הרשמה

הפסקול של Doom Eternal - הצד של מיק גורדון

לא ככה חשבנו שהמשחק יחזור לכותרות

בתזמון קצת לא צפוי, מיק גורדון משחרר הצהרה ארוכה במיוחד בנוגע לצד שלו בסיפור שמאחורי הפסקול של Doom Eternal

סביר להניח שרובנו ככל הנראה זוכרים את מרץ 2020 טוב במיוחד: מדובר בחודש שבו המדינה שלנו נכנסה לסגר בעקבות מגפת הקורונה וכולנו בילינו זמן מה בחוסר ודאות שסירב להסתיים. בין הדברים הטובים שאני זוכר בתקופת הקורונה, ניתן למצוא יציאה של משחקים כמו Doom Eternal המצוין, משחק היריות מגוף ראשון הפופולרי שלווה בפסקול מטאל מדהים של מיק גורדון (Mick Gordon). אבל הבעיות שמאחורי העבודה על הפסקול של המשחק החלו לצוף מיד עם יציאת הפסקול לקוני גרסת האספנים של המשחק.

תזכורת קלה למה שקרה: במרץ 2020 המשחק יצא לביקורות מהללות במיוחד (כולל של שמואל כאן באתר!), אבל גרסת האספנים של המשחק שוחררה ללא הפסקול המצופה של המשחק, המפיצה Bethesda הבטיחה שהפסקול ייצא בשלב יותר מאוחר להורדה עבור קהל הרוכשים של גרסת האספנים. חודש לאחר היציאה באפריל, הסאונדטרק ייצא להורדה, אבל לצערם של מעריצים רבים, גילינו כי הפסקול שוחרר עם מיקס מאוד משונה למרבית הקטעים בפסקול, דבר שלא מעט מעריצים שמו לב אליו עוד באותו היום. על הדרך גם גילינו שהמפתחת שרפה גשרים עם מיק גורדון כאשר האחרון אמר למעריץ בהודעות פרטיות כי הוא בספק רב אם יעבדו שוב בעתיד. מיק אף הבטיח כי יתקן את הפסקול ויעלה אותו לשירותי סטרימינג שונים, אך נכון להיום, טרם שוחרר פסקול מתוקן בכל צורה שתהיה.

בפוסט אשר המפיק הראשי של המשחק, מרטי סטראטון (Marty Stratton), העלה לאתרReddit, המפיק כתב כי הרבה מהשמועות שרצו במהלך תקופת השחרור של הפסקול של המשחק אינן נכונות, מה שכלל טענות בנוגע למיקס הלא אחיד של הרצועות, שהיה זלזול בפסקול או כי למיק לא ניתנה הזכות לבצע את המיקס שהוא רצה לעשות לו. לפי סטראטון, מיק היה זקוק ליותר זמן על מנת לעבוד על הפסקול של המשחק, מה שגרם לדחיה של השחרור לקהל להדחות לאפריל. על פי סטראטון, בגלל המועד הקרב של יציאת הפסקול, צ'אד מוסהולדר (Chad Mossholder), מעצב הסאונד הראשי ב-id, שיעזור לטפל ברצועות השונות של הפסקול על מנת שיצא בזמן עם מה שמיק העביר להם, מה שגרם למעריצים לתקוף את צ'אד וטען כי מיק לא עשה דבר על מנת למנוע את ההתקפות האלה.

שנתיים וחצי מאוחר יותר, אנחנו בנובמבר 2022, הפרויקט הבא של מיק גורדון, Atomic Heart, סוף כל סוף קיבל תאריך יציאה, אך מיק לא נשאר חייב וכעת שובר את השתיקה שלו בנוגע למה שהתרחש בתקופת העבודה שלו על הפסקול של Doom Eternal. אני חייב לציין כבר עכשיו, המכתב שמיק גורדון שיחרר לרשת דרך אתר Medium הוא ארוך, אני לא צוחק, מדובר בהשתלשלות ארועים ארוכה במיוחד, במכתב שלו נמצאים לא מעט אדויות ללא מעט ממה שהתרחש בין id software ומיק גורדון במהלך תקופת העבודה שלו על הפסקול של Doom Eternal. עוד עובדה אחת שאציין כבר עשיו וחשובה מאוד להבין, מיק גורדון הוא לא עובד של id software, הוא מלחין עצמאי שנשכר על ידי המפתחת על מנת להפיק פסקול למשחק.

אתחיל מהגרסה המקוצרת של המכתב של מיק: מרטי (שוב, המפיק הראשי של Doom Eternal) במכתב הפתוח שלו ב-2020 סיפר גרסה מעוותת של האירועים שהביאו לשחרור הבעייתי של הפסקול של Doom Eternal. הגרסה של האמת שמרטי הציג במכתבו מנוגדת לאירועים מסוימים, לתנאי חוזה שהוצאו למיק, הכרזות רשמיות ותוכנם של מיילים ושיחות טלפון שונות. במכתב שלו, מרטי הצליח להשפיע לרעה על תדמיתו המקצועית והאישית של מיק, על פיו, בהפצת ההצהרה שלו, הוא מגן על עצמו, אך לא מדובר בהתקפה, כל זה לאחר מאמצים רבים להגיע לפתרון אחר בנושא ללא הצלחה. מיק כמובן מדגיש כי ההצהרה שלו היא אינה הזמנה לתקוף או לצאת במסע שנאה נגד המפתחת, שכן הדבר הזה לא יביא לאף תוצאה חיובית בשום צורה (ובצדק).

המכתב של מיק מכיל לא מעט פרטים בנוגע למערכת היחסים שבינו לבין id Software במהלך תקופת הפיתוח של Doom Eternal. נתחיל מההתחלה, מיק לא קיבל תשלום על יותר מחצי מהעבודה שלו על הפסקול של המשחק וגרוע מכך, הוא לא קיבל תשלום על העבודה שלו יותר מ-11 חודשים לתוך הליך הפיתוח. המשחק מכיל כמות כפולה מהמוזיקה שעליה היה חתום בחוזה העבודה שלו, הרבה רג'קטים (Rejects), מוקאפים שונים ודמואים שלא היו אמורים להיכלל במשחק בכלל, הגיעו לתוצר הסופי בכל מקרה. הרבה מהמוזיקה נוצרה בתקופת הפיתוח ושותפה עם המפתחת מתוך אמונה שלמה בהם שחלק ממנה לא אמור להגיע למוצר הסופי. אך המפתחת מצידה ביצעה שימוש במוזיקה בתוך המשחק, במהלך קמפיין המרקטינג של המשחק ובסופו של דבר, בהפסקול ששוחרר לקהל הרחב באפריל 2020.

ההכרזה על הפסקול שאמור להגיע לגרסת האספנים הוכרזה ב-E3 של 2019, הבעיה? השם של מיק גורדון היה רשום על הפסקול הזה, הוא היה זמין להזמנה מוקדמת וזאת עוד לפני שמיק גורדון עצמו בכלל חתם על חוזה שהוא עובד על הפקה של הפסקול המדובר בכלל. למרות הניסיונות של מיק לדבר עם מרטי על הנושא, המפיק סירב לשנות את המצב, מה שהוביל ל-9 חודשים של דיליי עד שמיק בכלל יכל לעבוד על הפרויקט. לאחר 7 חודשים של דממה, מיק יצר קשר עם Bethesda (המפיצה), מיק נכנס למשא ומתן עם Bethesda בנוגע לפסקול בלי מעורבותו של מרטי. מיק קיבל את החוזה ב-18 למרץ, 2020, רק 48 שעות לפני היציאה של המשחק לקהל הרחב, הדיליי של יציאת הפסקול הוכרז רק שבוע לפני שמיק בכלל היה חתום על חוזה העבודה במדובר.

כמו שאנחנו יודעים, הפסקול יצא ב-20 לאפריל לקהל המזמינים של גרסת האספנים, הדדליין של מיק היה ה-16 באפריל, קצת פחות מחודש מקבלת החוזה, על פי החוזה, למפתחת יש חופש יצירתי מוחלט וגישה מלאה לכל קבצי המקור של הפסקול שמיק יצר. בתקופת הזמן הזאת, מרטי לא שיתף את מיק בפרטים מאוד חשובים בנוגע להוצאה של הפסקול עד כ-13 ימים לפני הדדליין: Bethesda עלולים למצוא את עצמם בבעיות משפטיות בגלל שהם לקחו הזמנות מראש לפני שהיה חוזה חתום בכלל והעובדה שהמפתחת ערכה את הגרסה שלה להפסקול שעליה עבדו כ-6 חודשים מהקבצים שהיו במשחק ללא ידיעתו של מיק בכלל. בימים שקדמו לדדליין של מיק גורדון, מרטי ניתק קשר אם מיק והחליט שהם משחררים את הגרסה שהם עצמם ערכו, מבלי להיוועץ או לשאול לאישורו של מיק בניגוד לחוזה שלו.

על השחרור של הפסקול, מיק כתב כי הוא באיכות רדודה, דבר שגרר ביקורת מאוד מהירה של הרבה אנשים, מרטי שהיה מודאג מהביקורת שהם חטפו, פנה למיק להיוועץ בו על מנת להבין מה הם יכולים לעשות במצב הזה. מיק טוען כי הוא היה זמין באופן מוחלט עבור מרטי בכוונה לספק לקוחות מאוכזבים עם גרסה טובה יותר של הפסקול. מרטי היה מעוניין במעורבות של מיק גורדון, בטענה שהוא מעוניין בתוצאה חיובית, לא היו לו כוונות רעות וזאת על מנת לפתור את הבעיה בצורה הכי מקצועית שרק אפשר. בתחילה הוא הציע לצאת בהצהרה משותפת על מנת להסדיר את הסיטואציה וביקש שמיק גורדון לא יגיב באופן פומבי על המצב עד אשר יוכלו להוציא הודעה משותפת. מרטי ביקש ממיק לחכות מספר שעות על מנת לקבל גרסה ראשונית של הצהרה משותפת, אך זאת מעולם לא הגיעה.

במקום לשלוח את הטיוטה למיק, מרטי שיתף את המכתב הפתוח שלו דרך אתר Reddit (כמו שכבר הזכרתי מוקדם יותר), מכתב שלאורכו מרטי האשים את מיק גורדון באופן כמעט יחידני בבעיות מאחורי הפסקול הבעייתי ששוחרר לקהל המזמינים מראש. המכתב, נכון לשעת כתיבת שורות אלה, מחזיק בכ-36.9 אלף upvotes (המקבילה של Reddit ללייקים), וגרר לא מעט זעם כנגד מיק גורדון, דבר שפגע בתדמיתו האישית והמקצועית של היוצר. לטענת מיק, המכתב היה מלא בשקרים, מיסאינפורמציה ורמיזות מזלזלות כלפיו. כאשר ניסה ליצור קשר עם מרטי, המפיק הראשי, בנוגע למכתב הזה, הוא קיבל הצעה בעלת 6 ספרות על מנת לשמור על שתיקה בכל הנוגע למצב, בזמן הזה מיק גורדון חטף את האש מהקהל. מיק סירב להצעה, ובזמן שניסה למצוא דרך ידידותית לפתור את הסכסוך, מרטי סירב באופן קבוע, זאת מאחר ואם יתייחס למכתב הפתוח שלו ב-Reddit, הוא עלול לפגוע בתדמיתו.

היום, ה-10 לנובמבר, 2022, קצת יותר משנתיים וחצי לאחר האירועים האלו, מיק גורדון כאמור החליט אתמול בשעות הצהריים לשבור את השתיקה שלו בכל הנוגע למה שהלך מאחורי הקלעים של אחד מהמשחקים הפופולריים ביותר לשנת 2020., כמה חבל שהאלבום שיצא מהפסקול שלו היה באיכות כל כך ירודה, וגרוע מכך, ככל הנראה לעולם לא נזכה לשמוע את הגרסה של מיק גורדון (למעט השירים שהוא הספיק למקסס בעצמו). הפרויקט הקרוב של מיק גורדון, כמו שהזכרתי מוקדם יותר, הוא לא פחות מ-Atomic Heart, ויהיה מעניין לראות (וכמובן לשמוע) איך התוצאה הסופית של המשחק הזה תראה.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י