הרשמה

דעה: 2014 היתה שנה גרועה לגיימרים

לאן נעלמו המשחקים המצוינים? אור מנטש מנסה להסביר

שנת 2014 מתקרבת לסיומה וזה בדרך כלל הזמן שבו אני מסתכל אחורה על המשחקים הכי טובים שיצא לי לשחק במהלך השנה. אתם יודעים מה? לא "הכי טובים", כי זה רק אומר שהם היו טובים יותר ממשחקים אחרים שיצאו באותו ז'אנר. יותר נכון להתייחס אליהם בתור המשחקים ה"מצוינים", אלה שהיו כל כך טובים שלא הייתי משנה בהם שום דבר (ואם כן אז רק ברמה הטכנית ולא במשחקיות או העלילה). בכל שנה יש לפחות אחד כזה, ובדרך כלל יש כמה. בשנה שעברה, למשל, יכלתי להסתכל על The Last of Us, GTA V ו-Bioshock Infinite ולראות משחקים שהם לא פחות ממצוינים. ב-2012 יכלתי להסתכל על XCOM: Enemy Unknown, The Walking Dead ו-Dishonored, ואני יכול להמשיך עם הרשימה הזאת לפחות עשור אחורה.

אהבתם את משחק השנה של 2013? אז שלמו עליו שוב, עם גרפיקה יפה יותר!

והנה אני מוצא את עצמי, ב-2014, בלי אפילו משחק אחד שאני רואה בתור משחק מצויין. אם תסתכלו על הזוכים של טקס ה-Game Awards 2014 או על הזוכים באתרי הגיימינג הגדולים מחו"ל, תגלו זוכים בתואר "משחק השנה" כמו Shadow of Mordor, Dragon Age Inquisition ואפילו האנדרדוג Divinity: Original Sin, אבל לפחות בעיני – אף אחד מהם הוא לא משחק מצוין. שלא תבינו לא נכון – השקעתי בכל אחד מהמשחקים האלה לפחות 30 שעות, וגם נהניתי מרובן, אבל זה מרגיש כאילו כל המשחקים האלה זכו רק בגלל שלא היתה אלטרנטיבה יותר טובה. לדעתי, אם The Witcher 3 היה מגיע השנה ללא באגים ובעיות – הוא היה קוטף בהליכה חצי מהפרסים כולל "משחק השנה", רק מעצם העובדה שאף משחק אחר השנה לא העז להיות נרחב, בוגר וחדש כמו ש-The Witcher 3 מבטיח להיות.

Shadow of Mordor קיבל לא מעט תארי "משחק השנה". מגיע לו?

אז מה קרה ב-2014? למה לא ראינו משחקים מצוינים? ההסבר הקצר יהיה "כי אף מפיצה לא רוצה לקחת את הסיכון של לפתח אחד". 2014 היתה השנה הראשונה של קונסולות הדור הנוכחי להוציא את משחקי ההשקה (הגרועים באופן מכריע) שהגיעו בסוף 2013. בתחילת 2014, עמודי החנויות של ה-PS4 ושל ה-Xbox One נראו עצובים במיוחד והשחקנים התחילו לחזור לפלטפורמות עטורות המשחקים: PC וקונסולות הדור הקודם. אולי בגלל זה, 2014 היה "שנת הריימייקים" והביאה לנו יותר השקות מחודשות של משחקים, מאשר משחקים חדשים באמת. גם זכיונות חדשים כמו Destiny ו-Shadow of Mordor לא ממש הוכיחו את עצמם כמשחקי "הדור הבא" ונשענו הרבה יותר מדי על דברים שעבדו בדור הקודם בלי לנסות דברים חדשים. אפילו תחום האינדי, שבדרך כלל כובש את הקהל עם משחקים חדשניים לחלוטין, לא הביא איתו הרבה הצלחות השנה למעט The Binding of Isaac: Rebirth, Shovel Knight ו-Transistor – וגם שלושת אלה, כמו חבריהם בשוק ה-AAA, נשענו מאוד על דברים שעבדו בעבר והעדיפו לא לקחת סיכונים מיותרים.

הרימייקים הגיעו גם לתחום האינדי!

2014 היתה גם שנה של קיפוח לשני ז'אנרים שאני מאוד אוהב באופן אישי: משחקי מכות ומשחקי Beat'em'Up (בסגנון Devil May Cry). אז נכון, Bayonetta 2 יצא והוא אמור להיות מדהים אבל כמו רוב הגיימרים אין לי Wii U ואני עדיין מחכה לאיזשהו הסדר שיביא את המשחק האדיר הזה לקונסולות של הגדולים. גם ז'אנר ה-JRPG (משחקי תפקידים בסגנון Final Fantasy) והאסטרטגיה סבלו השנה ממחסור במשחקים מוצלחים במיוחד, לפחות במערב. האם תעשיית הרימייקים השתלטה על כל שאר התחומים בהבטחה לתת לנו את אותם משחקים שכבר שיחקנו, רק ביפה יותר? האם המפיצות מתכוונות להמשיך עוד הרבה בגישה הזו שמכניסה להן הרבה כסף אך פוגעת קשות ביצירתיות והסיכוי לזכיונות חדשים? אולי המשחקים המצוינים שלנו כבר נמצאים בפיתוח, והמפתחות פשוט צריכות עוד זמן כדי להתמקצע על הפלטפורמות החדשות?

המנצחים האמיתיים של מלחמת הקונסולות 2014: בעלי Wii U

אני לא יודע, אבל את הסיכום העגום הזה אני יכול לסיים עם תקווה לשנה הבאה. 2015 תהיה השנה שבה קונסולות הדור הנוכחי סוף סוף מקבלות צורה, ואנחנו נתחיל לראות יותר משחקים שמנסים למתוח את גבול החדשנות. שחקנים יתחילו למאוס במשחקי הרימייק ויתחילו לדרוש זכיונות חדשים ומשחקי המשך מצופים כמו God of War ו-Gears of War חדשים; משחקים כמו The Witcher 3 ו-Batman: Arkham Knight יגדירו מחדש איך עולם פתוח צריך להרגיש ולהיראות במשחק; ז'אנר המכות יפרוץ מחדש עם Mortal Kombat X, Tekken 7 ואולי אפילו Street Fighter V ; והכי חשוב – המפתחות האהובות עלינו ישכחו את כל מה שהן הכירו ממשחקי הדור הקודם, ויחזרו לעבוד על המשחקים החשובים באמת - אלה ששואפים להגדיר מהו "הדור הבא של הגיימינג".

Mortal Kombat X - אני מוכן. חייבים לחכות עד אפריל?

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:39 25.12.2014 | ek355 ek355

    לא חושב שהבנת את הרעיון מאחורי הרימייק של binding of isaac. המשחק המקורי פותח בשל סיבות כאלו ואחרות בflash, מה שגרם למפתחים לחתוך הרבה רעיונות שהיו להם שהם לא יכלו לישם (flash די מגביל אותך בדברים מסוימים). עכשיו אחרי שbinding of isaac היה הצלחה גדולה והיו להם את המשאבים שהם צריכים הם עשו רימייק למשחק בדיוק כמו שהוא תוכנן מלכתחילה עוד מלפני המשחק הקודם. אז אם אתה חושב שזה עוד ניסיון לעשות כסף על גבי השחקנים אני די חושב שאתה טועה.

  2. 2

    19:50 25.12.2014 | Hollow Hollow

    אני מקווה שBayonetta 2 אף פעם לא יצא לX1 ולPS4 וישאר בלעדי לנינטנדו ככה שכל אלה שאומרים שנינטנדו שזה חברה לתינוקות אף פעם לא יזכו לשחק בזה

  3. 3

    20:15 25.12.2014 | sagimi sagimi

    איזה חמודים שרשמתם דעה בכותרת.
    קהל קשוח

  4. 4

    21:52 25.12.2014 | אור מנטש אור מנטש

    Ek355 - אני מכיר טוב מאוד את הסיפור מאחורי TBOI :) ובקיצור, הסיפור הוא שאד מקמילן דחה את ההשקה של Mewgenics כדי לתת קודם למעריצים משהו שהם כבר מכירים ואוהבים. נכון, rebirth פותח על ידי אולפן חיצוני (שעשה עבודה נהדרת אגב) אבל אד ציין כמה וכמה פעמים בבלוג שלו שהעבודה האינטנסיבית על rebirth באה על חשבון דברים אחרים. זה לאו דווא "רע" שזה קרה, פשוט רואים שגיימרים היום מקבלים רימייקים בהרבה יותר סלחנות.

    Hollow - ואני, מצד שני, מקווה שכל המשחקים יהיו זמינים לכל הקונסולות בלי הסכמי בלעדיות כי זה מה שהכי טוב לצרכנים.

  5. 5

    04:26 26.12.2014 | Hollow Hollow

    אור מנטש - כן בגלל זה היה חיוני לכתוב ואני עדיין מחכה לאיזשהו הסדר שיביא את המשחק האדיר הזה לקונסולות של הגדולים.

  6. 6

    10:12 30.12.2014 | אור מנטש אור מנטש

    Hollow - בוא נסכים על דבר אחד: הקונסולות של נינטנדו מתאימות לילדים, ולילדים בנפשם. אין כאן מה להתווכח - זה המיתוג הרשמי של נינטנדו ומה שמבדיל אותם משאר התחרות. הרכישה של Bayonetta היה מהלך לא פחות ממבריק, ואם נינטנדו לא היתה קונה את הזכיון - לא היה דבר כזה Bayonetta 2. המתחרות, אגב, כבר למדו את הלקח ועובדה שמיקרוסופט כבר שריינה את Platinum לIP חדש (Scalebound).

    ועם כל זה, כשכתבתי "הקונסולות של הגדולים" התכוונתי בעיקר לגרפיקה (שבוודאי תיראה טוב בהרבה על הקונסולה המתחרות) ותכנים מיניים\בוטים שכמעט בטוח נגנזו על ידי נינטנדו (בואו לא נשכח שזו החברה שדחתה את Binding of Isaac מטעמי פגיעה בדת, בניגוד למתחרה סוני).

  7. 7

       | פורסם ע"י