודע ולא הפחד-מאפקטים-זולים-של-קולנוע-ואייברים-קטועים-של-בחורות-צורחות.
    אם הוא יהיה מוצלח הוא יכול להיות גדול לגיימרים מביני העניין.
    מקווה שהם לא יהרסו את הפוטנציאל...

  23. 23

    13:09 13.07.2010 | שונא מדריד שונא מדריד (אורח)

    באמת שזה נשמע המשחק הכי טוב אי פעם... אתגר גל פעם מחדש, מחשבה לא פחות מפעולה... נשמע ענק!!!! רק מחכה שיגיע!!!!

  24. 24

    16:48 13.07.2010 | roi.g roi.g

    אני ממש אוהב את הקטע של החייזרים, לדעתי זה סיפור סוחף, מיסתורי ומפתיע! אני מצפה.

  25. 25

    22:12 13.07.2010 | B B (אורח)

    17
    גם מאס אפקט וקול אוף דיוטי מכרו דיי הרבה, אז? זה לא אומר כלום.
    לדעתי הסיבה היחידה ללכת על המותגים האלה היא להשתמש בתוכן העלילה והSET UP שלהם, בלי הצורך לכתוב סיפורי רקע שלמים למשחקים

  26. 26

    17:21 14.07.2010 | InterAl InterAl

    אם מכירות של משחק לא אומרות כלום מבחינתך, אז מה כן אומר? FO3 הצליח כי הוא משחק טוב, אבל המותג והשם בהחלט עזרו לו מאוד. הוא לא היה מוכר 5 מיליון עותקים תחת שם אחר, אני מבטיח לך.
    הסיבה העיקרית לכך שהולכים על מותגים מוכרים היא בגלל שהם מוכרים. אנשים אוהבים אותם ומכירים אותם, וזה נותן boost רציני למכירות ולהייפ.
    "סיפורי רקע שלמים למשחקים"? אפשר לחשוב כבר כמה משחקים עם סיפורי רקע מרשימים יש בתעשייה הזאת. לא FO ולא XCOM מציגים סיפורי רקע מי יודע מה מורכבים או מרשימים שקשה להתעלות עליהם ב-IP חדש.

  27. 27

    01:38 16.07.2010 | דניאל דניאל (אורח)

    החייזרים פה לא ממש מקוריים. ופשוט מזכירים את תיקים באפלה, שזה טווווווווווב. SMOKING MAN SHALL RETURN

  28. 28

    11:19 16.07.2010 | חח חח (אורח)

    3 לא נסחפת בכלל

  29. 29

    15:31 16.07.2010 | ל-18 ל-18 (אורח)

    גם כי אסטרטגיה לא כיף לשחק בקונסולות וFPS לא כיף לשחק במחשב

    ,FPS כדי לקבל חווית משחק הכי קרובה למושלמת, נכון להיום ולעשרים שנים האחרונות, אפשר רק על הPC ואפסטרטגיה - אלא אם זה משהו למפגרים אי אשפר לבצע עם שלושה וחצי מקשים.

    לעניין, אני באמת מקווה שיהיה פה חידוש ולא כמו שאמרת קרב בוס אחד ארוך, שברגע שנמצא את נקודת התורפה שלו זה יהפוך למשהו סזיפי ובנאלי לחלוטין בתוספת שידרוגים בשביל שיהיה קל יותר, אבל כשחושבים על קהל היעד - זה כנראה יהיה ככה...

  30. 30

       | פורסם ע"י