הרשמה

בקרוב: Civ V

השתלטו על העולם ב-12,502,199 צעדים פשוטים.

מאת: אליאב סולומון

אימפריה להמונים

כוח. שליטה. זמן. ידע. קידמה. טכנולוגיה. עורמה. חכמה. חזון. מנהיגות. אומץ. נכונות. משאבים.

אם הייתם עכשיו בבית הספר, והמורה הייתה שואלת – "מה נדרש ממנהיג על מנת להשתלט על העולם?", אלו כנראה המילים שהיו נזרקות לחלל הכיתה.

במשך ההיסטוריה היו מספר מנהיגים שהתקרבו להשתלט על העולם, או לפחות על חלקים נרחבים ממנו. לרובנו אין את ההזדמנות, האישיות והרצון, שלא לדבר על הטירוף, הדרושים למשימה שכזאת, ובכל זאת, לפעמים גואה בתוכנו יצר הכוח, הרצון לנסות וללכת על כל הקופה, למדוד את עצמנו מול העולם ולצאת מנצחים. על המתחים הנפשיים האלה מבוססת המשיכה של תת-ז'אנר אסטרטגי מסויים, זה שמכונה 4X Strategy: חקור, התרחב, נצל, השמד (eXplore, eXpand, eXploit and eXterminate).

המשימה היא: השתלט על כל המפה. הדרך לביצוע המשימה: פיתוח היכולות והכוחות שלך על מנת שתוכל להוות את הכוח המוביל בסביבתך, וכך להמשיך ולהגדיל את חלקך על חשבון זה של האחרים. פתח אסטרטגיה נכונה, בצע אותה בטקטיקה נכונה, ואף אחד לא יוכל לך. זוהי ההבנה הבסיסית שנטועה במוחם של שחקני Civilization מאז קום הסדרה.

עד כאן הכול טוב ויפה, אלא שבמשך שנות קיומה הרבות נחשבה Civilization לסדרה מנודה מצד שחקני המיינסטרים,שנרתעו ממספר הפרמטרים שצריך לעקוב אחריהם ומהזמן שצריך להשקיע כדי לראות אסטרטגיה נושאת פרי. רבים, גם בין שחקני האסטרטגיה ל-PC, רואים במשחקי Civilization משחקי הארדקור שראויים רק לקיבתם של חברי מועדון מאוד מסוים. 

נגישות בראי הדורות

כשישבו אנשי Firaxis לחשוב על המשחק הבא בסדרה, העסיק אותם רבות איך "להנגיש" את המשחק להמונים. איך לוקחים משחק דמוי-לוח בתורות, שמקיף חלקים גדולים מההיסטוריה האנושית, שיש בו המון נתונים ושכבות מידע, ומפיקים אותו כך שלא יבריח את השחקן הפוטנציאלי כאילו ראה צבא מונגולים על ראש הגבעה הקרובה.

התשובה לכך הייתה, בגדול, "ממשק". המפתחים אמרו: אם נוכל ליצור משחק שמציג את הנתונים בצורה שבוחרת בשביל השחקן מה חשוב, שהיא יותר אינטואיטיבית ומקרבת בין השחקן לבין הפעולה שהוא רוצה לעשות, המשחק יהיה קולח ומהנה יותר. אמרו, אבל מה בדיוק הם עשו?

השינוי הראשון הנגלה לעין במשחק הוא אכן הממשק, שעבר שינויים מהיסוד ונראה עתה נעים לעין, נוח לשימוש, ומציג את הנתונים הרלוונטיים בצורה פשוטה ויעילה. כמובן ששכבות הנתונים המורכבות עדיין שם, אבל הן לא נדחפות לך מייד לפרצוף. הנתונים החשובים מופיעים בגדול במרכז הממשק, ואל נתונים נוספים ניתן לגלוש על ידי הקלקה על נתונים ומסרים קשורים.

אם, לדוגמא, תרצה לפתח את חיל הפרשים שלך, כשתפתח את עץ הטכנולוגיה כבר לא תצטרך לחשב אילו שדרוגים כדאי לבצע - הממשק יבליט לך את השדרוגים הסבירים הנדרשים בשלב הפיתוח שבו אתה נמצא. אותו הדבר נכון גם לגבי סטטיסטיקות: כשתרצה לבדוק את איכויותיו של צבא אויב, המאפיינים הבסיסיים של סוגי היחידות שבו ויעילותן הכללית יוצגו בגדול, ורק בצידי ההודעה יופיעו כפתורים המכוונים לסטטיסטיקות מדויקות יותר.

המראה המודרני

המשחק כולו עבר שינוי גראפי ונבנה מאפס, עם מנוע חדש וכל השאר. מצד אחד העיצוב החדש גורם למשחק להיראות ריאליסטי יותר, ומצד שני, הקוים המודרניים של הממשק היותר מינימליסטי יוצרים רושם מופשט יותר. בואו נודה בעובדות: משחקי Civilization הקודמים היו עמוסים לעין, וגם אם האחרונים שבהם היו בעלי עיצוב גראפי סביר, הם עדיין לא היו משהו שניתן לכנותו אסתטי. 

השילוב ב-Civ V של ממשק נוח ואינטואיטיבי עם גראפיקה ריאליסטית אבל נקיה הוא, מקווים ב-Firaxis, השילוב המנצח שיאפשר גם למי שנרתע מהכותרים הקודמים להיכנס לעומק הדברים ולקבל את התחושה כאילו המשחק משתף איתו פעולה, ולא להיפך.

תכונה מודרנית קטנה נוספת היא זווית המצלמה המשתנה בזמן אינטראקציה עם מנהיגי עמים אחרים. נקודת המבט נעה לגוף ראשון ואנחנו מוצאים את עצמנו בתוך עולמו האקזוטי (שבקרוב נעלה באש ונהפוך לאבק, אבל למה לא ליהנות בינתיים?) של המנהיג איתו אנחנו באים במגע. עוד על המנהיגים בהמשך.

הציביליזציה מהדקת חגורה

נדמה כי לקראת דור חמישי של Civ נעשה 'חשבון נפש' אמיתי, והוסרו פיצ'רים לא הכרחיים שהיו נטועים במשחקים הקודמים. הסיבה ששחמט הוא משחק כל-כך מצליח היא לא מורכבותו, אלא עומק עצום שנובע ממספר קטן יחסית של כלים וכללים. עומס היתר של פיצ'רים במשחקי Civ האחרונים לא הקל על הפיכתם למשחקים מאוזנים ואלגנטיים. ההיסטוריה היא אולי כאוס בלתי ניתן לשליטה, אבל המטרה של Civ היא להיות משחק מוצלח, לא סימולציה כושלת.

מרכיב הדת, למשל, כבר לא ישחק תפקיד חשוב ב-Civ V. באותו אופן, כבר לא ניתן לצבור יחידות על משבצת-לוח אחת, ריאליסטי ככל שזה יהיה. כל יחידה, ולא משנה מאיזה סוג, תופסת עתה משבצת אחת וזהו. כך שוחזרה חשיבות מיקום וסדר היחידות, וכך הפכה טקטיקה צבאית בחזרה למושג רלבנטי לסדרה.

הלוח, עם זאת, כבר לא מורכב יותר מהרשת המרובעת: מעכשיו כל משבצת היא משושה, כמו בכל משחק מלחמה שמכבד את עצמו, ולכל יחידה יש את האפשרות לזוז לשישה כיוונים שונים. תכונה זו מגדילה את אפשרויות התמרון, והפעם נצטרך לחשוב פעמיים, אם לא יותר, איך ולאן אנחנו מזיזים את היחידות שלנו. מה שמספיק בשח-מט, מסתבר בסופו של דבר, לא מספיק לסיד מאייר.

להשתלט על העולם ברכות

הלעולם נחיה על חרבנו? אל דאגה. אחת מהתובנות שהושגו הן שמאזני הכוח והמלחמה מול מערכת הדיפלומטיה ושיתוף הפעולה לא ישרות, בלשון המעטה, ולכן השחקן יעדיף בדרך כלל להשתמש בכוחה של יד ברזל מאשר בדקויותיהם של אינטריגות, תכסיסים ומתק שפתיים.

בשביל לתמרץ את השחקן לנסות להתקדם לאו דווקא באמצעות כוח הזרוע והיכולת הצבאית שלו, שופר כל מה שקשור ל-AI הדיפלומטי, ואמור עכשיו להיות הרבה יותר הגיוני ומשתלם לכרות ברית שלום עם כוחות שונים ולהגיע לשיתופי פעולה עימם. אמנם המטרה הסופית היא עדיין להיות שליט עליון, ואחיזה בחבל ארץ קטן ושלו היא ממש לא המטרה לשמה התכנסנו (פציפיסטים יצטרכו להמשיך להסתפק בסוליטר) ובכל זאת, נקיטת אמצעים דיפלומטיים נכונים וכריתת בריתות שקולה צפויה  בהחלט להיות חלק קריטי מהדרך לניצחון.

המטרה במשחק היא כבר לא להיות הכוח החזק המוחלט בצורה אבסולוטית\מיליטנטית (או להיות הראשון להגיע לחלל, כחלופה), ומטרות המשחק יהיו מגוונות יותר. ניצחון יוכל להתבטא גם בפער טכנולוגי גדול בינך לבין האחרים, הקמת אימפריה מאוחדת מרובת עמים שאתה הכוח העיקרי בה (קצת כמו ב-Master of Orion), ועוד.

חשיבותה של אורבאניות

דגש מחודש ניתן גם לכוחן של הערים, וכעת עיר יכולה לשמש גם כמבצר ולהחזיר אש על כוחות התוקפים אותה, ואפילו תקבל מד-חיים משל עצמה כאשר היא תחת מתקפה. צפו לניסיונות השתלטות הרואים ולקרבות מצור שוחקים. ערים במשחק יתפתחו וישתכללו בעצמן, בין אם הן תחת כיבושך או לאו, כך שהן ישמרו על ערכן האסטרטגי לאורך המשחק.

ה-AI נכתב מחדש בארבעה רבדים: AI טקטי, אחראי על הפעלת כוחות ויחידות עצמאיות; AI מבצעי, אחראי על הבנת יחסי הכוחות הצבאיים והצורה הכללית בה הם פרושים על המפה; AI אסטרטגי שמפעיל את כל התנהלות האימפריה; ו-AI אסטרטגי עליון שמחשב יכולות, קובע משימות ומחליט מהי הדרך לניצחון.

18 דרכים לכוח

לכל אחד מ-18 המנהיגים ההיסטוריים במשחק יהיה אופי, המורכב מ-25 תכונות שונות שכל אחת מדורגת מ-1 עד 10. אופי זה יצור נטיות יחודיות, אשר יגרמו למנהיגים להחליט החלטות בצורה כזו או אחרת. מנהיג אחד יעדיף לפתור סכסוך בדרכי שלום ודיפלומטיה, בעוד מנהיג אחר באותו מצב ינסה לתמרן כוחות ללא ידיעת יריבו ומנהיג שלישי יסתמך על כוחו הצבאי ויעדיף פשוט לתקוף. כל אחד מהם, דרך אגב, גם ידבר בשפתו המקורית - כן, כולל האצטקים.

אם כל השינויים הרבים שתוארו, ואחרים שקצרה היריעה מלציינם, יתגבשו לכדי משחק שמצד אחד הוא זורם, אינטואיטיבי, מתגמל ובעל היגיון פנימי ברור, ומצד שני הוא רציני, עמוק, מרובה אפשרויות ומאתגר, הרי שב-21 בספטמבר יהיה בידינו יורש Civ שלוקח סוף סוף את הסדרה הזאת, שקצת נותרה מאחור, אל המאה ה-21. ואז באמת יהיה אפשר לחזור על ססמת השיווק של משחקי Civ הקלאסיים: Build a Civilization that will Stand the Test of Time!
 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    22:01 19.08.2010 | BiA BiA

    נהנתי לקרוא!
    Civilization סדרה אדירה.
    אגב, אני תמיד חשבתי שיש להוסיף עומק למשחקים, לא לפשט אותם.. אבל זה רק אני, כנראה.

  2. 2

    22:03 19.08.2010 | ududy ududy

    אבל אתה צריך לזכור שמורכבות ועומק הן לא מילים נרדפות.

  3. 3

    22:47 19.08.2010 | איתי איתי (אורח)

    אני מקווה שלא הרסו את CIV IV...

  4. 4

    23:05 19.08.2010 | InterAl InterAl

    מורכבות ועומק הן לא מילים נרדפות, אבל נסיון העבר מלמד אותנו שרוב המשחקים שניסו לפשט יצאו בסופו של דבר רדודים יותר. וזה קורה גם לסיד. תסתכל למשל על !Railroads הפשטני שהוא ככל הנראה המשחק הגרוע והרדוד ביותר שסיד אי פעם עשה.

  5. 5

    23:43 19.08.2010 | סתם אחד סתם אחד (אורח)

    המשחק יצא גם ל- ps3

  6. 6

    00:09 20.08.2010 | BiA BiA

    ל-5, כמובן שלא...

  7. 7

    00:19 20.08.2010 | מה לעשות מה לעשות (אורח)

    5 אתה מפגר

  8. 8

    02:15 20.08.2010 | Ass-Gas-Or-Grass Ass-Gas-Or-Grass

    משחק אהוב עלי כבר במשך שנים, אני משחק מאז שנת 1999 בערך, אמנם ידעתי אנגלית יותר מהילד הממוצע, ומי ששיחק Civ2 יודע כמה עמוק, מורכב, ואפילו מסובך, אבל ממשק פשוט שאפילו אני יכלתי להנות מהמשחק הזה, אמנם לא הייתי מבין הכל, אבל ההנאה הייתה גדולה.

    שהייתי בן 12 בערך אח שלי קנה את Civ3, אני זוכר כמה כיף היה לשחק ביחד ולנתח את המשחק, כל אחד בדרכו, זה מה שהופך את המשחק הזה למיוחד, אתה בוחר את הדרך שלך, אחד ילך דרך מלחמה, אחד דרך תרבות, אחד דרך חלל, ועוד אלפי אפשרויות.

    אני מסתכל אחורה על כל הזמן שהעברתי במשחק הזה, אני לא מתחרט לרגע, זה מפתח את המוח בצורה שקשה לי להסביר, ההרגשה הזאת של כל פעם שאתה מקבל את הsettler והראשון ומחפש את הריבוע המתאים, לבנות את האימפריה שלך מהתחלה, להרגיש גאון שאתה הראשון שגילה alphabet, לגלות את הכריתת עצים, ועוד הרבה חוויות שפשוט כיף לי להיזכר בהם...

    אני בצבא עכשיו, והסיכויים שאני אשחק הרבה Civ5 קטנים, אני אקנה את המשחק בטוח כי בתור מעריץ גדול אני לא הולך להתקמצן ולהוריד משחק שאני מרגיש כלכך קרוב אליו, מקווה שכל אחד פה יחשוב פעמיים לפני שהוא מוריד את המשחק הזה, במיוחד למעריצים ישנים של המשחק.

  9. 9

    02:47 20.08.2010 | lio543 lio543

    ל- 8: יש גם מהדורת אספנים (400 ש"ח, אז תחשוב פעמיים).

  10. 10

    02:51 20.08.2010 | War Fox War Fox (אורח)

    "תת-ז'אנר אסטרטגי זה שמכונה 4X "
    אממ... סדרת TOTAL WAR גם מתאימה להגדרה הזאת ?
    חוץ מזה באמת שנהנתי לקרוא,וי - גיימס , אתה עושים כתבות ברמה מאוד גבוה ומהנה לקריאה. אפילו שאני פעם ראשונה בחיים שומע על המונח 4X STRATEGY ובהתחלה חשבתי WTF ֱ!? הלכתי ובדקתי ואכן אני רואה שאתה עושים שיעורי בית , כל הכבוד ישר כח ! :)

  11. 11

    03:38 20.08.2010 | גיימר גיימר (אורח)

    לא הבנתי הקרבות הם כמו בדום שאפשר לירות ולזוז?? אם לא אז זה משחק משעמם ולא שווה שקל!!
    ומה זה השטויות האלו של המשושה, למה אי אפשר פשוט להזיז את היחידות וזהו מעצמם??

  12. 12

    03:42 20.08.2010 | g g (אורח)

    אני לא שיחקתי בקודמים ויש לי שאלה-
    אם אתה נורא מנסה להתקדם טכנולוגית יכול להיות שיהיה לך טנקים כשהאחרים עדיין עם חרבות?

  13. 13

    05:08 20.08.2010 | He is He is (אורח)

    מקווה שיהיה משחק האסטרטגיה הראשון בסדרה עצמה ובכלל שהאנטלגנציה המלאכותית שלו לא תרמה ותציב יחידות משום מקום מתוך ערפל הקרב

  14. 14

    07:56 20.08.2010 | ענר ענר (אורח)

    לי יש את civ 4 מקורי והוא משחק ממש טוב ודיי מושקע ....נקווה שזה יהיה אפילו יותר טוב ....
    ל12- אתה יכול לעשות את זה ....תלוי ברמה שאתה משחק .....אם הרמה תיהיה קשה ...אתה אמור לצפות שהאויב יתקדם קצת יותר ממך ...ותלוי גם אם אתה שחקן טוב ...חחח .
     

  15. 15

    11:42 20.08.2010 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    11 חחחחחחח אפילו לא ידעתי שיש אנשים עם IQ מתחת ל50 שיודעים לכתוב טוקבקים

  16. 16

    12:53 20.08.2010 | idanro idanro

    ל15
    הוא מיראה לי צחק (אני מקווה לפחות..)

  17. 17

    16:11 20.08.2010 | santa santa (אורח)

    ao ao ao mary christmas

  18. 18

    16:14 20.08.2010 | Namos Namos

    ללא ספק, civilization היא אחת הסדרות החביבות עליי. יחד עם elemental שיוצא ממש בקרוב, זו תהיה אחת מהשנים הטובות לז'אנר ה-4X.
    אחד מהדברים החביבים עליי ב-CIV הוא האופי המאוד אופטימי של המשחק. זהו אחד המשחקים האופטימיים ביותר לגבי האופי האנושי - נותן לך תחושה שבני האדם, כגזע, הם לא כל כך גרועים.

    כמה תיקונים קטנים:
    סיד מאייר כבר לא מעצב את CIV כבר כמה גרסאות. הוא משגיח מלמעלה, אבל תמיד מביאים אדם חדש שיעצב את הסדרה.
    משושים לא מגדילים את אפשרויות התמרון - יש שישה כיוונים לנוע כלפיהם, במקום שמונה. אבל פחות תמרון אינו חייב להיות דבר רע - זה נותן משקל גדול יותר לכל תזוזה - כל צעד הוא יותר "אסטרטגי".

    אני לא חושב ש-CIV נותרה מאחור. כן, בגלל הקונסולות אנחנו רואים הרבה פחות משחקים כמו אלה, אבל אין בכך כדי לקבוע שמשחקי אסטרטגיה כמו CIV "נותרו מאחור". להיפך, חובה עלינו לשמור על יהלומים כמו הסדרה הזו, כדי שנוכל להגיד בצדק שמשחקי וידאו הם לא רק משחקים יריות ואלימות, ולשמור על ההטרוגניות של שוק המשחקים.

  19. 19

    17:04 20.08.2010 | simon simon (אורח)

    מאז CIV2 לא שיחקתי ב3 או 4
    אבל תמיד נהנתי מ 2 גם כשהייתי בן 10 וגם כשיחקתי ליפני 3 שנים

    יהיה נחמד לחזור ולשחק ב 5 השאלה היא כמה דברים השתנו מאז ואם אני עדיין יהנה..

  20. 20

    21:02 20.08.2010 | זה שמשתתף בכיתה זה שמשתתף בכיתה (אורח)

    טירוף, בדידות, צבא ענק על זומבים.

  21. 21

    10:35 21.08.2010 | m3rc1ful m3rc1ful (אורח)

    רק חבל שהמצרים הפרעונים מדברים ערבית במשחק. זה חוטא להסטוריה בדיוק כמו שסיביליזציה של בני ישראל תדבר אידיש.
    שלא לדבר על כל הסיביליזציות החשובות שהורידו - קרתגים, ספרדים ועוד.

  22. 22

    00:20 22.08.2010 | יפה יפה (אורח)

    נראה חזק ומושקע יש מצב אני קונה.
    ולא זה לא סינים או יפנים זה מונגולים אין עליהם אם הם היו היום הם כבר היו בתך שולטים בעולם  

  23. 23

    09:56 24.08.2010 | iliv4civ iliv4civ (אורח)

    אחח אין על סיב4, משחק עצום.

    יצרתי למשחק שני מודים, ביניהם DUNE WARS

    המשחק הזה כל כך נתון לשינוי וליצירת מודים שזה מדהים.

    ממליץ לכולם,

    החמישי לפי כל הפרמטרים צריך להיות משובח, משב רוח מרענן לסדרה האלמותית הזו.

  24. 24

    02:01 28.08.2010 | DreadKnight DreadKnight

    מה עם הקרבות הם עדיין מעפנים ולא הגיוניים איכשהו אדם עם גרזן הורג לי טנק,ולמטוסים סכה מורידים הגנה של עיר
    תיקנו תחרא הזה?

  25. 25

    20:45 29.08.2010 | MAN MAN (אורח)

    ל-24 כן אני יקנה

  26. 26

    10:14 11.09.2010 | natanet natanet (אורח)

    CIV 4 היה משחק גאוני
    ו CIV 5 נראה אפילו יותר טוב מהקודם!!!
    אני מתלבט אם לקנות את CIV 4 או את GW 2

  27. 27

    10:20 11.09.2010 | natanet natanet (אורח)

    ל 15 חחחח
    הרגת אותי (-:

    ל 11 וואלה 15 צודק
    אולי כדי שתעשה בדיקה
    סתם ליתר ביטחון

  28. 28

       | פורסם ע"י